IndlæserVent venligst…
Indlæser
Del af forlagshuset Lindhardt og Ringhof

www.alinea.dk/

Skriv til os

Vælg område

Hvad ønsker du at kontakte os om?

Faktura
Levering
Returvarer og reklamationer
Produktinfo og priser
Teknisk problem på webshop
Persondata
Login på digitalt læremiddel
Brugen af digitalt læremiddel
Få svar nu
Du har valgt: Levering

Vi har måske svaret herunder, så du slipper for at skulle skrive til os?

Den samme faktura er betalt to gange. Hvordan får jeg skolens penge tilbage?

Send os en mail, hvor du vedhæfter fakturanummeret og skolens kontonummer, så behandler vores økonomiafdeling din forespørgsel.

Hvorfor har jeg modtaget den samme faktura flere gange?

Er der tale om en folkeskolen, sender vi til information kopier af fakturaen på mail og med posten – disse er markeret ”dette er en kopi” og skal ikke betales, da de også bliver sendt elektronisk over skolens EAN-nummer.

Er der tale om en privat- eller friskole, modtager skolen en faktura med posten og en på mail.

Bestiller du som privatperson med betalingskort, modtager du også en faktura på din bestilling til orientering.

Kan jeg som privatperson betale med faktura?

Nej, som privatperson kan du kun betale med betalingskort.

Kan man som virksomhed vælge fakturabetaling?

Ja, man skal da oprette sig som kunde og vælge ”virksomhed” som profiltype.

Derefter skal du ud over navn, adresse etc. også oplyse CVR-nummer, så vil du få mulighed for at vælge fakturabetaling.

Køber du digitale materialer, skal du også oplyse et institutionsnummer (UVM-ID).

Hvordan vælger jeg fakturabetaling?

Du skal logge ind med dit UNI-login her på siden. Herefter vil systemet selv finde skolens konto og sende en faktura. Hvis du ikke får mulighed for at vælge fakturabetaling, skal du muligvis opdatere dine personlige oplysninger under ”min profil”. Hvis din profil står som ”privat”, skal du ændre den til ”institution”. Kontrollér herefter, at leverings- og faktureringsoplysningerne er korrekte. Hvis du stadigvæk ikke får lov til at vælge fakturabetaling, kontakt da Kundeservice.

Husk at trykke ”opdater profil” nederst på siden, når du har ændret dine oplysninger.

Som privatperson kan du kun betale med betalingskort.

Jeg ønsker at få faktura uden moms, da jeg bor i udlandet. Hvad gør jeg?

Alle ordrer som er bestilt her på webshoppen pålægges 25% dansk moms.

I øvrigt gælder:

Indenfor EU:
Virksomheder inden for EU kan få faktura uden moms, hvis de oplyser et gyldigt VAT- eller virksomhedsnummer. Vi forbeholder os retten til at få verificeret det oplyste nummer, før godkendelse til momsfritagelse. Private inden for EU skal betale dansk moms, og det refunderes ikke.

Udenfor EU:
Virksomheder og private uden for EU, herunder Grønland og Færøerne:

Der opkræves ikke moms på faktura for varer leveret uden for EU, med mindre ordren er bestilt på vores webshop.

Alinea refunderer momsen, hvis varerne er udført til et land uden for EU inden for kort tid, og den originale faktura er blevet toldstemplet i lufthavnen ved udførelse. Hvis varerne er leveret til et land uden for EU, skal du som kunde henvende dig på det respektive lands toldkontor og få toldstemplet den originale faktura. Den toldstemplede faktura skal herefter indsendes pr. mail eller brev til:

Alinea Salgssupport
Vognmagergade 11, 2.sal
1148 København K.

Vi udsteder herefter en kreditnota og refunderer momsen.

Hvordan får jeg en kopi af en faktura eller kreditnota?

Du kan til enhver tid finde skolens fakturaer og kreditnotaer under "Mine ordrer", når du er logget ind her på webshoppen. Du kan også kontakte Kundeservice og oplyse, hvilket faktura-/kreditnotanummer det drejer sig om.

Hvordan sporer jeg en pakke?

Når du bestiller online eller direkte hos Kundeservice, modtager du en bekræftelse med et Track&Trace-link, så du kan spore din pakke gennem GLS. Hvis du er kommet til at slette mailen med din ordrebekræftelse, kan du til enhver tid henvende dig til Kundeservice og få tilsendt et nyt link eller dit pakkenummer.

Hvorfor har vi fået en faktura, men ikke modtaget leveringen?

Hvis du ikke har modtaget din levering, skal du starte med at tjekke, hvilken leveringsadresse du har skrevet i den profil, varen er bestilt fra. Hvis der er skrevet en forkert leveringsadresse, skal du kontakte Kundeservice. Det er en god idé at have fakturaen klar, så vi hurtigt kan spore din levering.

Der er en fejl i min levering. Hvad skal jeg gøre?

Din reklamationsret er 14 dage fra varen er modtaget. Hvis du har fået et forkert antal bøger, eller hvis nogle af bøgerne slet ikke er med i leveringen, kan det skyldes en pakkefejl, at titlen endnu ikke er udkommet eller at bøgerne er i restordre.

Start derfor med at kigge på din følgeseddel. På den kan du se, om antallet af bøger stemmer overens med antallet af bøger i kassen.

Hvis der ud for en titel står 0, er det fordi bogen er i restordre eller endnu ikke er udkommet. Vi eftersender materialer, der er i restordre, når de igen er på lager. Det samme gælder bøger, der endnu ikke er udkommet.

Der er tale om en pakkefejl, hvis der eksempelvis står 5 ud for en titel på følgesedlen, uden at pakken indeholder 5 eksemplarer af den pågældende bog. Ved en pakkefejl skal du kontakte Kundeservice. Det er en god idé at have faktura og følgeseddel ved hånden, når du kontakter Kundeservice.

Hvis du har købt dine bøger gennem Biblioteksmedier, iMusic eller en boghandler, skal du kontakte dem.

Hvis det manglende materiale er et digitalt produkt (f.eks. kopisider, i-bog eller andet), kan du finde det på MinSide senest 24 timer efter bestilling.

Hvor finder jeg den digitale vare, jeg har købt på alinea.dk?

MinSide kan du se hvilke digitale læremidler, du har adgang til, og gå direkte til et læremiddel. De læremidler du ser, når du er logget ind, er alle de læremidler, din skolen har abonnement på. Derudover kan du finde de forskellige digitale læremidler via portalsiderne:

Husk, at du skal være logget ind med dit UNI-Login, og at du skal bruge UNI-Login til alle vores digitale læremidler.

Sender I også materialer til udlandet?

Ja, du kan bestille materialer til levering i udlandet. Se også vores handelsbetingelser.

Hvornår kommer de bøger, jeg har bestilt?

Vores normale leveringstid for fysiske materialer til Danmark er inden for 3-4 arbejdsdage, fra du afgiver bestillingen. Til udlandet afhænger leveringstiden af fragtform og land. Ordren afsendes normalt efter 2-3 hverdage fra Danmark.

Bemærk, at der kan forekomme længere leveringstid i travle perioder, f.eks. i ugerne før og efter sommerferien.

En vare var beskadiget, da jeg modtog den. Hvad gør jeg?

Din reklamationsret er 14 dage fra du modtager varen. Hvis du modtager en beskadiget eller på anden måde ukurant vare, bedes du kontakte Kundeservice. For at vi kan behandle sagen, er det vigtigt, at du sender et billede af varen, så vi kan dokumentere, at den ikke lever op til vores krav.

Hvis du har købt dine bøger gennem Bibmedia, iMusic eller en boghandler, skal du kontakte dem.

Hvordan returnerer jeg en bestilling?

For at returnere en bestilling, skal du henvende dig til Kundeservice og oplyse fakturanummer samt navn og mailadresse på den person, der står for returforsendelsen. Hvis du henvender dig inden den 14 dages returret udløber, godkendes returforsendelsen og skolen modtager en returformular, der skal vedlægges. Skolen står selv for returfragt.

Hvis der ikke vedlægges en returformular, eller hvis varerne er beskadiget, afviser vores lager returforsendelsen og sender varerne tilbage for skolens regning.

Returadressen er:

DBK
Mimersvej 4
4600 Køge

Adressen vil også fremgå af din faktura.

