Gå til hovedindhold

Alinea

  • Køb læremidler
    • Fokus på
      • Digitale læremidler
      • Fri- og letlæsning
      • Matematikvanskeligheder
      • Ordblindhed
      • Kompetenceudvikling
      • 10. klasse
    • De store fag
      • Dansk
      • Matematik
    • Fremmedsprog
      • Engelsk
      • Tysk
      • Fransk
      • Spansk
    • Naturfag
      • Natur/teknologi
      • Geografi
      • Biologi
      • Fysik/kemi
      • Teknologiforståelse
    • Kulturfag
      • Kristendomskundskab
      • Historie
      • Samfundsfag
    • Praktiske Fag
      • Musik
      • Idræt
      • Billedkunst
      • Håndværk og design
      • Madkundskab
    • Prøv vores grundsystemer

      Gratis adgang til en digital gennemsynspakke

  • Inspiration
  • Mød os
    • Forlaget
      • Om forlaget
      • Medarbejdere
    • Mød os
      • Brugerpanel
      • Forfattere og illustratorer
      • Magasiner
    • Book os
      • Find din konsulent
      • Book os
    • Kontakt
      • Kontakt kundeservice
      • FAQ
  • Få hjælp
  • Se dine adgange
Header right menu
  • Search
Se kurv
User
  • Log ind
Der er ingen resultater

Resultater på bøger ()

Resultater på andre sider ()

Se alle resultater
  • Hjem
  • /
  • Dansk
  • /
  • Podcast
  • /
  • Didaktor: Ordblindhed med Mikael Højbjerg

Didaktor: Ordblindhed med Mikael Højbjerg

didaktor.png
Varighed:
32:43
Dato:
Onsdag, januar 19, 2022
Dansk

Selvom betegnelsen ordblindhed indeholder ordet blind, har det at være ordblind intet med synet at gøre. Det har heller ikke noget at gøre med hverken hørelse eller intelligens, selvom mange myter hævder det. Det, der kendetegner elever med ordblindhed, er, at de har svært ved at lære at sætte de rigtige lyde til bogstaverne, når det gælder læsning og stavning af ukendte ord. Derfor har disse elever brug for strategier, der kan hjælpe dem med at træne læsning og stavning. Desuden har de lærere, der har ordblinde elever i deres klasse, ligeledes brug for at kende både digitale og analoge hjælpemidler og redskaber, så de bedst muligt kan undervise eleverne.

I denne uges podcast fra Didaktor taler vi med Mikael Højbjerg, der er ordblindelærer ved ordblindetræning.dk, som hvert år efteruddanner omkring 1000 lærere. Mikael har rigtig god erfaring med efteruddannelse af lærere og med undervisning af ordblinde elever, og det er nogle spændende strategier, som Mikael fremhæver i denne podcast. Strategier, som det ikke kun er dansklæreren, der bør forholde sig til, men også lærere i alle andre fag, hvor eleverne har brug for at læse og skrive. Så lyt med og bliv opdateret på nogle rigtig spændene arbejdsmetoder.

PLAYER
Didaktor: Ordblindhed med Mikael Højbjerg
0:00 / 0:00
Del artiklen
F Facebook M Mail L Linkedin

Alinea er en del af Egmont, der er Nordens største mediekoncern. Som erhvervs-drivende fond har Egmont i mere end 100 år brugt en del af overskuddet på at hjælpe andre. I dag bruger Egmont omkring 100 millioner kroner om året på at støtte børn og unge i svære livsvilkår i Danmark, Norge og Sverige i at uddanne sig, have en aktiv stemme i samfundet og skabe et godt liv.

Vi hører også under et af Danmarks største og førende læringshuse, Lindhardt og Ringhof Uddannelse, sammen med Akademisk Forlag, Praxis, GoTutor, Ordblindetræning og Forstå.

ALINEA

Vognmagergade 11

1120 København K
 

Tlf. 70 24 00 00 (reception)
 

CVR 76351910

Kundeservice

Alle skoledage 10-15

Tlf. 70 25 46 66

Mød os
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Linkedin
Teknisk Support

Alle skoledage 8-16

Tlf. 70 23 46 66

OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL

COOKIE- OG PRIVATLIVSPOLITIK

HANDELSBETINGELSER

 
 
 
 
 
 
Mit Alinea
  • Login