Gå til hovedindhold

Brug chunks i sprogundervisningen

1320x690-chunks-metoden.png

Sprog består ikke blot af individuelle ord, men af sætningsdele, der er sat sammen som et puslespil for at skabe meningsfuld kommunikation. Derfor er det både vigtigt og relevant at introducere Chunks som redskab og metode i sprogundervisningen. Chunks hjælper med at skabe autentisk kommunikation og styrker elevernes mundtlige og skriftlige udtryksfærdigheder.

Et fast mønster 
Chunks betegner to eller flere ord, der ofte knyttes sammen i et fast mønster med henblik på at kommunikere på en given måde og i en bestemt kontekst.  

”På mange måder er undervisning i et fremmedsprog med afsæt i Chunks altså det modsatte af for eksempel træning af ordforråd eller grammatik,” fortæller Cathrine Høffner, som har forfattet undervisningsmaterialet Chunks.

I arbejdet med Chunks fokuserer man ikke på udenadslære af individuelle ord eller grammatiske regler, men i stedet på at få faste sprogfaser og udtryk ind under huden. 
”Det betyder ikke, at eleverne ikke opnår kendskab til grammatik igennem arbejdet med Chunks. Tværtimod. Kombinationen af gentagelse af faste udtryk og udtryksfærdighed fremmer altid korrekt brug af grammatik, så når dine elever kommunikerer på engelsk, uanset om det er gennem dialoger, præsentationer og indtalinger eller måske gennem lytte- og skriveøvelser, er grammatikken også til stede i sproget,” uddyber Cathrine Høffner.

Det grammatiske redskab 
Hvis du gerne vil arbejde med Chunks-metoden, så er Chunks-serien et godt bud til at komme i gang. Serien findes til både engelsk og tysk, og introducerer i hvert kapitel en håndfuld af de grammatiske områder, som eleverne vil støde på i sprogundervisningen.  

Ved konsekvent brug af faste sætningsstrukturer i de enkelte aktiviteter bliver dine elever i stand til at konstruere deres egne sætninger og gennemføre meningsfulde og autentiske samtaler, der samtidig også demonstrerer deres såkaldt skjulte grammatiske færdigheder.  

Arbejdet med Chunks-metoden stopper dog ikke i arbejdshæfterne. Efter et afsluttet kapitel, kan eleverne besøge de tilhørende websites og supplere og styrke deres nye viden igennem tilpassede grammatiske øvelser, der knytter sig til kapitlets tematiske indhold såvel som til dets grammatiske fokusområder.  

”Det giver dig som lærer stor frihed til at beslutte, hvornår og hvordan grammatik drøftes i dit klasseværelse,” afslutter Cathrine Høffner.

content_-_web_-_grafik_-_chunks.jpg
4.-6. klasse | Serie

Chunks

Chunks er et supplerende undervisningsmateriale til engelsk- og tyskundervisningen i 4.-6. klasse. Eleverne arbejder systematisk med relevante ord og udtryk og opmuntres til at turde tale og skrive på målsproget –
i hver time!