IndlæserVent venligst…
Indlæser

Skriv til os

Vælg område

Hvad ønsker du at kontakte os om?

Faktura
Levering
Returvarer
Produktinfo og priser
Teknisk problem på webshop
Teknisk problem på digitalt læremiddel
Login på digitalt læremiddel
Brugen af digitalt læremiddel
Få svar nu
Du har valgt: Levering

Vi har måske svaret herunder, så du slipper for at skulle skrive til os?

Hvor får man en kopi af faktura eller kreditnota?

I kan til enhver tid finde skolens fakturaer og kreditnotaer under "Min side" her på shoppen.
I kan også kontakte Kundeservice og oplyse hvilket faktura-/kreditnotanummer, det drejer sig om.

 

Den samme faktura er betalt to gange – hvordan får vi vores penge tilbage?

Send en mail til debitor@lrforlag.dk og vedhæft fakturanummer, samt skolens kontonummer, så behandler vores økonomiafdeling skolens forespørgsel.

Hvorfor har vi modtaget den samme faktura flere gange?

  1. Hvis der er tale om en folkeskole, bliver der til information sendt kopier af faktura på mail og med posten – disse er markeret med ”dette er en kopi” og skal ikke betales, da de også bliver sendt elektronisk over skolens EAN-nummer.
     
  2. Hvis der er tale om en privat- eller friskole, modtager skolen en faktura med posten og en på mail.
     
  3. Når du bestiller som privat med betalingskort, modtager du også en faktura på din bestilling til orientering.

Kan man som privatperson betale med faktura?

Nej, som privatperson kan du kun betale med betalingskort.

Kan man som virksomhed vælge fakturabetaling?

Ja, man skal da oprette sig som kunde og vælge ”virksomhed” som profiltype.

Derefter skal man udover navn, adresse etc. også oplyse CVR-nummer, så vil man få mulighed for at vælge fakturabetaling.

Køber I digitale materialer, kræves der derudover også et institutionsnummer (UVM-ID).

Hvordan vælger man fakturabetaling?

Du skal logge ind med dit UNI-login. Herefter vil systemet selv finde skolens konto og sende faktura. Hvis du ikke får mulighed for at vælge fakturabetaling, skal du muligvis opdatere dine personlige oplysninger under ”min profil”. Hvis din profil står som ”privat” skal du ændre den til ”institution”. Kontrollér herefter, at leverings- og faktureringsoplysninger er korrekte. Hvis du stadigvæk ikke får lov til at vælge fakturabetaling, kontakt da Kundeservice.

Husk at du skal trykke ”opdater profil” nederst på siden, når du har ændret dine oplysninger.

Som privatperson kan du kun betale med betalingskort.

Jeg ønsker at få faktura uden moms, da jeg bor i udlandet. Hvad gør jeg?

Alle ordrer som er bestilt via alinea.dk pålægges 25% dansk moms.

I øvrigt gælder:

Indenfor EU:
Virksomheder indenfor EU kan få faktura uden moms, hvis de oplyser et gyldigt VAT nummer eller virksomhedsnummer. Alinea forbeholder sig ret til at få verificeret det oplyste nummer, før godkendelse til momsfritagelse. Private indenfor EU skal betale dansk moms, og det refunderes ikke.

Udenfor EU:
Virksomheder og private udenfor EU, herunder Grønland og Færøerne:

Der opkræves ikke moms på faktura for varer leveret udenfor EU, med mindre ordren er bestilt på alinea.dk.

Alinea refunderer momsen, hvis varerne er udført til et land udenfor EU indenfor kort tid, og den originale faktura er blevet toldstemplet i lufthavnen ved udførelse. Hvis varerne er leveret til et land udenfor EU, skal kunden henvende sig på det respektive lands toldkontor og få toldstemplet den originale faktura. Den toldstemplede faktura skal herefter indsendes pr. mail til info@alinea.dk eller brev til:

Alinea Salgssupport
Vognmagergade 11, 2.sal
1148 København K.

