Den gode start på letlæsningen

Forfatterne Marianne Brandt Jensen og Mogens Brandt Jensen står bag et hav af udgivelser hos Alinea. Senest har de udgivet letlæsningsserien Katti og Kat. Få deres perspektiv på den gode letlæsningsbegyndelse, og hvorfor tegneserier er et godt sted at starte.

Marianne Brandt Jensen og Mogens Brandt Jensen er forfatterne bag tegneseriebøgerne Katti og Kat. Serien er til begynderlæsere, og karaktererne udspringer fra undervisningsmaterialet Skrivevejen, som de to forfattere også står bag.

Hvordan giver man begynderlæsere en god start på læsningen? 
Mogens Brandt Jensen: Når begynderlæsere skal i gang med at læse en bog eller en anden tekst, bør læreren starte med at gøre eleverne nysgerrige. Det kan man gøre ved at give dem en forforståelse af det, de skal til at læse. Fx kan læreren vise eleverne bogen og starte en dialog om forsiden. Læreren kan spørge: Hvad kan man se på billedet på forsiden? Hvem er med? Hvad laver de? Hvordan har de det? Hvordan kan man se det? Hvad hedder bogen? Hvad mon bogen handler om?  

Det er vigtigt, at læreren viser engagement i bogen og historien. Lærerens interesse skal smitte af på eleverne. Eleverne skal mærke og se, at læreren synes, at bogen er god og spændende. 

Hvorfor er tegneserier en god genre for begynderlæsere? 
Marianne Brandt Jensen: Tegneserier er rigtig gode for begynderlæsere, fordi billeder og tekst er tæt forbundet. Tegningerne understøtter læsningen, da tegningerne viser, hvad ordene betyder, og hjælper eleven med læsningen og forståelsen. I serien om Katti og Kat er der anvendt et enkelt sprog og tydelige illustrationer, som gør historien let at læse.   

Læreren kan vise et opslag fra tegneserien og fortælle, at eleverne skal se på hver tegning og derefter på teksten, fordi historien bliver fortalt ved et samspil mellem tekst og tegning. Tegninger hjælper i høj grad begynderlæseren til at forstå tekstens indhold.

I har nævnt, at eleverne skal møde læseværdige tekster, som de kan tackle. Hvad vil det sige, at en bog er læseværdig? 
Mogens Brandt Jensen: Læseværdige tekster er tekster, der giver læseren en oplevelse. Læseværdige tekster kan være sjove bøger, bøger, som giver noget at tænke over, eller bøger med overraskende indhold. Eleverne skal kunne genkende og identificere sig med personerne i fortællingen.  

Læseværdige tekster betyder også, at eleven skal læse bøger, der passer til elevens niveau. Bøgerne må ikke være for lette eller for vanskelige, men eleverne må godt stå en lille smule på tå for at kunne læse teksten. Passende udfordringer i tekstens sværhedsgrad er en nødvendighed for at skabe en udvikling i elevernes læsekompetencer.

Hvad er jeres bedste råd til lærere, der vil skabe succesoplevelser for deres begynderlæsere? 
Marianne Brandt Jensen: Det bedste råd er, at læreren viser engagement i at læse den bog, som eleven skal læse. Engagementet gør, at læreren på overbevisende måde kan ’sælge’ bogen til eleven. Læreren skal vise, at det at læse er vigtigt. Det er også vigtigt, at eleven bliver præsenteret for bøger, der passer i sværhedsgrad, så den enkelte elev oplever at kunne læse bogen – og dermed få succes med læsningen.   

Grøn Læseklub

Katti og Kat 1-5

Serien Katti og Kat tæller i alt fem tegneserie-bøger, som tilsammen fortæller historien om Katti og Kat, Miskat, Hund, Søren og en meget mystisk tyv. Katti og Kat kan læses af aldersgruppen 6-9 år. De kan anvendes i skolesammenhæng, men de er også velegnede til at læse sammen med forældrene. Der medfølger gratis læseforståelsesopgaver til bogen.