Forlagshuset Lindhardt og Ringhof Forlagshuset Lindhardt og Ringhof består af forlagene Lindhardt og Ringhof, Carlsen, undervisningsforlagene Alinea, Akademisk Forlag og Alfabeta samt det internationale, digitale forlag Saga. Besøg vores forlag herunder.
Læs mere om forlaget
Alinea er Danmarks førende undervisningsforlag til grundskolen.
Lindhardt og Ringhof udgiver skønlitteratur og faglitteratur.
Carlsen udgiver alle typer børne- og ungdomsbøger.
Alfabeta udgiver titler til voksne indenfor dansk som andet- og fremmedsprog.
Akademisk Forlag udgiver faglitteratur til professionelle og studerende.
L&R Uddannelse udgiver undervisningsmaterialer til ungdomsuddannelser.
Special-pædagogisk forlag udgiver undervisningsmaterialer og fagbøger.
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst
13
Tekstforståelse
2
Eleven kan sammenfatte informationer fra forskellige elementer i teksten
Eleven kan sammenfatte informationer fra flere tekster
Sprogforståelse
4
Eleven kan vurdere tekstens sproglige virkemidler
Eleven kan anvende ord og udtryks betydning til at forstå komplekse tekster
Eleven har viden om sproglige virkemidler
Eleven har viden om ordvalgets betydning for budskabet
Sammenhæng
1
Eleven kan sætte tekster ind i sammenhæng
Forberedelse
6
Eleven kan vurdere tekstens afsender og målgruppe
Eleven kan skaffe sig overblik over multimodale teksters opbygning
Eleven kan afgøre, hvordan en tekst skal læses
Eleven har viden om genretræk og multimodalitet
Eleven har viden om førlæsestrategier
Eleven har viden om afsenderforhold og målgruppe
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
5
Sproglig bevidsthed
2
Eleven kan karakterisere og diskutere sprog i forskellige situationer
Eleven har viden om sprog og sprogbrug, sprogets variation og forskellige funktioner
Dialog
3
Eleven kan deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog
Eleven kan argumentere og informere
Eleven kan analysere samtaler
Fortolkning: Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster
8
Undersøgelse
6
Eleven kan undersøge teksters flertydighed
Eleven kan undersøge samspillet mellem genre, sprog, indhold og virkelighed
Eleven kan gennemføre en målrettet analyse af en tekst
Eleven har viden om genre, sprog, symbolik, forfatter, værk og fortæller
Eleven har viden om fortællerpålidelighed, positioner og betydningslag i teksten
Eleven har viden om analysemetoder og forståelsesstrategier
Oplevelse og indlevelse
2
Eleven kan reflekteret indleve sig i tekstens univers som grundlag for fortolkning
Eleven kan følge forløb og komposition i komplekse tekster
Share this page