Gå til hovedindhold

Bestil dine bøger senest d. 25. juni for at få levering i uge 27. Læs mere i vores FAQ

Alinea

  • Køb læremidler
    • Fokus på
      • Digitale læremidler
      • Fri- og letlæsning
      • Matematikvanskeligheder
      • Ordblindhed
      • Kompetenceudvikling
      • 10. klasse
    • De store fag
      • Dansk
      • Matematik
    • Fremmedsprog
      • Engelsk
      • Tysk
      • Fransk
      • Spansk
    • Naturfag
      • Natur/teknologi
      • Geografi
      • Biologi
      • Fysik/kemi
      • Teknologiforståelse
    • Kulturfag
      • Kristendomskundskab
      • Historie
      • Samfundsfag
    • Praktiske Fag
      • Musik
      • Idræt
      • Billedkunst
      • Håndværk og design
      • Madkundskab
    • Prøv vores grundsystemer

      Gratis adgang til en digital gennemsynspakke

  • Inspiration
  • Mød os
    • Forlaget
      • Om forlaget
      • Medarbejdere
    • Mød os
      • Brugerpanel
      • Forfattere og illustratorer
      • Magasiner
    • Book os
      • Find din konsulent
      • Book os
    • Kontakt
      • Kontakt kundeservice
      • FAQ
  • Få hjælp
  • Se dine adgange
Header right menu
  • Search
Se kurv
User
  • Log ind
Der er ingen resultater

Resultater på bøger ()

Resultater på andre sider ()

Se alle resultater
  • Hjem
  • /
  • Artikler
  • /
  • Matematik
Grafik: Alinea logo

Her finder du alle vores artikler om matematik

Grafik: VMM-logo
Podcast

Lyt til Vild med matematik

Vi er vilde med matematik – og nu kommer vores kærlighed til faget ud i dine ører. Her kan du lytte til engagerede lærere, dedikerede fagredaktører, forfattere og nogle af verdens førende forskere i matematikdidaktik.

Lyt til Vild med matematik i din foretrukne podcastafspiller:

Apple           Spotify           Podbean

Matematik

Grafik til overgangsproblematikker

Den ekstra svære overgang i matematik

Matematik
  • Differentiering
  • Trivsel
Matematik

Den ekstra svære overgang i matematik

Et skoleliv er fyldt af mange overgange, og nogle er sværere end andre. I matematik opleves skiftet fra 3. til 4. klasse som særligt svært. Men hvad er det, der sker, og er der gode råd at hente?

  • Differentiering
  • Trivsel
Jeg føler mig dum artikel

Jeg føler mig dum, dummere, dummest 

Matematik
Matematik

Jeg føler mig dum, dummere, dummest 

Fire studerende på Syddansk Universitet har udviklet en simulation, som genskaber den forvirring og de følelser, der typisk opstår hos talblinde i en almindelig matematiktime. Vild med matematik sendte journalist Ulrikke Koch ud for at afprøve simulationen. 

Meningsfulde fejl

Meningsfulde fejl i matematik

Matematik
Matematik

Meningsfulde fejl i matematik

Hvordan kan det være, at ca. 40% af elever i 6. klasse svarer enten 12 eller 17 på 8+4 = _+5. Hvad er der sket? Og hvordan designer du bedst et opgavedesign til din matematikundervisning, som får alle med?

Grafik til artikel

Fra leg til matematisk opmærksomhed

Matematik
Matematik

Fra leg til matematisk opmærksomhed

De samme tal og små regnestykker skrives i bogen. Det kender mange børnehaveklassebørn. Men der findes bedre måder at få styr på tallene på. Fageksperter slår et slag for mere matematisk opmærksomhed i undervisningen i det første skoleår. 

Jo Boaler: header grafik

Dine elever er aldrig det samme sted

Matematik
Matematik

Dine elever er aldrig det samme sted

Lad være med at tro, at alle dine elever kan nå samme faglige niveau i matematik. Brug i stedet dine kræfter på at lave opgaver og aktiviteter, som alle elever kan arbejde med – ud fra det faglige niveau de er på. På den måde lærer flest mest muligt, siger professor Jo Boaler.

