Ønsker du at købe?
Benyt bestillingsformularen via linket nedenfor eller kontakt kundeservice på tlf: 70 25 46 66.
Tag med Ida og Emil ind i eventyrenes verden. Det hele foregår på Denførstelæsning.dk.
Det digitale materiale tager udgangspunkt i sjov og motiverende læring og forbereder eleverne til læsning på et forskningsbaseret grundlag.
Lyden af bogstaver
Forskning viser, at arbejdet med at kombinere bogstav og lyd bør have en central rolle i undervisningen i indskolingen. Det er vigtigt, at eleverne får lejlighed til at øve sig i deres eget tempo. Ida og Emil på eventyr gør det nemt at organisere denne differentiering.
Sproglige fokusområder
Ida og Emil på eventyr er bygget op omkring seks kendte eventyr og 36 læringsspil, der tager udgangspunkt i forskellige scener fra eventyrerne. Spillene fører eleverne gennem niveaudelte sproglige aktiviteter inden for:
Denne opdeling gør det muligt at tage udgangspunkt i elevernes resultater fra den obligatoriske sprogvurdering ved skolestart og arbejde individualiseret med de forskellige sproglige aktiviteter.
Spillene er opbygget, så eleverne ikke kan komme videre til et nyt niveau, før de har haft succes på det niveau, de befinder sig. Dette er i sig selv motiverende for at opnå den nødvendige sikkerhed. Eleverne kommer igennem stoffet præcis så mange gange, at de ikke bare kan gennemføre spillet, men også kan udnytte deres færdigheder på næste niveau.
Denførstelæsning.dk Trin 0 består af:
Ida og Emil knækker koden er digital læsetræning bygget op omkring sproglige aktiviteter, klassiske fortællinger og lydrette læs-selv-tekster. Ved at gennemføre en række læringsspil knækkes den kode, der åbner op til en ny verden fuld af tekster, som eleverne kan høre, skrive og læse på egen hånd. Spillene fører således eleverne gennem niveaudelte aktiviteter.
Fra lyd til læsning
Forskning viser, at tilegnelse af en lydlig baseret læse- og skrivestrategi bør have en central rolle i undervisningen i indskolingen. Det er vigtigt, at eleverne arbejder med læsning og stavning i deres eget tempo. Ida og Emil knækker koden gør det nemt at organisere denne differentiering.
Aktiviteterne i Denførstelæsning.dk er varierede og opbygget, så eleverne ikke kan komme videre til et nyt niveau, før de har haft succes på det niveau, de befinder sig. Eleverne får konsolideret deres lydlige viden og udvikler den selvstændige læsning og stavning på et sikkert lydligt grundlag.
Læsefaglige fokusområder
Ida og Emil knækker koden er digital læsetræning bygget op omkring sproglige aktiviteter, klassiske fortællinger og lydrette læs-selv-tekster. Ved at gennemføre en række læringsspil knækkes den kode, der åbner op til en ny verden fuld af tekster, som eleverne kan høre, skrive og læse på egen hånd. Spillene fører således eleverne gennem niveaudelte aktiviteter inden for:
De digitale læs-selv-historier kommer begynderlæseren i møde med korte, lydrette ord og mange gentagelse og indeholder følgende elementer:
Denne opbygning gør det muligt løbende at følge elevernes læse- og staveudvikling, at sikre alle elever den nødvendige træning på deres niveau og at arbejde individualiseret med konsolidering af en lydbaseret læse- og stavestrategi.
Denførstelæsning.dk Trin 1 består af:
Følg Ida og Emil mod danskfagets nye mål i læsning, stavning og skrivning. Det hele foregår på Denførstelæsning.dk. Det digitale materiale tager udgangspunkt i sjov og motiverende læse- og skrivetræning og viser eleverne vejen fra læsning og stavning af lydrette ord mod læsning og skrivning af mere komplekse tekster.
Fra lyd til læsning
Sikker tilegnelse af en lydlig baseret læse- og stavestrategi strategi bør følges op med indlæring af supplerende ordlæsestrategier og gode skrivevaner, hvor eleverne har mulighed for at arbejde med læsning og skrivning i deres eget tempo. Ida og Emil mod nye mål gør det nemt at organisere denne differentiering.
Aktiviteterne i Denførstelæsning.dk er varierede og opbygget, så eleverne ikke kan komme videre til et nyt niveau, før de har haft succes på niveauet inden. Eleverne får konsolideret deres kendskab til de hyppigste ord på dansk og til de vigtigste regler for vokalglidning og betingede udtaler. Dermed sikres en systematisk udvikling af elevernes funktionelle læse- og skrivefærdighed.
Læsefaglige fokusområder
Ida og Emil mod nye mål er digital læsetræning bygget op omkring læsning og stavning af ord og sætninger, læsning af fiktion og fakta samt udarbejdelse af procesorienterede skriveøvelser. Som på trin 1 er der også på trin 2 mulighed for lydlig oplæsningsstøtte. Ved at gennemføre en række læringsspil opnår eleverne sikkert kendskab til de læse-, skrive- og stavestrategier, der baner vejen for flydende og selvstændig læsning og skrivning. Spillene fører således eleverne gennem niveaudelte aktiviteter inden for:
Denne opbygning gør det muligt at følge elevernes fortsatte læse- og skriveudvikling, at give alle elever den nødvendige træning på deres niveau og at arbejde individualiseret med konsolidering af avancerede staveregler, effektive læsestrategier og gode skrivevaner. Via lærerlogin har man som underviser løbende mulighed for at følge elevernes progression, mens de arbejder med Ida og Emil mod nye mål.
Denførstelæsning.dk Trin 2 består af: