Gå til hovedindhold

Alinea

  • Køb læremidler
    • Fokus på
      • Digitale læremidler
      • Fri- og letlæsning
      • Matematikvanskeligheder
      • Ordblindhed
      • Kompetenceudvikling
      • 10. klasse
    • De store fag
      • Dansk
      • Matematik
    • Fremmedsprog
      • Engelsk
      • Tysk
      • Fransk
      • Spansk
    • Naturfag
      • Natur/teknologi
      • Geografi
      • Biologi
      • Fysik/kemi
      • Teknologiforståelse
    • Kulturfag
      • Kristendomskundskab
      • Historie
      • Samfundsfag
    • Praktiske Fag
      • Musik
      • Idræt
      • Billedkunst
      • Håndværk og design
      • Madkundskab
    • Prøv vores grundsystemer

      Gratis adgang til en digital gennemsynspakke

  • Inspiration
  • Mød os
    • Forlaget
      • Om forlaget
      • Medarbejdere
    • Mød os
      • Brugerpanel
      • Forfattere og illustratorer
      • Magasiner
    • Book os
      • Find din konsulent
      • Book os
    • Kontakt
      • Kontakt kundeservice
      • FAQ
  • Få hjælp
  • Se dine adgange
Header right menu
  • Search
Se kurv
User
  • Log ind
Der er ingen resultater

Resultater på bøger ()

Resultater på andre sider ()

Se alle resultater
  • Hjem
  • /
  • Artikler

Inspiration

Det tænkende klasserum

Styrk lærerrollen og elevernes læring med Det tænkende klasserum

Matematik
Matematik

Styrk lærerrollen og elevernes læring med Det tænkende klasserum

Hvordan ændrer Det tænkende klasserum lærerens rolle – og hvad kan metoden egentlig give dine elever? Tina Fuglsig Lauridsen fortæller, hvordan elevernes selvstændighed får plads, og hvordan metoden fremmer både faglighed, samarbejde og mod til at turde fejle.

Elever er forskellige - differentiering

Elever er forskellige – og derfor skal undervisningen differentieres 

Tværfagligt
  • Differentiering
Tværfagligt

Elever er forskellige – og derfor skal undervisningen differentieres 

Forskellighed er et nøgleord, når snakken falder på differentieret undervisning i grundskolen. For når eleverne i en klasse har forskellige forudsætninger for at deltage, må undervisningen også indrettes derefter. Men det er ikke en nem disciplin, fastslår lektor og ph.d. Else Skibsted. 

  • Differentiering
Grafik: Eksamen

Hjælp dine elever med eksamen

Tværfagligt
  • Motivation
Tværfagligt

Hjælp dine elever med eksamen

Det er eksamenstid – og dermed også tid til, at dine elever skal fordybe og forberede sig og til, at du skal bedømme deres faglige præstation. Men mange af dine elever vil helt sikkert få sommerfugle i maven, og nogle vil sågar tale om eksamensangst.  Vi har spurgt lærer, coach og vejleder Christian Arnth Jørgensen om, hvordan du guider dine elever fra frygt til fokus.

  • Motivation
Grafik til overgangsproblematikker

Den ekstra svære overgang i matematik

Matematik
  • Differentiering
  • Trivsel
Matematik

Den ekstra svære overgang i matematik

Et skoleliv er fyldt af mange overgange, og nogle er sværere end andre. I matematik opleves skiftet fra 3. til 4. klasse som særligt svært. Men hvad er det, der sker, og er der gode råd at hente?

  • Differentiering
  • Trivsel
Langeskov Skole

På Langeskov Skole har de dygtige læsere

Dansk
  • Differentiering
Dansk

På Langeskov Skole har de dygtige læsere

På en forårsdag besøgte Alinea Langeskov Skole på Fyn for at høre om deres erfaringer med Molevittens læsespor. Og resultatet lyver ikke. Viceskoleleder Sisse Bjerg fortæller, hvordan eleverne er blevet dygtige læsere langt tidligere.  

  • Differentiering
Jeg føler mig dum artikel

Jeg føler mig dum, dummere, dummest 

Matematik
Matematik

Jeg føler mig dum, dummere, dummest 

Fire studerende på Syddansk Universitet har udviklet en simulation, som genskaber den forvirring og de følelser, der typisk opstår hos talblinde i en almindelig matematiktime. Vild med matematik sendte journalist Ulrikke Koch ud for at afprøve simulationen. 

