”Det er en anderledes måde at undervise på, og det er noget, der kan inddrage næsten alle elever.”
Sådan siger matematiklærer Dorte Jacobsen fra Elsted Skole ved Aarhus om det, der sker, når hun er i Det tænkende klasserum sammen med sine elever.
For når eleverne arbejder ved tavler og i tilfældige grupper, kan alle elever bidrage aktivt i undervisningen – uanset deres faglige niveau.
Det er i hvert fald Dortes erfaring.
”I Det tænkende klasserum arbejder man typisk med opgaver, som alle elever kan komme i gang med – uanset fagligt niveau. Det betyder, at alle elever har en følelse af, at de kan være med – og byde ind med noget fagligt,” siger Dorte Jacobsen.
Det kræver et stort arbejde
Vejen til effektiv undervisningsdifferentiering i Det tænkende klasserum er dog nødvendigvis ikke ligetil. Det er en didaktisk tilgang til undervisningen, som både elever og lærere skal vænne sig til.
Det siger Pernille Mikkelsen, der er matematikvejleder og lærer på Elsted Skole – og som også bruger Det tænkende klasserum i sin undervisning.
”Det er svært for nogle elever at arbejde på den her måde. De kan være udfordrede af, at grupperne er tilfældige, eller at de skal stå ved en tavle. Jeg har også tænkt, at vi på nogle måder ekskluderer nogle elever, fordi vi tvinger dem til at arbejde på den her måde,” siger Pernille Mikkelsen.
Men hun har holdt fast i Det tænkende klasserum, fordi hun føler, at eleverne – uanset fagligt niveau – kan få stort udbytte af at arbejde sammen. Derfor synes hun også, det er vigtigt, at alle elever er med, når der bliver undervist i matematik på den her måde.
”Jeg taler meget med eleverne om, at vi er forskellige, at vi lærer forskelligt, og at vi må byde ind med det, vi nu hver for sig kan,” siger Pernille Mikkelsen.
”Prøv igen, og igen!”
Selv om det ikke lykkedes, eller er kaos, første gang du prøver Det tænkende klasserum, så skal du ikke give op. For både elever og lærere skal prøve Det tænkende klasserum nogle gange, før det bliver rigtig godt.”
Det her, det kan jeg godt finde ud af
Hendes kollega, Dorte Jacobsen, oplever ofte, at eleverne hjælper hinanden godt videre i Det tænkende klasserum, i takt med at opgaverne bliver sværere.
”Jeg ser elever, som ellers ikke normalt har stort mod på at udfordre sig selv fagligt, som kaster sig ud i opgaver, fordi de gør det sammen med deres klassekammerater. De kan læne sig op ad hinanden,” siger hun.
Dorte Jacobsen er dog helt klar over, at alle elever ikke nødvendigvis kan finde løsningerne på alle de opgaver, hun bruger i Det tænkende klasserum.
Men sådan må det nu engang være, hvis de fagligt dygtige elever også skal være udfordrede.
”Og ofte oplever jeg, at fagligt dygtige elever, som måske er tilbageholdende med deres viden og er stille i den normale undervisning, i den grad shiner”
Dorte Jacobsen slutter med et eksempel på det:
”De forskellige grupper må meget gerne kigge på hinandens tavler og spørge hinanden om hjælp. Og når det sker, bliver de fagligt dygtige elever anerkendt på en rigtig fin måde af deres klassekammerater – fordi de kan hjælpe dem videre, og fordi de deler deres viden med klassekammeraterne.”

Serie, 0.-9. klasse
Det tænkende klasserum i praksis
Serien er bygget op omkring Peter Liljedahls pædagogik om Det tænkende klasserum i matematik. Bøgerne henvender sig især til dig, der gerne vil styrke dine elevers optagethed og engagement i læringsprocessen ved at etablere det tænkende klasserum.