Poetry slam er en ung og eksperimenterende genre – en hybrid mellem digtoplæsning, kunstskøjteløb og boksning. I arbejdet med Poetry slam – Poesiens kampsport kommer klassen bl.a. omkring genreovervejelser, sprog, virkemidler, motiv, tema, stemme, kropssprog og performance i forskellige lyriske tekster fra starten af 1900-tallet og frem til i dag.
Poetry slam – Poesiens kampsport giver mulighed for aktivt lyrikarbejde med eleverne som omdrejningspunkt, når klassen analyserer, fortolker og selv skriver og performer poetry slams. Pointen er ikke pointene, pointen er poesien!
Tid til dansk i overbygningen, Poetry Slam, Elevbog/Web
Forenklede Fælles Mål
Titlen opfylder nedenstående mål:
-
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst
30-
Tekstforståelse
6Eleven kan sammenfatte informationer fra forskellige elementer i teksten
Eleven kan sammenfatte informationer fra flere tekster
Eleven kan forstå komplekse tekster
Eleven har viden om tekstelementers opbygning og funktion
Eleven har viden om metoder til vurdering af teksters formål og perspektiv
Eleven har viden om metoder til sammenstilling af informationer fra flere tekster
-
Sprogforståelse
6Eleven kan vurdere tekstens sproglige virkemidler
Eleven kan vurdere betydningen af ord og begreber i relation til tekstens oprindelse
Eleven kan anvende ord og udtryks betydning til at forstå komplekse tekster
Eleven har viden om sproglige virkemidler
Eleven har viden om sociolekter og formelt sprog
Eleven har viden om ordvalgets betydning for budskabet
-
Sammenhæng
6Eleven kan sætte tekster ind i sammenhæng
Eleven kan kritisk vurdere teksters udsagn på baggrund af kontekst
Eleven kan diskutere mulige udfald af situationer beskrevet i tekster
Eleven har viden om sammenhæng mellem tekst og kontekst
Eleven har viden om metoder til systematisk undersøgelse af tekster
Eleven har viden om metoder til opstilling af scenarier
-
Forberedelse
6Eleven kan vurdere tekstens afsender og målgruppe
Eleven kan skaffe sig overblik over multimodale teksters opbygning
Eleven kan afgøre, hvordan en tekst skal læses
Eleven har viden om genretræk og multimodalitet
Eleven har viden om førlæsestrategier
Eleven har viden om afsenderforhold og målgruppe
-
Afkodning
6Eleven kan variere læsehastighed bevidst efter læseformål og ordkendskab i teksten
Eleven kan læse komplekse tekster hurtigt og sikkert
Eleven kan læse komplekse danske og lånte ord hurtigt og sikkert
Eleven har viden om stavemåde og betydning af ord i alle tekster
Eleven har viden om sammenhæng mellem ordgenkendelse og læsehastighed
Eleven har viden om morfemer i låneord
-
-
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
20-
Sprog og kultur
4Eleven kan kommunikere aktivt i forskellige sproglige og kulturelle situationer i en globaliseret verden
Eleven kan begå sig bevidst i sprogligt komplekse situationer
Eleven har viden om sproglige normer og omgangsformer i forskellige situationer
Eleven har viden om sammenhæng mellem situation, kultur og sprog
-
Sproglig bevidsthed
6Eleven kan karakterisere og diskutere sprog i forskellige situationer
Eleven kan iagttage udtryk for holdninger i sprog
Eleven kan iagttage, hvordan vi danner forestillinger om verden med ord og sprog
Eleven har viden om sprog og sprogbrug, sprogets variation og forskellige funktioner
Eleven har viden om sproglig modalitet
Eleven har viden om nuancer i sproget og sprogets virkning
-
Krop og drama
6Eleven kan bruge kropssprog og stemme tilpasset kommunikationssituationen
Eleven kan bruge kroppen som udtryk
Eleven kan analysere eget og andres kropssprog
Eleven har viden om sammenhæng mellem situation, kultur og kropssprog
Eleven har viden om kropslige og retoriske virkemidler
Eleven har viden om krop og identitet
-
Dialog
4Eleven kan deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog
Eleven kan argumentere og informere
Eleven har viden om demokratisk dialog
Eleven har viden om argumentations- og informationsformer
-
-
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation
28-
Respons
6Eleven kan respondere på sproglig stil
Eleven kan respondere på forskellige fremstillingsformer
Eleven kan respondere på forholdet mellem produktion og genre
Eleven har viden om sproglig stil
Eleven har viden om genretræk
