På udkig efter undervisningsmaterialer til ordblinde?
Her finder du materialer til danskundervisningen, der er særlig egnet til elever med ordblindhed eller fonologiske vanskeligheder på mellemtrinnet.
Der er også materialer til elever i indskolingen, der er i risiko for ordblindhed, som har behov for en ekstra, forebyggende fonologisk indsats.
Har du brug at teste dine elever for ordblindhed, har vi testmateriale, og underviser du i engelsk, finder du materiale til din engelskundervisning af ordblinde. Du kan også læse spændende artikler, fx om den ordblindevenlige skole, og så finder du en række gratis aktiviteter, som du kan bruge direkte i din undervisning af ordblinde elever.
DANSK | Fra 3. klasse
Digital hjælp til ordblinde
CampOrd er et digitalt læremiddel til grundskolens ordblinde elever og elever med fonologiske vanskeligheder på mellemtrinnet.
CampOrd viderefører den kendte struktur, progression og de velafprøvede strategier fra Ord, bl.a. tapping. Opgaverne har fokus på lyd og lytning, og eleverne arbejder indgående med lydering, hvor de kobler de hørte lyde og ord med bogstaver.
Materialer til danskundervisningen
DANSK | Fra 1. klasse
Hjælp elever i risiko for ordblindhed
Fingernemt er særlig egnet til elever i indskolingen, der er i risiko for ordblindhed, og som har behov for en ekstra, forebyggende fonologisk indsats.
Eleverne undervises i bogstavers navn, form og lyd samt koblingen af bogstavers lyde til lydrette ord. Det sker bl.a. gennem den multisensoriske teknik tapping, som giver eleverne en taktil-kinæstetisk fornemmelse for lydsyntese.
DANSK | Fra 3. klasse
Den bedste støtte til dine ordblinde elever
Ord er målrettet ordblinde elever og elever med fonologiske vanskeligheder. Ord kan anvendes efter den tværgående ordblindetest i 3. klasse og er særlig egnet til elever i gul eller rød kategori.
Eleverne undervises i ordlæse- og stavestrategier, så de får solide, overskuelige redskaber til at læse og stave ord. En grundlæggende strategi er tapping, hvor eleverne bruger fingerbevægelser til at huske bogstavernes lyde og til at samle bogstaver til stavelser og ord.
DANSK | Fra 1. klasse
Styrk dine elevers stavefærdigheder
Ny Staveraket består af et kortlægningsmateriale, som nemt giver overblik over, hvor eleven befinder sig i staveudviklingen. Desuden af en række øvehæfter, som gør det muligt at sætte ind med opgaver netop dér, hvor den enkelte elev er nået til i sin staveudvikling.
Materialet kan benyttes i den almindelige staveundervisning, i den supplerende undervisning, på læsekurser, i specialundervisningsforløb og til ordblinde elever.
DANSK | Fra 1. klasse
Tryllestaven Læsekursus
I Tryllestaven Læsekursus arbejder eleverne med træning af specifikke områder inden for læsning i ti hæfter. Progressionen er bygget op efter læseudviklingstrinnene.
Opgaver med stavelsesdeling, lydering og rimantologier er gennemgående i hæfterne, da brug af disse strategier er egnet til læseindlæring. Temaerne i hæfterne er derudover vokalglidning, morfemer, forvekslingsord og fremmedord.
DANSK | Fra 1. klasse
Tryllestaven Stavekursus
I Tryllestaven Stavekursus arbejder eleverne med udvalgte staveproblemer i 11 hæfter. Hæfterne er på 16 sider og behandler hver ét emne. Materialet henvender sig til elever i indskolingen og på mellemtrinnet, men kan med fordel også benyttes i specialundervisningen. Progressionen er bygget op efter staveudviklingstrinnene.
Opgaverne i de første fire hæfter bevæger sig fra korte lydrette ord til længere ikke-lydrette ord med to konsonanter i udlyd. I de følgende hæfter arbejder eleverne bl.a. med ordklasser, dobbeltkonsonanter og vokalforvekslinger.
DANSK | Fra 1. klasse
Lær ordblinde elever lydrette ord
I diktatmaterialet Lydretten arbejder eleverne med lydrette og ikke-lydrette ord. Det henvender sig til elever i indskolingen og på mellemtrinnet og er særligt egnet til undervisning af ordblinde elever og elever med fonologiske vanskeligheder.
