Sæt matematikvanskeligheder på dagsordenen 

Op imod hver femte elev oplever vanskeligheder med matematikken. Nogle udvikler decideret matematikangst, og andre bliver aldrig glade for faget og undgår det fremover i uddannelseslivet og job. Det er et stort problem, som vi gerne vil tale endnu mere om, så vi sammen med lærere, forskere og samfundet som helhed kan hjælpe mange flere børn og unge i matematikvanskeligheder. 

Læs mere >

< Læs mindre

 

Er det eleverne eller undervisningen, der er i vanskeligheder? 

Kom med til gratis event den 28. november kl. 15:00-17:00 i København og mød fire førende eksperter. 

Arbejdet med matematikvanskeligheder er komplekst. Hvordan skaber vi forandringer for de elever, der er i udfordringer? Hvad skal fremtiden bringe? For findes matematikvanskeligheder overhovedet? 

Har du lyst til at være med i den debat, så kom med, når vi den 28. november afholder et symposium, hvor et ekspertpanel diskuterer og kommer med deres bud på, hvordan vi bedst hjælper elever i matematikvanskeligheder.  

Du får mulighed for at høre om den nyeste forskning på området, stille spørgsmål til eksperterne og komme med dine egne bud på fremtidens løsninger.  

Og så vil der naturligvis være lækre forfriskninger og en fed goodiebag!

Tilmeld dig her

Læs mere >

< Læs mindre

 

Mød eksperterne!  

Vi har sammensat et panel af nogle af de førende eksperter inden for matematikvanskeligheder og undervisning.  

Pernille Bødtker Sunde, Ph.D. er forsker i matematikundervisning og matematiklæring i folkeskolen og daginstitutioner. Hun er særligt optaget af regnestrategier, matematikvanskeligheder og udvikling af børns talforståelse, og så har hun været med i UVM’s ekspertgruppe omkring rapporten ”Fælles udvikling af matematik”. 

Bent Lindhardt har i mange år arbejdet i læreruddannelsen med deltagelse i mange udviklings- og forskningsprojekter vedr. elever i matematikvanskeligheder. Han har bl.a. været en central del af ministeriets talblindeprojekt fra 2014 – 2018. Gennem de sidste 12 år har han været formand for foreningen DANSMA, som beskæftiger sig med problemstillinger knyttet til elever i matematikvanskeligheder.

Pernille Ladegaard Pedersen, Ph.D. er særligt optaget af, hvordan børns forståelse af brøker kan have betydning for deres generelle talforståelse. Derudover er hun projektleder på forskningsprojektet TRACK, der bruger metoder og materialer inspireret af matematikundervisning i Singapore. 

Mikael Skånstrøm er lektor på læreruddannelsen og har i mange år været med til at udvikle matematikfaget – både fra lærernes og elevernes perspektiv. Undersøgende matematik, scenariedidaktik og modellering er blot nogle af hans kerneområder. 

 

Læs mere >

< Læs mindre

 

Stimulér talsansen med serien TAL

Med serien TAL kan du styrke elevernes matematiske forståelse gennem målrettet strategitræning, hvor der er fokus på proces frem for facit samt det sproglige aspekt af matematikken.  

Serien består af fem hæfter, digitale ressourcer og spændende aktiviteter, som introducerer eleverne for forskellige regnestrategier, stimulerer talsansen og styrker deres grundlæggende færdigheder og sprog. 

Læs mere om TAL

Læs mere >

< Læs mindre

Mere inspiration

Tegneseriefigurer skal tage presset fra eleverne

Tegneseriefigurer skal tage presset fra eleverne

Resultatorienteret undervisning kan være en stor mundfuld for elever i matematikvanskeligheder. Derfor flytter det nye materiale TAL fokus fra eleverne og lader i stedet en række tegneseriefigurer regne. Det gør matematikken mindre 'farlig', forklarer forfatterne bag.

TAL: En tegneseriestribe ind i matematikken

TAL: En tegneseriestribe ind i matematikken

”Vi har ramt noget, som jeg ikke har set før”.

Sådan siger Julie Hardbo Larsen, der er en af forfatterne bag TAL – en helt ny matematikudgivelse fra Alinea.

Den er er lavet til de elever, der synes matematik er svært – men i TAL finder de elever blandt andet vej ind i matematikken med tegneserier.

Det kan du høre en af forfatterne fortælle mere om i denne udgave af Didaktor – og i et oplæg på LÆRFEST den 17. marts.

Eleverne skal føle sig trygge og inkluderede

Eleverne skal føle sig trygge og inkluderede

Elever med matematikvanskeligheder bliver ofte taget ud af deres klasser for at modtage intensiv undervisning. Men på Ørestad Skole i København foregår den tidlige matematikind­sats i klassen. Matematikvejleder René Andersen mener, det er vigtigt, at eleverne forbliver en del af fælleskabet.

Sæt tidligt ind

Tidlig indsats kan være en stor hjælp for elever med matematikvanskeligheder. Det fortæller lektor ved Professionshøjskolen Absalon Bent Lindhardt, der kommer med gode råd til, hvor­dan man bedst støtter eleverne.