Alinea udsteder herefter en kreditnota og refunderer momsen.

Jeg vil gerne bede om en kopi af en faktura eller kreditnota, hvad gør jeg?

Kontakt Kundeservice og oplys meget gerne hvilket ordrenummer eller fakturanummer det drejer sig om. Du kan også finde dine fakturaer under "Min side" her på shoppen.

Vi mangler bøger på vores levering – hvad gør vi?

Jeres reklamationsret er 14 dage fra varen er modtaget. Hvis I har fået et forkert antal eller er nogle af bøgerne slet ikke med i jeres levering, kan det skyldes restordrer, pakkefejl, eller at titlen ikke er udkommet endnu.

Start derfor med at kigge på jeres følgeseddel og se, om den passer med antallet af hvad der er i kassen. Hvis der ud for en titel står 0, så er det fordi bogen er i restordre eller ikke udkommet endnu. Hvis der fx står 5 ud for titlen og pakken ikke indeholder 5 bøger, så er det en pakkefejl.

Ved en pakkefejl skal I kontakte kundeservice på mail eller via telefon. Det er en god idé at have faktura og følgeseddel ved hånden, når I kontakter kundeservice.

Hvis du har købt dine bøger gennem Biblioteksmedier, iMusic eller en boghandler, skal du kontakte dem.

Hvorfor har vi fået en faktura, men ikke modtaget leveringen?

Hvis I ikke har modtaget jeres levering, skal I starte med at tjekke, hvilken leveringsadresse I har skrevet i den profil, varen er bestilt fra. Hvis der er skrevet en forkert leveringsadresse, skal I kontakte kundeservice. Det er en god idé at have fakturaen klar, så vi hurtigt kan spore jeres levering. 

Vi har en fejl i vores levering, hvad skal vi gøre?

Hvis I har fået et forkert antal eller er nogle af bøgerne slet ikke med i jeres levering, kan det skyldes restordrer, pakkefejl, eller at titlen ikke er udkommet endnu.

Start derfor med at kigge på jeres følgeseddel og se, om den passer med antallet af hvad der er i kassen. Hvis der ud for en titel står 0, så er det fordi bogen er i restordre eller ikke udkommet endnu. Hvis der fx står 5 ud for titlen og pakken ikke indeholder 5 bøger, så er det en pakkefejl.

Ved en pakkefejl skal I kontakte kundeservice på mail eller via telefon. Det er en god idé at have faktura og følgeseddel ved hånden, når I kontakter kundeservice.

Hvor finder jeg den digitale vare, jeg har købt på alinea.dk?

minside kan du se hvilke digitale læremidler du har adgang til, samt gå direkte til et læremiddel. De læremidler du ser når du er logget ind, er alle de læremidler som skolen har abonnement på. Derudover kan du finde de forskellige digitale læremidler via deres portal sider:

Husk at du skal være logget ind med dit UNI-Login, og at du skal bruge UNI-Login til alle vores digitale læremidler. 

Sender I også materialer til udlandet?

Ja, du kan bestille materialer til levering i udlandet. Se også vores handelsbetingelser.

En eller flere af de materialer jeg har bestilt, er ikke i pakken. Hvad skyldes det?

Bogen kan være i restordre. Det kan skyldes at den er ved at blive genoptrykt, eller at bogen er udkommet, men endnu ikke frigivet fra lageret. Kontakt kundeservice for at få at vide, hvornår bogen kommer på lager igen, eller hvornår den er klar til salg.

Det kan også skyldes at ordren er delt op i flere leverancer. Disse kan i travle perioder blive leveret over flere dage.

Hvis det manglende materiale er et digitalt produkt (f.eks. kopisider, Tavlebog eller andet) kan det findes under "Min side" senest 24 timer efter bestilling.

Hvor lang er leveringstiden?

Vores normale leveringstid til Danmark er inden for 3-4 arbejdsdage, fra du har afgivet bestillingen. Til udlandet afhænger leveringstiden af fragtformen og land. Ordren afsendes normalt efter 2-3 hverdage fra Danmark.

