Klaus Toft

Jeg er uddannet lærer fra Aalborg Seminarium fra 1999 med matematik og engelsk som undervisningsfag. Jeg har siden arbejdet som lærer i lidt over 7 år og sidenhen som leder i de sidste 8 et halvt år, hvor jeg også har gennemført en diplomuddannelse i Ledelse. På nuværende tidspunkt er jeg ansat som skoleleder på Løgstør Skole i Vesthimmerlands Kommune.

Som forfatter har jeg arbejdet tæt sammen med Lars Salomonsen om udarbejdelsen af Flexmat til indskolingen samt et temahæfte til Faktor-systemet på mellemtrinnet om matematik og mobiltelefoner. I øjeblikket er jeg en del af Maximat til indskolingen.

Jeg har altid været optaget af matematik, og har aldrig været tilhænger af de faste bogssystemer, hvor man som lærer let kommer til at anvende det både unuanceret og nogle gange uovervejet i forhold til de tanker, der ligger bag systemet. Som forfatter har det været spændende at indgå i disse forløb, som har fungeret som ren efteruddannelse for mig og mine medforfattere, bl.a. gennem tæt sparring med Jeppe Skott.

Jeg er ikke tilhænger af færdigheder som disciplin, men lægger endnu større vægt på, at eleverne skal forstå matematikken. Min erfaring siger mig, at jo mere vi kobler tingene op på elevernes verden og forforståelse, jo flere komplekse problemstillinger kan de klare. Matematik er verdens sjoveste fag for både elever og lærere, hvis man tør involvere og engagere eleverne og bruge deres nysgerrighed aktivt.

Klaus Toft

Jeg er uddannet lærer fra Aalborg Seminarium fra 1999 med matematik og engelsk som undervisningsfag. Jeg har siden arbejdet som lærer i lidt over 7 år og sidenhen som leder i de sidste 8 et halvt år, hvor jeg også har gennemført en diplomuddannelse i Ledelse. På nuværende tidspunkt er jeg ansat som skoleleder på Løgstør Skole i Vesthimmerlands Kommune.

Som forfatter har jeg arbejdet tæt sammen med Lars Salomonsen om udarbejdelsen af Flexmat til indskolingen samt et temahæfte til Faktor-systemet på mellemtrinnet om matematik og mobiltelefoner. I øjeblikket er jeg en del af Maximat til indskolingen.

Jeg har altid været optaget af matematik, og har aldrig været tilhænger af de faste bogssystemer, hvor man som lærer let kommer til at anvende det både unuanceret og nogle gange uovervejet i forhold til de tanker, der ligger bag systemet. Som forfatter har det været spændende at indgå i disse forløb, som har fungeret som ren efteruddannelse for mig og mine medforfattere, bl.a. gennem tæt sparring med Jeppe Skott.

Jeg er ikke tilhænger af færdigheder som disciplin, men lægger endnu større vægt på, at eleverne skal forstå matematikken. Min erfaring siger mig, at jo mere vi kobler tingene op på elevernes verden og forforståelse, jo flere komplekse problemstillinger kan de klare. Matematik er verdens sjoveste fag for både elever og lærere, hvis man tør involvere og engagere eleverne og bruge deres nysgerrighed aktivt.

Bøger af Klaus Toft