IndlæserVent venligst…
Indlæser
Del af forlagshuset Lindhardt og Ringhof

www.alinea.dk/
Molevitten

Molevitten

DANSKSYSTEMET, DER FÅR ALLE MED
Molevitten er et dansksystem til indskolingen, som består af to spor. Det ene spor er et struktureret og gennemprøvet læseprogram, som består af en systematisk og lydbaseret tilgang til læseundervisningen med dertilhørende individuelle læsebøger.

Det andet spor er en sprudlende litteraturdel med en legende og en sansemæssig tilgang til litteraturarbejdet, og hvor dannelse er i højsæde.

Til sammen kommer de to spor omkring alle danskfagets mål, og arbejdsdelingen mellem de to spor er klar og struktureret, så du kan bruge systemet fleksibelt.

Læs mere >

< Læs mindre

   Læsesporet   

  • Et effektivt læseprogram, som bygger på en lydbaseret tilgang
  • Årsplaner til 3 års læse-og staveudvikling
  • Sikring af elevens udvikling fra funktionelt bogstavkendskab til automatiseret og selvstændig læsning
  • 9 læsebøger med sproglig progression fra 100 % lydrethed til normalprosa
  • Tidlig og stilladseret skriveudvikling
  • Løbende evaluering og opfølgning for både stærke og svage elever
  • Mestring og tryghed før nye udfordringer.

Læs mere >

< Læs mindre

Litteratursporet

  • En ny litteraturpædagogik med afsæt i sanselige oplevelser
  • Mangfoldighed af tekster – både dem med humor, de skæve og dem uden ord
  • Oplæsning i fællesskab
  • Opgaver, hvor eleven skal forholde sig til sig selv og sin omverden
  • Korte skriveopgaver i forskellige genrer
  • Forløb, som også har fokus på kommunikation og formidling
  • Forløb, hvor sociale og faglige mål går hånd i hånd.
Download gratis monsterspil
Få en smagsprøve på ’Bogen om litteratur og hele molevitten’, som eleverne bruger i 0.klasse. Monstrene taler til børnenes fantasi og gør det sjovt at lære at spille spil, følge regler og vente på tur.
 

Læs mere >

< Læs mindre

Her kan du få en oversigt over hele Molevitten

Læs mere >

< Læs mindre

Molevitten 0

  • Bogen om lyde og bogstaver
  • Min allerførste læsebog med lytteord
  • Oplæsningsbogen Ruth-Viola med bindestreg
  • Bogen om litteratur og hele molevitten 0
  • Lærervejledning til Bogen om lyde og bogstaver
  • Lærervejledning til Bogen om litteratur og hele molevitten 0
  • Tilhørende website

Læs mere >

< Læs mindre

Molevitten 1

  • Vendebogen med ord og stavning/skriv og øv 80 drilleord
  • Spurtebogen 1 – læs og løs på kryds og tværs
  • Mine første læsebøger 1-4
  • Bogen om litteratur og hele molevitten 1
  • Lærervejledning til Vendebogen med ord og stavning/skriv og øv 80 drilleord
  • Lærervejledning til Bogen om litteratur og hele molevitten 1
  • Tilhørende website

Læs mere >

< Læs mindre

Molevitten 2

  • Vendebogen med ord og stavning/skriv små tekster
  • Spurtebogen 2 – læs og løs på kryds og tværs
  • Mine læsebøger 5-8
  • Bogen om litteratur og hele molevitten 2
  • Lærervejledning til Vendebogen med ord og stavning/skriv små tekster
  • Lærervejledning til Bogen om litteratur og hele molevitten 2
  • Tilhørende website

Læs mere >

< Læs mindre

MØD FORFATTERNE

Læs mere >

< Læs mindre

Forfatter Pernille Frost

Pernille Frost

Jeg læste et hav af tegneserier, da jeg gik i skole – indtil min far spurgte om, jeg ikke skulle læse nogle ”rigtige” bøger? Så kastede jeg mig over kærlighedsromaner med masser af kys og drama. Min far var ikke begejstret.

Men jeg fik interesse for hele det store danskfag, med sprog, litteratur, medier, læsning, skrivning og retorik. Jeg underviste i 15 år på læreruddannelsen, på læsevejlederuddannelsen og på efteruddannelseskurser. I 2002 blev jeg selvstændig konsulent i dansk, og jeg har især arbejdet med læseløft og læseindlæringsprogrammer.

Læs, hvordan du skaber stærke læsere gennem struktureret læsetræning

Læs mere >

< Læs mindre

Forfatter Kenneth Jakobsen Bøye

Kenneth Jakobsen Bøye

Jeg husker ikke rigtig, hvad jeg læste i de første år i skolen ud over Søren og Mette. Men når den nyeste bog fra Disney’s Bogklub var landet i vores postkasse, cyklede jeg ekstra hurtigt hjem fra skole. Og årets højdepunkt var Fastelavn; vi klædte os ud og legede, at vi var klovne, sheriffer, konger, superhelte – det var en fest. Det må nemlig godt smage lidt af fest at have dansk, som jo er skolens sejeste og sjoveste fag.

Jeg er uddannet lærer og journalist, og har en Master i børns litteratur og medier. I mange år har jeg holdt kurser for dansklærere, hvor en æstetisk tilgang til litteraturundervisning har været omdrejningspunktet. Jeg brænder for, at det godt må være både sjovt og lærerigt at have dansk. Børn skal møde litteratur, der bevæger dem på alle måder.

Læs mere om, hvordan du med oplæsning kan styrke fælleskabet i klassen

Læs mere >

< Læs mindre

Hold dig orienteret om Molevitten

Skriv dig op til vores nyhedsbrev og modtag folder og plakat, når systemet udkommer i foråret 2019.

Læs mere >

< Læs mindre