Lær med os Tanker, tips og inspiration til alle, der arbejder i grundskolen

ARTIKEL

Giv ordblinde elever succes med at skrive

For ordblinde kan de stigende krav til skriftlige opgaver være uoverstigelige. Derfor skal vi være klar til at hjælpe dem. Løsningen er struktur og teknologi sat rigtigt i spil, lyder det fra redaktør Katja Heuser Elmer.

ARTIKEL

Klasserummet, der får eleverne til at tænke

Building Thinking Classrooms er ved at vinde fodfæste i Danmark. Ved at ændre på klasserummets indretning, gruppearbejdet og opgaverne, får man eleverne til at tænke selvstændigt i stedet for at kopiere læreren.

ARTIKEL

Hiv fakta ind i undervisningen

Alle elever er nysgerrige på livet. De søger viden, som gør dem klogere på verden.  Derfor er faktatekster en vigtig del af danskundervisningen. Dorte Østergren-Olsen giver dig her 5 gode grunde til at læse fakta tidligt. 

NYHEDER
Nyeste artikler

Du må gerne lave en scene

Du må gerne lave en scene

Iscenesættelse er et stærkt værktøj, når det handler om at vække elevernes nysgerrighed. Især inden for undersøgende matematik, fortæller Mads Kofod, forlagsredaktør hos Alinea. Om du laver den helt store scene – eller en mindre – er underordnet, for i bund og grund handler det om at give eleverne appetit på opgaven. 

5 pejlemærker til at arbejde med den barske ungdomslitteratur

5 pejlemærker til at arbejde med den barske ungdomslitteratur

De barske emner er - og har længe været - populære i udskolingens litteraturundervisning. Og med god grund: Det er stærke og virkningsfulde tekster, som trænger igennem mediebilledet og vækker de unges opmærksomhed. Men det stiller etiske krav til de rammer, vi som lærere præsenterer teksterne i. Det mener Marianne Holst Hundebøl, lærer og master i børns litteratur og medier. 

Vores syn på naturen afspejler sig i litteraturen

Vores syn på naturen afspejler sig i litteraturen

De seneste år har dyr, planter og træer fået en ny stemme i børne- og ungdomslitteraturen. Det bør dansklærere tage godt imod, da litteratur åbner naturen på en anden måde, end naturvidenskabelige tekster kan, mener DPU-lektor Anna Karlskov Skyggebjerg.

Modellering styrker M’et i STEM

Modellering styrker M’et i STEM

Hvordan sikrer man, at matematik får mere end en birolle i tværfaglige projekter med naturfag? Lektor Claus Auning viser i sin ph.d., hvordan lærere via modellering kan gøre faget virkelighedsnært for eleverne og styrke tværfagligheden.

Quiz

Der er altid en grund

I bund og grund starter alting samme sted. For der er altid en grund. En grund til at stå op om morgenen. En grund til at lege. En grund til, at børn går i skole. En grund til at lære. En grund til, at du blev lærer.  

Du har helt sikkert 117 gode grunde til at gøre det, du gjorde – og det, du gør.  Vi har ikke 117, men 21 gode grunde til, at du skal tage quizzen og se, hvilket grundsystem der passer til din undervisning.  

Tag quizzen her