Skolen har sendt en pakke retur. Hvornår kommer kreditnota?

Fra vores lager modtager forsendelsen, går der som regel 10 dage, inden vi registrerer returen i systemet og refunderer prisen på bøgerne. Bemærk, at ekspeditionsgebyr ikke refunderes.

Sådan returneres en bestilling

For at returnere en bestilling, skal I henvende jer til Kundeservice, enten på mail eller telefon, og oplyse fakturanummer, samt navn og mailadresse den person, der står for returforsendelsen. Hvis I henvender jer inden jeres 14 dages returret er udløbet, godkendes jeres returforsendelse og skolen modtager en returformular, der skal vedlægges. I står selv for returfragt.

Hvis der ikke vedlægges en returformular, eller hvis varerne er beskadiget, afviser vores lager returforsendelsen og sender varerne tilbage for jeres regning.

Returadressen er:

DBK
Mimersvej 4
4600 Køge

Adressen vil også fremgå af jeres faktura.

Hvis du har købt dine bøger gennem Biblioteksmedier, iMusic eller en boghandler, skal du kontakte dem.

Kan man fortryde køb af digitale varer?

Nej, det er ikke muligt at fortryde køb af digitale varer.

Hvor mange dages returret er der på fysiske materialer?

Når I handler hos Alinea, har skolen 14 dages returret på fysiske materialer fra den dag, pakken er modtaget på matriklen. Dette gælder også for eventuelle reklamationer pga. beskadigelse eller fejl på et produkt.

Jeg har betalt med betalingskort og sendt bøger retur, hvordan får jeg mine penge tilbage?

Via vores aftale med PBS og betalingsudbyderen Quickpay tilbagefører vi pengene til din konto, når fakturaen er krediteret. Faktura bliver krediteret, når vores lager har registreret din pakke retur fra Post Danmark.

Vi vil gerne sende bøger retur, hvordan gør vi?

For at returnere en bestilling, skal I henvende jer til Kundeservice, enten på mail eller telefon, og oplyse fakturanummer, samt navn og mailadresse den person, der står for returforsendelsen. Hvis I henvender jer inden jeres 14 dages returret er udløbet, godkendes jeres returforsendelse og skolen modtager en returformular, der skal vedlægges. I står selv for returfragt. 

Hvis der ikke vedlægges en returformular, eller hvis varerne er beskadiget, afviser vores lager returforsendelsen og sender varerne tilbage for jeres regning.

Jeg har sendt materialer retur, hvornår får jeg en kreditnota?

Det kan tage op til 14 dage, fra du har sendt pakken til DBK, til du modtager en kreditnota. Kreditering sker automatisk efter scanning af de returnerede bøger, forudsat at der i pakken var vedlagt en kopi af faktura/følgeseddel. Hvis der ikke er vedlagt faktura/følgeseddel, kan bøgerne ikke krediteres.

Kan jeg købe en e-bog eller i-bog som privatperson på Gymportalen?

Får at få adgang til Gymportalen skal du have et uni-login. Ønkser du at købe en digital bog som privatperson, og har du ikke et uni-login, kan du købe nogle af bøgerne på www.lix.com.

Du kan betale med kreditkort på gympotalen.dk og på lix.com

Kan der tegnes abonnement for en enkelt klasse?

i-bøger er de eneste materialer, der kan tegnes abonnement på for en enkelt klasse. Resten af Alineas abonnementer skal tegnes for enten hele indskoling, mellemtrin eller udskoling. Der kan dog gøres undtagelser for specialklasser og specialskoler – kontakt da Kundeservice.

Hvor mange bøger skal der købes for at få adgang til ”har du bog, har du web!”?

For at få adgang til elevdelen, skal der købes et klassesæt. Herefter får alle klasser på årgangen adgang til materialet. For at få adgang til lærerdelen, skal der købes en lærervejledning – én lærervejledning giver adgang til to lærere.