Hvis du har købt dine bøger gennem Bibmedia, iMusic eller en boghandler, skal du kontakte dem.

Kan jeg fortryde køb af digitale varer?

Nej, det er ikke muligt at fortryde køb af digitale varer.

Hvor mange dages returret er der på fysiske materialer?

Når du handler hos Alinea, har skolen 14 dages returret på fysiske materialer fra den dag, pakken er modtaget på matriklen. Dette gælder også for eventuelle reklamationer pga. beskadigelse eller fejl på et produkt.

Jeg har betalt med betalingskort og sendt materialer retur. Hvornår får jeg refunderet beløbet?

Vi tilbagefører beløbet til din konto, når fakturaen er krediteret. Det sker, når vores lager har registreret din pakke retur fra PostNord.

Jeg har sendt materialer retur. Hvornår får jeg refunderet beløbet?

Det kan tage op til 14 dage, fra du har sendt en pakke retur, til du får refunderet prisen på materialerne. Tilbagebetalingen sker automatisk efter scanning af de returnerede materialer, forudsat at du har vedlagt en kopi af faktura/følgeseddel i pakken. Hvis du ikke har vedlagt faktura/følgeseddel, kan vi ikke refundere beløbet.

Bemærk, at ekspeditionsgebyr ikke refunderes.

Hvordan opsiger jeg et abonnement?

Opsigelse af et abonnement skal ske skriftligt, enten på mail eller brev.

Abonnementsændringer på portaler 1. august 2018

Den 8. januar 2018 gik Alineas nye og forbedrede portaler i luften. De gamle portaler udgik den 1. august 2018, og blev erstattet af de nye portaler.

Havde I et abonnement på en af de gamle portaler, kan I læse mere om ændringerne her.

Alle lærere og elever kan også prøve udvalgte forløb på de nye portaler her.

Kommer der fællesfaglige forløb i de nye portaler til Fysik-kemi, Biologi og Geografi?

Ja, det gør der. Der ligger allerede et, som man kan tilgå gratis. Det er forløbet Bæredygtig energiforsyning.

Hvordan køber jeg Alineas portaler til min skole?

Du kan købe Alineas portaler på Alinea.dk. Når du har udfyldt bestillingsblanketten, modtager du en bekræftelse på mail, der hjælper dig godt i gang med at bruge dine nye portaler. Er du i tvivl om noget, kan du kontakte Kundeservice.

Hvis din skole har brug for at få en introduktion til de nye portaler, sender vi gerne en af vores konsulenter.

Bemærk, at alle Alineas abonnementer er løbende 12 måneder og automatisk bliver genfaktureret, såfrem det ikke opsiges senest 30 dage inden den indeværende periodes udløb.

Hvad er fordelen ved at få et prøveabonnement på en i-bog i stedet for en fysisk bog?

En i-bog giver alle lærere på skolen adgang til elevbog og lærervejledning. En i-bog er også beriget med de digitale ressourcer, der knytter sig til den fysiske bog, hvor man får adgang fra bogens website.

Med i-bog kan alle lærere se bogen, når de har tid, eller I kan på et fagudvalgsmøde sætte den op på en interaktiv tavle og gennemgå bogen sammen.

Kan jeg tegne et abonnement for en enkelt klasse?

I-bøger er de eneste materialer, der kan tegnes abonnement på for en enkelt klasse. Resten af Alineas abonnementer skal tegnes for enten hele indskolingen, mellemtrinnet eller udskolingen. Vi kan dog gøre undtagelser for specialklasser og specialskoler – kontakt da Kundeservice.

Hvor mange bøger skal jeg købe, for at få adgang til ”Har du bog, har du web!”?

For at få adgang til elevdelen, skal du købe et klassesæt. Herefter får alle klasser på årgangen adgang til materialet. For at få adgang til lærerdelen, skal du købe en lærervejledning – én lærervejledning giver adgang til to lærere.

Bemærk, at det kun er skoler og institutioner med et gyldigt institutionsnummer, der kan købe bøger med tilhørende webressourcer. Hvis du som privatperson ønsker at købe en bog, der indeholder webressourcer, skal du bestille den gennem en boghandel eller lignende. Du kan dog ikke få adgang til webressourcerne, da licens til disse kun kan oprettes til institutioner.