Header grafik

Lukket for ombygning

Matematik
Matematik

Lukket for ombygning

Unge i puberteten gennemgår en stor ommøblering, og ifølge matematikkonsulent Mette Thompson er det vigtigt at tage hensyn til, når man underviser. For man kan sagtens få engagerede og motiverede udskolingselever, selvom puberteten banker på.

Grafik

Lær at bruge Det tænkende klasserum

Matematik
Matematik

Lær at bruge Det tænkende klasserum

Hvad kræver det at arbejde med Det tænkende klasserum i matematik, og hvordan hjælper den didaktiske tilgang dig til at få dine elever til at tænke mere selvstændigt og blive mere fejlmodige?

Grafik

Tre matematik-profiler, du bør følge

Matematik
Matematik

Tre matematik-profiler, du bør følge

Er du ligesom os bare vild med matematik, så kan du i dette indlæg møde forfatterne bag tre populære Instagram-profiler. De fortæller, hvad der driver dem og kommer med deres anbefalinger til andre spændende profiler, som også skriver om læring.

Grafik, VMM

Giv plads til fleksible regnestrategier i ny fagkultur

Matematik
Matematik

Giv plads til fleksible regnestrategier i ny fagkultur

Selvom elever i 6. klasse i høj grad bruger talbaserede regnestrategier, erstatter mange i 8. klasse det med algoritmer, viser forskning fra lektor Lóa Björk Jóelsdóttir. Det er ærgerligt, for jo bedre eleverne er til at bruge regnestrategier, desto bedre bliver de til at forstå mønstre og sammenhænge. Hun er en af flere fageksperter, der vil gøre op med idéen om, at algoritmer er den rigtige og direkte vej til gode resultater.

Billede

Uden tryghed, ingen matematik

Matematik
  • Trivsel
Matematik

Uden tryghed, ingen matematik

Hver sjette elev har så svært ved matematik, at det efterlader mavepine, frygt og fremtidsbekymringer. Løsningen er at gøre undervisningen tryg, og det starter altid med en tålmodig og tillidsfuld relation til læreren, lyder det fra matematikvejleder Mette Bjarning og pædagogisk psykolog Rasmus Alenkær.

  • Trivsel
Rikke Myrup

Tænkende klasserum sætter ord til matematikken

Matematik
  • Matematikvanskeligheder
Matematik

Tænkende klasserum sætter ord til matematikken

For elever med ordblindhed kan metoden bag Det Tænkende Klasserum være en kæmpe hjælp. Det aktiverer dem - og rykker dem fagligt. Sådan lyder erfaringen fra en efterskolelærer, der bruger tavler og tilfældige grupper i sin undervisning – med succes. 

  • Matematikvanskeligheder
Erik Ottar Jensen

Find mod, autonomi og motivation i escape rooms

Matematik
  • Undersøgende matematik
Matematik

Find mod, autonomi og motivation i escape rooms

Spil i matematikundervisning har vundet indpas – og med god grund, for der er meningsfuld læring at hente. Men det kræver, at der er en stærk kobling mellem spil og matematik. Ifølge ph.d. og adjunkt ved Aalborg Universitet kan escape rooms være et godt eksempel på netop det.

  • Undersøgende matematik

Sideinddeling

  • Nuværende side 1
  • Side 2
  • Side 3
  • Side 4
  • Side 5
  • Side 6
  • Side 7
  • Side 8
  • Side 9
  • Næste side ››
  • Sidste side Last »

Alinea er en del af Egmont, Danmarks største mediekoncern, der har bragt historier til live i mere end 100 år. Egmont er en dansk fond, som hvert år uddeler 100 millioner kroner til børn og unge, der har det svært. 
Vi hører også under et af Danmarks største og førende læringshuse, Lindhardt og Ringhof Uddannelse, sammen med Akademisk Forlag, Praxis, GoTutor, Ordblindetræning og Forstå.

ALINEA

Vognmagergade 11

1120 København K

 

Tlf. 70 24 00 00 (reception)

 

CVR 76351910

Kundeservice

Alle skoledage 10-15

Tlf. 70 25 46 66

Mød os
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Linkedin
Teknisk Support

Alle skoledage 8-16

Tlf. 70 23 46 66

OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL

COOKIE- OG PRIVATLIVSPOLITIK

HANDELSBETINGELSER

 
 
 
 
 
 
Mit Alinea
  • Login