Lær med os Tanker, tips og inspiration til alle, der arbejder i grundskolen

ARTIKEL

Giv ordblinde elever succes med at skrive

For ordblinde kan de stigende krav til skriftlige opgaver være uoverstigelige. Derfor skal vi være klar til at hjælpe dem. Løsningen er struktur og teknologi sat rigtigt i spil, lyder det fra redaktør Katja Heuser Elmer.

ARTIKEL

Klasserummet, der får eleverne til at tænke

Building Thinking Classrooms er ved at vinde fodfæste i Danmark. Ved at ændre på klasserummets indretning, gruppearbejdet og opgaverne, får man eleverne til at tænke selvstændigt i stedet for at kopiere læreren.

ARTIKEL

Hiv fakta ind i undervisningen

Alle elever er nysgerrige på livet. De søger viden, som gør dem klogere på verden.  Derfor er faktatekster en vigtig del af danskundervisningen. Dorte Østergren-Olsen giver dig her 5 gode grunde til at læse fakta tidligt. 

NYHEDER
Nyeste artikler

En finger på (fagbogs)pulsen

En finger på (fagbogs)pulsen

Eleverne kan læse om mangt og meget i fagbøgerne. Og de er vilde med det. Redaktør Lise Kloborg Pedersen har taget en temperaturmåling på elevernes interesse for faglitteratur. 

"Jagten på det hemmeligholdte er altid spændende"

"Jagten på det hemmeligholdte er altid spændende"

Med Kryptogrammer og hemmelige koder har matematiklærer Nanna Filt Christensen skabt et forløb, der både vækker elevernes lyst til at knække koder, giver dem historisk indsigt samt rig mulighed for at bruge deres matematiske muskler. Her fortæller hun om det “hemmelighedsfulde” forløb, som kan inddrages i alle fag.

"Jeg har altid haft en følelse af ikke at høre til"

"Jeg har altid haft en følelse af ikke at høre til"

Med en række barndomserindringer sætter den dansk-libanesiske forfatter Mohammed Ayoub ord på, hvordan det var at vokse op som anderledes i et klassisk middelklassekvarter i Aarhus. Erindringsbogen Månelanding er især rettet mod flerkulturelle elever i folkeskolen, som mangler en tydeligere stemme i litteraturen, mener den 28-årige forfatter.

Specialpædagogiske metoder, der får alle elever med

Specialpædagogiske metoder, der får alle elever med

Strategier, struktur og stilladsering. Didaktiske greb fra specialpædagogiske læremidler er ofte til gavn for alle elever, og små justeringer kan skabe ekstra overskud og fleksibilitet i undervisningen. Det mener to vejledere og læremiddelforfattere, der arbejder med elever i matematik- og læse/skrivevanskeligheder. Her giver de deres bedste råd til en undervisning, der får alle med.

Quiz

Der er altid en grund

I bund og grund starter alting samme sted. For der er altid en grund. En grund til at stå op om morgenen. En grund til at lege. En grund til, at børn går i skole. En grund til at lære. En grund til, at du blev lærer.  

Du har helt sikkert 117 gode grunde til at gøre det, du gjorde – og det, du gør.  Vi har ikke 117, men 21 gode grunde til, at du skal tage quizzen og se, hvilket grundsystem der passer til din undervisning.  

Tag quizzen her