Hvis du ikke har adgang til webmaterialerne og har købt dine bøger gennem Biblioteksmedier, iMusic eller en boghandler, skal du kontakte dem.

Hvordan finder jeg mine digitale adgange og abonnementer?

Du finder dine digitale adgange på MinSide. Her kan du tilgå i-bøger, portaler, Har du bog, har du web!-materialer osv., som skolen har adgang til.

Hvor kan jeg købe konkrete materialer?

En del af vores konkrete materialer er tilgængelige på webshoppen. Andre, f.eks. terninger og centicubes, kan købes via Special-pædagogisk Forlag.

Hvor meget er ekspeditionsgebyret på?

Vi pålægger et ekspeditionsgebyr på 59 kr. eksklusive moms på alle ordrer til Danmark, både for skoler og private. Dette gælder uanset hvor mange materialer, du bestiller og uanset om du bestiller online, eller ved henvendelse til kundeservice.

På ordrer til levering i udlandet, bestilt på webshoppen, er fragtomkostningerne indeholdt i det ekspeditionsgebyr, som ordren pålægges. 
Grønland og Færøerne: 354,00 kr.
EU: 295,00 kr.
Øvrige verden: 590,00 kr.

Hvis du bestiller digitale materialer online, vil der ikke blive pålagt et ekspeditionsgebyr.

Hvordan kan jeg se en pris inklusive moms?

For at se en pris inklusive moms, skal du gå ind på siden for systemet eller serien, det drejer sig om. Herunder kan du vælge, om du vil se prisen med eller uden moms.

Findes "Den første læsning" til Android-enheder?

På nuværende tidspunkt tilbydes Den første læsning ikke til Android- og andre smartphone-enheder (heller ikke iPhones). Derimod understøttes programmet af Chromebook, PC, Mac og iPad.
 

Hvis min skole har flere portaler, skal jeg så også have flere forskellige logins?

Nej. Adgangen til portalerne styres ved hjælp af UNI-Login. Du skal altså kun have ét login, uanset hvor mange portaler din skole har adgang til.

Hvad er et UNI-login?

Vi giver adgang til vores digitale læremidler via UNI-login. Når din skole køber et materiale, åbnes adgangen automatisk, hvorefter du og dine elever kan bruge jeres UNI-login, når I tilgår materialet.

UNI-Login er knyttet til institutionen via institutionsnummeret.

Du kan læse mere om UNI-Login på STIL's hjemmeside.

Hvor finder jeg den digitale vare, jeg har købt på alinea.dk?

MinSide kan du se hvilke digitale læremidler, du har adgang til, og gå direkte til et læremiddel. De læremidler du ser, når du er logget ind, er alle de læremidler, din skolen har abonnement på. Derudover kan du finde de forskellige digitale læremidler via portalsiderne:

Husk, at du skal være logget ind med dit UNI-Login, og at du skal bruge UNI-Login til alle vores digitale læremidler.

Klasseantallet, som hentes ved beregning af pris, er forkert. Hvad gør jeg?

Klasseantal hentes fra STIL (Styrelsen for IT og Læring) via skolens institutionsnummer. Hvis du er uenig i klasseantal eller hvis klasser mangler, skal du kontakte Kundeservice, som kan tage højde for det i beregning af prisen.

Hvad koster et abonnement på en af jeres portaler?

Prisen varierer afhængigt af, hvilken portal der er tale om. Du kan finde priserne under de enkelte portaler på alinea.dk.

Et abonnement betales typisk pr. klasse pr. år. Hvis du ønsker et abonnement, der løber mindre end 1 år, venligst kontakt Kundeservice.

Alle Alineas abonnementer er løbende 12 måneder og genfaktureres automatisk, såfrem det ikke opsiges senest 30 dage inden den indeværende periodes udløb.

Hvorfor er min bruger blokeret?

Hvis du har prøvet at logge ind 5 gange med en forkert adgangskode, bliver din bruger spærret i en time.

Hvis du sidst har bestilt før december 2016, skal du muligvis nulstille din adgangskode. Det kan du gøre ved at trykke ”Glemt adgangskoden” i boksen ”Private og virksomheder” eller "Alm. login". Herefter vil du modtage en mail med et link, hvor du kan oprette en ny adgangskode.

