Vi står på tærsklen til den sjette masseuddøen i Jordens historie:
20 procent af Jordens arter er truet, vi taber arter med uhørt høj hastighed, og herhjemme i Danmark er naturen ”exceptionelt forarmet”, fortæller professor i biodiversitet Carsten Rahbek. Alligevel mener han, at der er grund til optimisme. For vi ved, hvad problemet er, vi kender årsagerne, og vi ved, hvad der skal gøres.
Allerede som 13-årig tog Esben Eriksen biologistuderende på tur i naturen. I anledning af naturvidenskabsfestivalen interviewer vi læremiddelforfatteren, der er grebet af den vilde natur.
Få hul på teknologiforståelse med to gode modeller
To modeller giver et godt udgangspunkt for at komme i gang med at undervise i teknologiforståelse. Den ene lægger vægt på at skabe og den anden på at afkode digitale produkter. Det fortæller Marie-Louise Wagner, der er centerkoordinator ved Center for Computational Thinking & Design, Aarhus Universitet.
Kan man gøre naturfagsundervisningen mere relevant og varieret ved at ændre på lokalerne? En række skoler i landet har fået hjælp til at se på deres faglokaler med nye øjne gennem indretningskonceptet NyNaturfag. Og det virker. Men det er ikke nok med nye rammer. Undervisningen skal også følge med.