Sådan opleves matematik vanskeligheder
Maple sammenfatter resultaterne af deres antropologiske undersøgelse i følgende syv indsigter om, hvordan matematikvanskeligheder opleves af det enkelte barn og dets forældre:
1.
Matematikvanskeligheder er en negativ måde at skille sig ud på, og det kan føre til drilleri og usikkerhed.
2.
Flere vanskeligheder påvirker hinanden, og børn med flere udfordringer frygter især nederlaget ved ikkke at lykkes – også i matematik.
10 gode råd fra børn og unge i matematikvanskeligheder
Et ungepanel har udarbejdet ti råd til, hvordan skoler, lærere og forældre kan støtte elever i matematikvanskeligheder.
1.
Opdag mine matematikvanskeligheder i tide, og giv mig den rette støtte.
2.
Hjælp mig, mine forældre og mine lærere til at forstå mine matematikvanskeligheder.
3.
Sørg for, at jeg ikke bliver hægtet af.
4.
Hjælp mig til reelle succesoplevelser med matematik.
5.
Sørg for, ar jeg er tryg i klassen.
6.
Vær tålmodig med mig, og giv ikke op.
7.
Hjælp mig til at omsætte matematikken til noget, jeg skal bruge.
8.
Hjælp mig til at glemme, at det er matematik.
9.
Skab den bedste lektiesituation for mig.
10.
Sørg for, at mine lærere og forældre taler sammen.
3.
Med tiden bliver børn mere opmærksomme på deres matematikvanskeligheder, og hvad det kan betyde for deres fremtidsmuligheder og -drømme.
4.
Børnene vil gerne blive bedre til matematik – og god undervisning er tilpasset, engagerende og relevant.
5.
Trygge relationer og tålmodighed er afgørende for børnene, når matematikken opleves svær.
6.
Børnene er afhængige af forældrenes ressourcer i forhold til at få støtte til deres matematikvanskeligheder – og lektiesituationen i hjemmet kan være svær.
7.
Forældrene oplever, at der er manglende systematisk og viden om matematikvanskeligheder.
15%
Omfanget af elever i matematikvanskeligheder
Ca. 15% af alle børn og unge i grundskolen vurderes til at have længerevarende vanskeligheder ved matematik.
4 ud af 10
Mange børn døjer med matematik gennem hele deres skoletid
Fire ud af ti elever, der klarede de nationale test i matematik dårligt i 3. klasse, er også i matematikvanskeligheder i 9. klasse.
1 ud af 3
Hver tredje har også andre udfordringer
Næsten hver tredje i gruppen af unge i matematikvanskeligheder har mindst én funktionsnedsættelse, og hver ottende har mere end én. Det er især adfærdsforstyrrelser (fx ADHD), autisme og psykiske lidelser som angst og depression, der udgør funktionsnedsættelserne.
1.-3. klasse
Klar, Parat, Tænk 1, 2 og 3
Klar, Parat, Tænk er delt op i tre bøger på tre niveauer og bygger på et udtræk af de vigtigste elementer fra forskningen omkring Det Tænkende Klasserum. Hver bog indeholder 30 opgaver og en beskrivelse af, hvordan du kommer godt i gang. Opgaverne dækker over stofområderne, som eleverne møder fra 1.-3. klasse og har fokus på de matematiske kompetencer.