Husk, at du skal trykke ”Opdater profil” nederst på siden, når du har indtastet din nye adgangskode.

Jeg er lærer, men bliver logget ind som elev på "Den første læsning"

Har du tidligere været lærerstuderende på en institution, der har haft abonnement til Den første læsning, kan det forårsage, at du bliver logget ind som elev. Kontakt Teknisk Support og husk at oplyse dit UNI-login brugernavn, så retter vi det så hurtigt som muligt (normalt inden for 24 timer).

Hvis min skole har flere portaler, skal jeg så også have flere forskellige logins?

Nej. Adgangen til portalerne styres ved hjælp af UNI-Login. Du skal altså kun have ét login, uanset hvor mange portaler din skole har adgang til.

Jeg er lærer, men bliver logget ind som elev på "Den første læsning"

Har du tidligere været lærerstuderende på en institution, der har haft abonnement til Den første læsning, kan det forårsage, at du bliver logget ind som elev. Kontakt Teknisk Support og husk at oplyse dit UNI-login brugernavn, så retter vi det så hurtigt som muligt (normalt inden for 24 timer).

Hvad er et UNI-login?

Vi giver adgang til vores digitale læremidler via UNI-login. Når din skole køber et materiale, åbnes adgangen automatisk, hvorefter du og dine elever kan bruge jeres UNI-login, når I tilgår materialet.

UNI-Login er knyttet til institutionen via institutionsnummeret.

Du kan læse mere om UNI-Login på STIL's hjemmeside.

Hvor finder jeg den digitale vare, jeg har købt på alinea.dk?

MinSide kan du se hvilke digitale læremidler, du har adgang til, og gå direkte til et læremiddel. De læremidler du ser, når du er logget ind, er alle de læremidler, din skolen har abonnement på. Derudover kan du finde de forskellige digitale læremidler via portalsiderne:

Husk, at du skal være logget ind med dit UNI-Login, og at du skal bruge UNI-Login til alle vores digitale læremidler.

Hvor kan jeg, som forælder, se, hvilke data I har på mit barn?

Du kan bede dit barn logge ind - med UNI-login - på det eller de læremidler, du ønsker at se data fra.

Hvor finder jeg normalsidetallet til teksterne i Alineas portaler?

I Alineas portaler kan du let og hurtigt finde sidetallet. Du skal blot gå ind på den pågældende tekst og scrolle ned i bunden af siden. Her finder du normalsidetallet.

Hvordan køber jeg Alineas portaler til min skole?

Du kan købe Alineas portaler på Alinea.dk. Når du har udfyldt bestillingsblanketten, modtager du en bekræftelse på mail, der hjælper dig godt i gang med at bruge dine nye portaler. Er du i tvivl om noget, kan du kontakte Kundeservice.

Hvis din skole har brug for at få en introduktion til de nye portaler, sender vi gerne en af vores konsulenter.

Bemærk, at alle Alineas abonnementer er løbende 12 måneder og automatisk bliver genfaktureret, såfrem det ikke opsiges senest 30 dage inden den indeværende periodes udløb.

Hvad er fordelen ved at få et prøveabonnement på en i-bog i stedet for en fysisk bog?

En i-bog giver alle lærere på skolen adgang til elevbog og lærervejledning. En i-bog er også beriget med de digitale ressourcer, der knytter sig til den fysiske bog, hvor man får adgang fra bogens website.

Med i-bog kan alle lærere se bogen, når de har tid, eller I kan på et fagudvalgsmøde sætte den op på en interaktiv tavle og gennemgå bogen sammen.

Kan jeg som privatperson tegne et abonnement?

På nuværende tidspunkt er det kun muligt at bestille abonnement på PS Praktisk Sprog som privatperson. For at bestille produktet, skal du kontakte Kundeservice.

Vores portaler og andre digitale læremidler kan kun købes af skoler.

Hvor mange bøger skal jeg købe, for at få adgang til ”Har du bog, har du web!”?

For at få adgang til elevdelen, skal du købe et klassesæt. Herefter får alle klasser på årgangen adgang til materialet. For at få adgang til lærerdelen, skal du købe en lærervejledning – én lærervejledning giver adgang til to lærere.

