Sådan får du teenagere til at elske litteratur

I udskolingen er det eksamener, der fylder. Væk er læselysten. Skal de store elever til at mærke litteraturen igen, skal du vende under- visningen om, mener Marianne Hundebøl, der er medforfatter til en elevbog i den nytænkende udskolingsserie Tekstur. Hun fortæller her, hvordan du får teenagere til at mærke litteraturen.

Hvorfor skal teenagere partout læse litteratur?
”Der står for det første i folkeskolens formålsparagraf, at eleverne skal dannes. Dernæst må vi spørge os selv: Hvad er det for mennesker, vi skal bruge i samfundet? Vi skal bruge unge mennesker, der tænker ud af boksen. Som tror på sig selv. Det kan littera- turen hjælpe med. Nogle har erfaringer fra sociale medier, de kan bringe i spil, andre kan lave en podcast sammen. Hvis vi går kreativt til litteraturen, får vi elever, der oplever, at de kan noget.”

Hvad er der galt med litteraturundervisningen i dag?
”Min oplevelse er, at når vi kommer op i 8.-10. klasse, bliver det meget instrumentelt. Det handler om prøver og eksamen. Det er en effektivitetstankegang: Nu kan vi krydse kortprosa og essay af. Det gør, at vi nogle gange mister eleverne. I ’Sand mellem tænderne – tekstarbejde, du mærker’ har vi lavet en litte- raturbog, der vægter elevernes aktive møde med teksten, og hvor de møder tematikker, som de kan identificere sig med.”

Hvad går elevbogen ud på?
”Vi vender alting 180 grader. Vi har taget ting fra indskolingen som at klippe, klistre og bruge sanserne og kroppen og overført det til udskolingen, så de også laver fede produktioner. Normalt dykker man ned i analysen for at lave kreative produkter bagefter, men vi gør det omvendt. Vi gør det producerende arbejde analyserende. Vi tror på, at når eleverne får gjort noget med dem selv, så glemmer de det ikke igen. Det hele handler om at mærke sig selv, teksten og verden omkring én.”

Det lyder som ekstra arbejde for travle lærere?
”Vi vil gerne provokere lærerne lidt også. Mange lærere vil sige: Det her har vi ikke tid til med alt det, vi skal nå. Vores svar er: Måske skal vi læse lidt færre tekster, men tekster, der betyder noget, og som eleverne ser sig selv i. Og arbejde med dem, så de kan mærke dem og ikke glemmer dem, inden de har forladt klasse- lokalet for at holde frikvarter.”

Luk
5 TIPS TIL AT FÅ TEENAGERE TIL AT MÆRKE LITTERATUREN
  • Pas på med at være smagsdommer Pas på med at sætte i bås
  • Gør stadig brug af oplæsning
  • Sæt tid af
  • Brænd for dit fag

Hvordan foreslår I, at man helt konkret gør det?
Elevbogen består af syv forløb, hvor eleverne bliver mødt af små kække appe- titvækkere. Så kommer mødet med teksten, hvor vi foreslår, at den bliver læst op. Hvert forløb integrerer producerende opgaver, som kan være at lave en podcast eller holde en konfirmationstale. Vi vil væk fra at udfylde analysemodeller. Men vi har ikke glemt analysedelen. Eleverne analyserer og tolker, mens de er aktivt producerende.”

Hvordan har teenagere det med litteratur?
”De vil det gerne. Men de sætter sig ikke ned og læser litteratur af sig selv. Så læser de så meget andet. Så dér har vi en forpligtelse til at servere den fede litteratur for dem og sørge for, at de grubler over, hvorfor den her tekst gør mig ked af det, eller hvorfor den får mig til at smågrine. Ligesom vi har en forpligtelse til at inddrage deres tekster fra YouTube og andre sociale medier – og spejle dem i litteraturen.”

Hvordan får man så teenagere til at læse af lyst?
”I ’Sand mellem tænderne - tekstarbejde, du mærker’ forsøger vi at fange dem i deres hverdag. De skal lave snaps, podcast og insta- gramhistorier. Vi tager ting i deres liv, som de kan genkende, uden at det bliver fladt eller ligegyldigt. Derfor forsøger vi at få dem til at nuancere deres oplevelse. Vi har for eksempel en tekst om en dreng, hvis præstefar holder den mest pinlige prædiken i hele verden. Der beder vi eleverne holde drengens takketale til den efterfølgende fest. Både den pæne og den ærlige. Vi får både vækket deres læseglæde og peget på, hvad der er på spil mellem genera- tionerne. På den måde får vi dem til at mærke litteraturen.” 

 

 

Sand mellem tænderne

Vil du ha’ eleverne op af stolene?

GIV DEM EN GANG SAND MELLEM TÆNDERNE, SÅ DE KAN MÆRKE LITTERATUREN!

“Sand mellem tænderne – tekstarbejde, du mærker” engagerer og involverer eleverne i spritnye tekster, der aldrig er udgivet før – alt imens de udvikler deres fiktionskompetencer.

Så få eleverne op af stolene med en gang litteratur, der smager af noget.