Om Dynamo
Dynamo åbner danskfaget på nye måder ved at ligestille fakta og fiktion, så alle elever får deltagelsesmuligheder og lyst til at engagere sig i undervisningen, klassefællesskabet og verden omkring sig. Eleverne inviteres op til dansk med emner og genrer, som findes i deres egen verden, og som de oplever som meningsfulde.
Sammen arbejder de undersøgende og nysgerrigt, og de bruger krop, følelser og hoved, mens de arbejder med danskfagets kompetenceområder og lytter, læser, fortolker, skriver, fortæller og dramatiserer.
Sansebaseret og undersøgende
I Dynamo bruger eleverne sanserne og arbejder undersøgende med tekster og billeder. Der er højt til loftet i undervisningen, og eleverne går nysgerrigt på opdagelse, inviteres til at tænke med, undre sig og udtrykke sig i meningsfulde sammenhænge. Mens eleverne arbejder undersøgende, bruger de danskfaglige begreber som værktøj.
Temaer og tekster, som gør indtryk
I Dynamo finder du temaer og tekster, som inddrager elevernes livs- og erfaringsverden. Eleverne bliver inviteret ind i både velkendte universer og i universer, som muligvis er på kanten af deres egen verden.
Dynamo præsenterer et bredt udvalg af tekster og andre udtryks- og kommunikationsformer, som eleverne kender fra deres eget liv og inddrager elevernes egen erfaring med forskellige medieformer.
Eksempler
Temaer
- Kæledyr
- Familier
- Uhygge
- Venskab
- Løgne
Tekster og medieformer
- Billedfortællinger
- Folkeeventyr
- Podcast
- Youtube-video
- Fortælling
- Heltesagn
- Tegneserie
Strategier – både på skrift og på video
I hvert kapitel tilegner eleverne sig en strategi, som de bagefter bruger. Strategierne er en slags rygsæk af faglige handlemuligheder, som kan bruges i og uden for skolen. Strategierne går i dybden med en faglighed og gør eleverne i stand til selvstændigt bl.a. at skelne mellem fakta og fiktion, læse billeder, lave interviews, læse multimodale tekster, give feedback, forstå nye ord, skrive tekster osv.
Strategierne findes både i bogen og som videoer. Det giver eleverne mulighed for at modtage undervisningen på forskellige måder og for at gense filmene, når de har behov for det.
Desuden frigives tid, så læreren kan støtte elever, der har særlig brug for opmærksomhed.