Bemærk, at det kun er skoler og institutioner med et gyldigt institutionsnummer, der kan købe bøger med tilhørende webressourcer. Hvis du som privatperson ønsker at købe en bog, der indeholder webressourcer, skal du bestille den gennem en boghandel eller lignende. Du kan dog ikke få adgang til webressourcerne, da licens til disse kun kan oprettes til institutioner.

Hvis du ikke har adgang til webmaterialerne og har købt dine bøger gennem Biblioteksmedier, iMusic eller en boghandler, skal du kontakte dem

Sådan finder man de digitale adgange og abonnementer

Både lærere og elever finder deres digitale adgange på MinSide. Her kan de tilgå i-bøger, portaler, ”har du bog, har du web!”-materialer, mm., som skolen har adgang til.

Hvor kan man købe konkrete materialer?

En del af vores konkrete materialer er tilgængelige på vores webshop. Andre, f.eks. terninger og centicubes, kan købes via Gonge Danmark.

Hvor meget er ekspeditionsgebyret på?

Der pålægges et ekspeditionsgebyr på 59kr ex. moms på alle ordrer, både for skoler og private. Dette gælder uanset hvor mange materialer, der bestilles og uanset om det bestilles online, eller ved henvendelse til kundeservice.

Hvis I bestiller digitale materialer online, vil der dog ikke blive pålagt et ekspeditionsgebyr.

Hvordan kan jeg se en pris inklusive moms?

Hvis du vil se en pris inklusive moms, skal du gå ind på siden for det enkelte system eller serie. Herunder kan du vælge om du vil se prisen med eller uden moms.

Findes den Første Læsning til Android enheder?

På nuværende tidspunkt tilbydes Den Første Læsning ikke til Android enheder, eller andre smartphone enheder (også iPhones). Derimod understøttes der Chromebook, PC, Mac og iPad.
 

Hvis vi har flere portaler, skal vi så også have flere forskellige logins?

Nej. Adgangen til portalerne styres ved hjælp af UNI-Login. I skal altså kun have ét login, uanset hvor mange portaler I køber adgang til.

Hvad er et UNI-login?

Vi giver adgang til vores digitale læremidler via UNI-login. Når du har købt materialet, åbnes adgangen automatisk, og du og dine elever skal blot bruge jeres UNI-login til at logge på materialet.

UNI-Login er knyttet til institutionen via institutionsnummeret.

Du kan læse mere om UNI-Login på STIL's hjemmeside.

Hvor finder jeg den digitale vare, jeg har købt på alinea.dk?

minside kan du se hvilke digitale læremidler du har adgang til, samt gå direkte til et læremiddel. De læremidler du ser når du er logget ind, er alle de læremidler som skolen har abonnement på. Derudover kan du finde de forskellige digitale læremidler via deres portal sider:

Husk at du skal være logget ind med dit UNI-Login, og at du skal bruge UNI-Login til alle vores digitale læremidler. 

Jeg vil gerne opsige et abonnement, hvordan gør jeg?

Opsigelse af et abonnement skal ske skriftligt, enten via mail eller brev, med en måneds varsel til udløbet af abonnementsperioden.

Klasseantal som hentes ved beregning af pris er forkert. Hvad skal jeg gøre?

Klasseantal hentes fra STIL (Styrelsen for IT og Læring) via skolens institutionsnummer. Hvis du er uenig i klasseantal, eller klasser mangler, skal du kontakte kundeservice, som så kan tage højde for det i beregning af prisen.

Hvad koster et abonnement på en af jeres portaler?

For at hjemmesiden kan beregne priser skal du være logget ind. Det skyldes at mange af produkternes pris beregnes på baggrund af institutionens klasseantal, som hentes fra STIL (Styrelsen for IT og Læring) via skolens institutionsnummer.

