Gå til hovedindhold

TikTok-stjerne vil gøre op med ‘jeg er dårlig til matematik’-tankegang

21-årige Viktor Lassen er mathfluencer på TikTok. Han laver matematikvideoer, der hjælper elever med fx ligninger og Pythagoras’ sætning. Kommentarsporet taler for sig selv: Eleverne er vilde med det. I denne Q&A giver Viktor Lassen sit perspektiv på både fordele og ulemper ved, at elever lærer matematik på TikTok. 

1320x690_tiktok.jpg

Hvorfor fungerer TikTok godt til at lave matematikhjælp? 
De unge mennesker sidder allerede på TikTok, når de kommer hjem. Og derfor er det en nem måde at fange dem på. Jeg tror fx ikke, at der er mange, der sætter sig og ser matematikvideoer andre steder, hvor de selv skal opsøge det.  

Hvad tror du, det giver elever at få serveret matematik på den måde, du gør det på TikTok?  
Jeg tror, det giver eleverne en snert af håb. Når de lige pludselig begynder at forstå matematik, som de aldrig har forstået. Man kender selv følelsen. Den der ahaoplevelse. Mange gør det til et personlighedstræk at være dårlig til matematik. Det kunne jeg godt tænke mig, at vi kom væk fra. Når jeg laver TikTok-videoer, så taler jeg til eleverne på en meget hverdagsagtig måde. Det betyder, at de ikke skal bruge tid på at afkode sproget for at finde ud af, hvad jeg rent faktisk siger. De skal kun bruge tid på at afkode matematikken. Og så tror, at min vibe gør, at jeg er i øjenhøjde med eleverne. Det fanger dem. Jeg tror, det giver dem følelsen af, at det er en af deres venner, der forklarer matematik til dem.   

Du er jo ikke uddannet lærer eller har en matematisk, didaktisk baggrund. Kan du se nogen faldgruber ved, at elever bruger TikTok til at lære matematik?   
Jeg synes jo egentlig kun, at det kan hjælpe dem. Medmindre jeg selvfølgelig står og siger noget, der er forkert. Men hvis jeg gjorde det, ville det lynhurtigt blive opsnappet og kommenteret i mit kommentarspor. Fokus for mine TikToks er særligt at oversætte matematiksproget, så eleverne kan forstå det. Her kan en ulempe være, at elever ikke får al den essentielle terminologi med. Men det er netop det, jeg tror, er en udfordring for elever at forstå. Jeg prøver at hjælpe elever med at lave forbindelsen mellem matematiksprog og ‘normalt’ sprog. Fordi jeg tror, det er det, der hjælper eleverne med at forstå det grundlæggende i matematikken meget bedre. Det er også vigtigt at sige, at det er fundamentalt for mig, at jeg beholder min integritet. Det gør jeg ved at viderebringe matematikhjælp, der er korrekt. Jeg skal kunne finde ud af matematik for at blive ved med at fastholde mine følgere og min TikTok-kanal. Mine TikToks kan blot være med til at give elever nogle øjenåbnere, så det måske er lettere for dem at forstå fx ligninger, når de sidder og arbejder med det i klassen. 

Hvordan kan man som folkeskolelærer blive inspireret af din måde at lære elever matematik på?  
Jeg tror altid, det smitter enormt meget af på elever, hvis man er energisk og glad for sit fag. Fx hadede jeg kemi i gymnasiet. Men så fik jeg en kemilærer, der elskede sit fag helt vildt meget. Han var energisk. Han talte sjovt. Han lavede jokes og holdt humøret højt. Det hjalp mig med at lære at forstå kemi. Det handler jo ikke om, at folkeskolelærere skal hoppe på TikTok. For jeg tror også, at årsagen til, at jeg har succes på TikTok, er min alder og jargon. Fordi lærere er ældre end elever, så vil det nok altid være sådan, at elever ser dem som en autoritet. Og det er netop det, jeg tror, elever synes er fedt, at jeg fx ikke er. Derfor synes jeg mere, at det er vigtigt for lærere at vide, at denne trend eksisterer på TikTok – og at den måske kan hjælpe nogle elever til at forstå matematik bedre. Lærere skal ikke spejle mig. Eller omvendt for den sags skyld. Jeg er en ny, anderledes kilde til hjælp, som elever ikke før har haft adgang til. Det har de nu. Og hvis det kan give nogle elever blod på tanden til at lære og forstå matematik bedre, så er det jo en kæmpe gevinst.