Bemærk, at det kun er skoler og institutioner med et gyldigt institutionsnummer, der kan købe bøger med tilhørende webressourcer. Hvis du som privatperson ønsker at købe en bog, der indeholder webressourcer, skal du bestille den gennem en boghandel eller lignende. Du kan dog ikke få adgang til webressourcerne, da licens til disse kun kan oprettes til institutioner.

Hvis du ikke har adgang til webmaterialerne og har købt dine bøger gennem Biblioteksmedier, iMusic eller en boghandler, skal du kontakte dem.

Hvordan bestiller jeg et prøveabonnement?

Hvis du ønsker at afprøve en af vores portaler, kan du bestille et prøveabonnement på MinSide under ”Prøv gratis”. Du kan også kontakte Kundeservice. Et prøveabonnement varer en måned, og du kan selv bestemme startdato.

Bemærk, at du ikke kan bestille et prøveabonnement, hvis skolen har haft et abonnement eller en prøveadgang indenfor de seneste 6 måneder.

Hvordan finder jeg mine digitale adgange og abonnementer?

Du finder dine digitale adgange på MinSide. Her kan du tilgå i-bøger, portaler, Har du bog, har du web!-materialer osv., som skolen har adgang til.

Jeg har problemer med at printe tekster i Frøken Ignora. Hvad gør jeg?

Sandsynligvis bruger i Chromebooks på din skole. Frøken Ignora-applikationen understøtter desværre ikke Chromebooks. Vi anbefaler at i bruger Internet Explorer 11 eller Firefox. Hvis du bruger Firefox, skal du muligvis slå Flash til i browseren. Se her hvordan du gør. Bruger du Chrome på en PC, skal du ligeledes aktivere flash. Se her hvordan du gør det.

Findes "Den første læsning" til Android-enheder?

På nuværende tidspunkt tilbydes Den første læsning ikke til Android- og andre smartphone-enheder (heller ikke iPhones). Derimod understøttes programmet af Chromebook, PC, Mac og iPad.
 

Hvis min skole har flere portaler, skal jeg så også have flere forskellige logins?

Nej. Adgangen til portalerne styres ved hjælp af UNI-Login. Du skal altså kun have ét login, uanset hvor mange portaler din skole har adgang til.

Jeg er lærer, men bliver logget ind som elev på "Den første læsning"

Har du tidligere været lærerstuderende på en institution, der har haft abonnement til Den første læsning, kan det forårsage, at du bliver logget ind som elev. Kontakt Teknisk Support og husk at oplyse dit UNI-login brugernavn, så retter vi det så hurtigt som muligt (normalt inden for 24 timer).

Hvad er et UNI-login?

Vi giver adgang til vores digitale læremidler via UNI-login. Når din skole køber et materiale, åbnes adgangen automatisk, hvorefter du og dine elever kan bruge jeres UNI-login, når I tilgår materialet.

UNI-Login er knyttet til institutionen via institutionsnummeret.

Du kan læse mere om UNI-Login på STIL's hjemmeside.

Hvad er en portal?

En portal er en ny og enkel tilgang til Alineas digitale læremidler, som samler de stærkeste digitale læremidler inden for et fag.

Du får høj faglighed og skræddersyede læringsforløb, der tager udgangspunkt i fagenes indhold og didaktik. De digitale læremidler er udviklet på fagets og trinnets præmisser og opfylder alle dine behov inden for et givent fag; som grundsystem, træningsplatform, evalueringsplatform og ressourcebank – alt sammen samlet ét sted.

Du kan se alle vores portaler her.

Hvor finder jeg den digitale vare, jeg har købt på alinea.dk?

MinSide kan du se hvilke digitale læremidler, du har adgang til, og gå direkte til et læremiddel. De læremidler du ser, når du er logget ind, er alle de læremidler, din skolen har abonnement på. Derudover kan du finde de forskellige digitale læremidler via portalsiderne:

Husk, at du skal være logget ind med dit UNI-Login, og at du skal bruge UNI-Login til alle vores digitale læremidler.

Indtast din forespørgsel

Fortæl os hvad vi kan hjælpe med

Filer skal være mindre end 5 MB.
Tilladte filtyper: gif jpg jpeg png pdf doc docx