Prisen varierer afhængigt af, hvilken portal der er tale om. Du kan finde priserne under de enkelte portaler på alinea.dk, hvor prisen beregnes for din institution, efter du er logget ind. Abonnementet betales i alle tilfælde pr. år. Hvis du ønsker du et abonnement, der løber mindre end et år, så kontakt Salgssupport.

Hvorfor er min bruger blokeret?

Hvis du har prøvet at logge ind 5 gange med en forkert adgangskode, bliver din bruger spærret i en time. Hvis du sidst har bestilt før december 2016, skal du muligvis have nulstillet din adgangskode. Det kan du gøre ved at trykke ”glemt adgangskode” under boksen ”alm. login”. Herefter vil du få fremsendt en mail med et link, hvor du kan sætte en ny adgangskode.

Husk at du skal trykke ”opdater profil” nederst på siden efter at du har indtastet din nye adgangskode.

Vi har problemer med at printe tekster i Frøken Ignora. Hvad gør vi?

Sandsynligvis bruger i Chromebooks på jeres skole. Frøken Ignora applikationen understøtter desværre ikke Chromebooks. Vi anbefaler at i bruger Internet Explorer 11 eller Firefox. Hvis i bruger i Firefox, skal i muligvis slå Flash til i browseren, se her hvordan i gør. Bruger i Chrome på en PC, skal i ligeledes aktivere flash. Se her hvordan i gør det.

Vi har problemer med at se videoer i deres fulde længde på Restudy

Når i logger ind på Restudy med et abonnement igennem Alinea, er det vigtigt at vælge Alinea knappen øverst, og logge ind med UNI-Login den vej igennem.

Derudover skal i være opmærksomme på at i kun kan se videoer der passer til det fag der har givet jer Restudy adgangen. F.eks. vil i ikke kunne se fysik videoer, hvis i har fået adgang til restudy ved at købe Matematikportalen udskoling.

Hvordan bestiller man et prøveabonnement?

Hvis du ønsker at afprøve en af vores portaler, kan du bestille et prøveabonnement på minside.alinea.dk under ”prøveabonnement”. Du kan også kontakte Kundeservice. Et prøveabonnement varer en måned. Du kan selv bestemme startdato.

Bemærk, at du kun kan bestille et prøveabonnement, hvis skolen ikke har haft et abonnement eller en prøveadgang indenfor de sidste 6 måneder.

Sådan finder man de digitale adgange og abonnementer

Både lærere og elever finder deres digitale adgange på MinSide. Her kan de tilgå i-bøger, portaler, ”har du bog, har du web!”-materialer, mm., som skolen har adgang til.

Findes den Første Læsning til Android enheder?

På nuværende tidspunkt tilbydes Den Første Læsning ikke til Android enheder, eller andre smartphone enheder (også iPhones). Derimod understøttes der Chromebook, PC, Mac og iPad.
 

Vi har problemer med at se videoer i deres fulde længde på Restudy

Når i logger ind på Restudy med et abonnement igennem Alinea, er det vigtigt at vælge Alinea knappen øverst, og logge ind med UNI-Login den vej igennem.

Derudover skal i være opmærksomme på at i kun kan se videoer der passer til det fag der har givet jer Restudy adgangen. F.eks. vil i ikke kunne se fysik videoer, hvis i har fået adgang til restudy ved at købe Matematikportalen udskoling.

Hvis vi har flere portaler, skal vi så også have flere forskellige logins?

Nej. Adgangen til portalerne styres ved hjælp af UNI-Login. I skal altså kun have ét login, uanset hvor mange portaler I køber adgang til.

Hvor finder jeg den digitale vare, jeg har købt på alinea.dk?

minside kan du se hvilke digitale læremidler du har adgang til, samt gå direkte til et læremiddel. De læremidler du ser når du er logget ind, er alle de læremidler som skolen har abonnement på. Derudover kan du finde de forskellige digitale læremidler via deres portal sider:

Husk at du skal være logget ind med dit UNI-Login, og at du skal bruge UNI-Login til alle vores digitale læremidler. 

Kan man som privatperson tegne et abonnement?