Eleven har viden om fremstillingsformer
-
Præsentation og evaluering
4Eleven kan opstille mål for nye fremstillingsprocesser
Eleven kan layoute tekster, så det fremmer kommunikationen
Eleven har viden om formidlingsformer
Eleven har viden om evalueringsmetoder
-
Planlægning
6Eleven kan tilrettelægge proces fra ide til færdigt produkt
Eleven kan selvstændigt formulere en afgrænset opgave
Eleven kan organisere samarbejde om fremstilling
Eleven har viden om produktionsplanlægning, roller, faser, ressourcer, opgavetyper og deadlines
Eleven har viden om opgave- og problemformulering
Eleven har viden om komplekse fremstillingsprocesser
-
Fremstilling
6Eleven kan udarbejde opinions- og ekspressive tekster
Eleven kan fremstille større multimodale produktioner
Eleven kan fremstille sammenhængende tekster i forskellige genrer og stilarter
Eleven har viden om virkemidler, grafisk design og efterproduktion
Eleven har viden om varierede udtryksformer målrettet forskellige målgrupper
Eleven har viden om argumenterende og reflekterende fremstillingsformer
-
Forberedelse
6Eleven kan indsamle oplysninger og disponere indholdet
Eleven kan forberede større multimodale produktioner
Eleven kan disponere og layoute stof, så det fremmer hensigten med produktet
Eleven har viden om spørgeteknikker og observationsmetoder
Eleven har viden om research, optagelse og skitser
Eleven har viden om målrettede dispositions- og formidlingsmetoder
-
-
Fortolkning: Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster
30-
Vurdering
6Eleven kan vurdere teksters udsagn og kvalitet
Eleven kan vurdere teksters form
Eleven kan diskutere forskellige fortolkninger af en tekst
Eleven har viden om vurderingsmetoder vedrørende teksters kvalitet
Eleven har viden om vurderingskriterier vedrørende form
Eleven har viden om forskellige læserpositioner
-
Undersøgelse
6Eleven kan undersøge teksters flertydighed
Eleven kan undersøge samspillet mellem genre, sprog, indhold og virkelighed
Eleven kan gennemføre en målrettet analyse af en tekst
Eleven har viden om genre, sprog, symbolik, forfatter, værk og fortæller
Eleven har viden om fortællerpålidelighed, positioner og betydningslag i teksten
Eleven har viden om analysemetoder og forståelsesstrategier
-
Perspektivering
6Eleven kan sætte tekster i relation til mulige fremtidsperspektiver
Eleven kan sætte tekster i perspektiv til litterær og kulturel tradition og udvikling gennem litteraturhistorisk læsning og Dansk litteraturs kanon
Eleven kan sætte teksten i relation til aktuelle problemstillinger
Eleven har viden om metoder til at sætte tekster i relation til mulige fremtidsperspektiver
Eleven har viden om metoder til at sætte tekster i relation til aktuelle problemstillinger
Eleven har viden om kulturelle og litterære perioder og Dansk litteraturs kanon
-
Oplevelse og indlevelse
6Eleven kan reflekteret indleve sig i tekstens univers som grundlag for fortolkning
Eleven kan følge forløb og komposition i komplekse tekster
Eleven kan formulere egne oplevelser og sansninger i æstetisk sprog
Eleven har viden om æstetisk sprogbrug
Eleven har viden om komplekse fortællestrukturer og kompositioner
Eleven har viden om fortolkningsorienterede læsestrategier
-
Fortolkning
6Eleven kan fortolke egne og andres fremstillinger af identitet i tekster
Eleven kan foretage flertydige fortolkninger
Eleven kan diskutere bud på et eller flere samlede udsagn på baggrund af undersøgelsen
Eleven har viden om metoder til sammenstilling af undersøgelsens elementer
Eleven har viden om metoder til fortolkning
Eleven har viden om identitetsfremstillinger
-
Danske elever skal kende til, kunne læse og forstå vores nordiske nabosprog - det er själv...
Login med UNI-login
Denne i-bog indeholder Tid til dansk i overbygningen, Stykker af Himlen. En i-bog er en di...
Login med UNI-login
Denne bog er en lærervejledning danskundervisningen i udskolingen. Självklart! byder på nu...
Login med UNI-login
Denne i-bog indeholder Tid til dansk i overbygningen, Helt på afveje. En i-bog er en digit...
Login med UNI-login
Denne bog er en flergangsbog til undervisning i dansk i udskolingen. I mørket kan alting ...
Login med UNI-login
Denne i-bog indeholder Tid til dansk i overbygningen, Livet er hvad man gør det til. En i-...
Share this page