Lydretten er bygget op omkring staveudviklingstrinnene 2-4. I de to første hæfter træner eleverne korte og længere lydrette ord. I hæfte 3 introduceres de ikke-lydrette ord, og i det sidste hæfte træner eleverne morfemer.
Materialer til engelskundervisningen
ENGELSK | Fra 3. klasse
Lær dine ordblinde elever at læse og stave på engelsk
Words er målrettet engelskundervisningen fra 3. klasse. Materialet henvender sig til alle elever, som skal lære at læse og stave på engelsk, men er særlig velegnet til ordblinde elever og elever med fonologiske vanskeligheder.
Materialet bygger på lydmetoden phonics, som systematisk støtter eleven i at koble bogstav og lyd sammen. Eleverne undervises i læse- og stavestrategier, der sætter dem i stand til at læse og stave på engelsk. En gennemgående strategi er den multisensoriske teknik tapping.
En gennemgående strategi i Words er den multisensoriske teknik tapping, hvor eleverne bruger fingerbevægelser til at fastholde bogstavernes lyde og rækkefølge i arbejdshukommelsen.
Test af ordblinde
DANSK | Fra 4. klasse
Få indblik i dine elevers sproglige vanskeligheder
Testbatteriet er et screeningsmateriale til mellemtrinnet. Med materialet kan du iagttage og evaluere eventuelle afvigelser hos elever med læsevanskeligheder sammenlignet med elever uden. Sammenligner man de to elevtypers resultater, kan man se markante forskelle, især når det kommer til dyslektiske elever.
Elever med læsevanskeligheder har brug for træning i fonologisk og morfologisk opmærksomhed og ordgenkendelse. Testbatteriet danner grundlag for handleplaner til elever med læsevanskeligheder.
DANSK | Fra 1. klasse
Har dine elever svært ved at læse og skrive?
Specialpædagogisk guide til læsning og skrivning er en fagbog til lærere, der arbejder med elever i 1. og 2. klasse, der har svært ved at lære at læse og skrive, og til ældre elever, der ikke er kommet i gang med tilegnelsen af skriftsproget.
Bogens fokus er det bevidste og målrettede arbejde med den enkelte elev. Bogen præsenterer en model for undervisningsforløb, som indeholder afdækning af elevens færdigheder, idéer til metoder og aktiviteter og endelig en evaluering af det lærte. Brug guiden sammen med det tilhørende prøvemateriale.
Faglitteratur til læren
Træn hukommelse med dine elever
Denne bog handler om, hvordan voksne – både fagprofessionelle og forældre – kan hjælpe børn med at udvikle gode hukommelsesstrategier. Med bogen får du konkrete værktøjer og eksempler til at arbejde med børns hukommelse. Hukommelssestrategier har fokus på børn med faglige udfordringer – særligt dysleksi, men mange af bogens eksempler er rettet mod klasseaktiviteter og er til gavn for alle børn.
Skab en ordblindevenlig undervisning i dit fag
Få inspiration til hvordan du skaber et inkluderende, ordblindevenligt læringsmiljø i dit fag. Bogen er til dig, der underviser på en uddannelsesinstitution med ordblinde unge og voksne, fx på FGU, 10. klasse eller VUC.
Er du ordblinde-venlig?
Denne bog giver inspiration til, hvordan du kan undervise i et hvilket som helst fag i skolen, så ordblinde elever kan deltage ligeværdigt. Til gavn for alle elever i klassen. En praksisnær brugsbog fyldt med konkrete eksempler og råd.
Faglitteratur til læreren
Få en bred introduktion til ordblindhed, og hvordan vi møder det i skolen. Grundsten til en ordblindevenlig skole gennemgår systematisk alle de grundlæggende forhold, skolen skal have styr på for at blive ordblindevenlig. Bogen henvender sig til skolens lærere, ledelse og specialfunktioner, til skoleforvaltning samt til lærer- og pædagogstuderende.
Boost din viden
Savner du ny viden og inspiration til ordblindeundervisningen? Så tag på kursus med Ordblindetræning, hvor du får den nyeste viden og konkrete værktøjer med dig hjem.
Kom fx på kursus med afsæt i læremidler, om ordblindhed, LST og ordblindevenlig undervisning eller om opfølgning på ordblindetest.nu. Kurserne bygger på en dyb faglighed, og der er fokus på praksis, så du nemt kan implementere din nye viden.