På nuværende tidspunkt, er det desværre kun muligt at bestille abonnement på PS Praktisk Sprog som privatperson. For at bestille dette, skal du kontakte Kundeservice.

Alle vores andre portaler kan kun købes af skoler.

Hvordan bestiller man et prøveabonnement?

Hvis du ønsker at afprøve en af vores portaler, kan du bestille et prøveabonnement på minside.alinea.dk under ”prøveabonnement”. Du kan også kontakte Kundeservice. Et prøveabonnement varer en måned. Du kan selv bestemme startdato.

Bemærk, at du kun kan bestille et prøveabonnement, hvis skolen ikke har haft et abonnement eller en prøveadgang indenfor de sidste 6 måneder.

Sådan finder man de digitale adgange og abonnementer

Både lærere og elever finder deres digitale adgange på MinSide. Her kan de tilgå i-bøger, portaler, ”har du bog, har du web!”-materialer, mm., som skolen har adgang til.

Vi har problemer med at printe tekster i Frøken Ignora. Hvad gør vi?

Sandsynligvis bruger i Chromebooks på jeres skole. Frøken Ignora applikationen understøtter desværre ikke Chromebooks. Vi anbefaler at i bruger Internet Explorer 11 eller Firefox. Hvis i bruger i Firefox, skal i muligvis slå Flash til i browseren, se her hvordan i gør. Bruger i Chrome på en PC, skal i ligeledes aktivere flash. Se her hvordan i gør det.

Findes den Første Læsning til Android enheder?

På nuværende tidspunkt tilbydes Den Første Læsning ikke til Android enheder, eller andre smartphone enheder (også iPhones). Derimod understøttes der Chromebook, PC, Mac og iPad.
 

Vi har problemer med at se videoer i deres fulde længde på Restudy

Når i logger ind på Restudy med et abonnement igennem Alinea, er det vigtigt at vælge Alinea knappen øverst, og logge ind med UNI-Login den vej igennem.

Derudover skal i være opmærksomme på at i kun kan se videoer der passer til det fag der har givet jer Restudy adgangen. F.eks. vil i ikke kunne se fysik videoer, hvis i har fået adgang til restudy ved at købe Matematikportalen udskoling.

Hvis vi har flere portaler, skal vi så også have flere forskellige logins?

Nej. Adgangen til portalerne styres ved hjælp af UNI-Login. I skal altså kun have ét login, uanset hvor mange portaler I køber adgang til.

Hvad er et UNI-login?

Vi giver adgang til vores digitale læremidler via UNI-login. Når du har købt materialet, åbnes adgangen automatisk, og du og dine elever skal blot bruge jeres UNI-login til at logge på materialet.

UNI-Login er knyttet til institutionen via institutionsnummeret.

Du kan læse mere om UNI-Login på STIL's hjemmeside.

Hvor finder jeg den digitale vare, jeg har købt på alinea.dk?

minside kan du se hvilke digitale læremidler du har adgang til, samt gå direkte til et læremiddel. De læremidler du ser når du er logget ind, er alle de læremidler som skolen har abonnement på. Derudover kan du finde de forskellige digitale læremidler via deres portal sider:

Husk at du skal være logget ind med dit UNI-Login, og at du skal bruge UNI-Login til alle vores digitale læremidler. 

Hvad er en portal?

En portal er en ny og enkel tilgang til Alineas digitale læremidler, som samler de stærkeste digitale læremidler inden for et fag. Her får du høj faglighed og skræddersyede læringsforløb, der tager udgangspunkt i fagenes indhold og didaktik. De digitale læremidler er udviklet på fagets og trinnets præmisser og opfylder alle dine behov inden for et givent fag; som grundsystem, træningsplatform, evalueringsplatform og ressourcebank – alt sammen samlet ét sted.

Indtast din forespørgsel

Fortæl os hvad vi kan hjælpe med

Filer skal være mindre end 2 MB.
Tilladte filtyper: gif jpg jpeg png pdf doc docx