Grafik til artikel

Fra leg til matematisk opmærksomhed

Matematik
Matematik

Fra leg til matematisk opmærksomhed

De samme tal og små regnestykker skrives i bogen. Det kender mange børnehaveklassebørn. Men der findes bedre måder at få styr på tallene på. Fageksperter slår et slag for mere matematisk opmærksomhed i undervisningen i det første skoleår. 

Praksisfaglighed

Praksisfaglighed: læring gennem krop og sanser

Tværfagligt
  • Praksisfaglighed
Tværfagligt

Praksisfaglighed: læring gennem krop og sanser

Elever lærer bedst, når de bruger deres sanser og skaber noget konkret. Det viser forskning i praksisfaglighed. Men ifølge forskere kræver udbredelsen af praksisfaglig undervisning bedre rammer.  

  • Praksisfaglighed
Hanne

Hanne Panduros 13 tips til aktiv frilæsning 

Dansk
  • Læseglæde
Dansk

Hanne Panduros 13 tips til aktiv frilæsning 

Lærfest i Aarhus løb af stablen den 2.-3. april. Vi har samlet alle guldkorn fra Hanne Panduros oplæg ’8 tips til aktiv frilæsning’ til dig, der ikke kunne være der, så du også kan få et skud inspiration fra Lærfest 2025.  

  • Læseglæde
Meningsfulde fejl

Meningsfulde fejl i matematik

Matematik
Matematik

Meningsfulde fejl i matematik

Hvordan kan det være, at ca. 40% af elever i 6. klasse svarer enten 12 eller 17 på 8+4 = _+5. Hvad er der sket? Og hvordan designer du bedst et opgavedesign til din matematikundervisning, som får alle med?

Artikel Anne Dorthe

”Det er vigtigt at fremme en kultur, hvor alle elever får mulighed for at udvikle sig på deres eget niveau”

Tværfagligt
  • Differentiering
Tværfagligt

”Det er vigtigt at fremme en kultur, hvor alle elever får mulighed for at udvikle sig på deres eget niveau”

At lære at læse er ikke en let opgave. Nogle elever må knokle hårdt, mens andre spurter afsted. Redaktør Dorte Sofie Mørk Emus gør dig klogere på, hvorfor differentieret læseundervisning er vejen til at få alle elever med på læsevognen. 

  • Differentiering
DM i bogmærke 2025

Afsløring af DM i bogmærke 2025

Tværfagligt
Tværfagligt

Afsløring af DM i bogmærke 2025

I samarbejde med Carlsen har Alinea igen i år afholdt DM i bogmærke. Og vi er blæst helt bagover – mere end 20.000 elever har deltaget. En jury med forfattere og illustratorer fik den svære opgave at skulle vælge en vinder fra henholdsvis indskoling, mellemtrin og udskoling. Se de tre vinderer nedenfor.

Sideinddeling

  • Nuværende side 1
  • Side 2
  • Side 3
  • Side 4
  • Side 5
  • Side 6
  • Side 7
  • Side 8
  • Side 9
  • …
  • Næste side ››
  • Sidste side Sidste ››

Alinea er en del af Egmont, der er Nordens største mediekoncern. Som erhvervs-drivende fond har Egmont i mere end 100 år brugt en del af overskuddet på at hjælpe andre. I dag bruger Egmont omkring 100 millioner kroner om året på at støtte børn og unge i svære livsvilkår i Danmark, Norge og Sverige i at uddanne sig, have en aktiv stemme i samfundet og skabe et godt liv.

Vi hører også under et af Danmarks største og førende læringshuse, Lindhardt og Ringhof Uddannelse, sammen med Akademisk Forlag, Praxis, GoTutor, Ordblindetræning og Forstå.

ALINEA

Vognmagergade 11

1120 København K
 

Tlf. 70 24 00 00 (reception)
 

CVR 76351910

Kundeservice

Alle skoledage 10-15

Tlf. 70 25 46 66

Mød os
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Linkedin
Teknisk Support

Alle skoledage 8-16

Tlf. 70 23 46 66

OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL

COOKIE- OG PRIVATLIVSPOLITIK

HANDELSBETINGELSER

 
 
 
 
 
 
Mit Alinea
  • Login