IndlæserVent venligst…
Indlæser
Del af forlagshuset Lindhardt og Ringhof

www.alinea.dk/
Tid til dansk

Tid til dansk

Grundsystem, 0.-10. klasse

Hvad er Tid til dansk?

I Tid til dansk er elevernes læreproces i centrum. Tid til dansk udfordrer eleverne, og de oplever, forundres, udforsker sproget og får ny viden. Eleverne går i dialog både med teksterne, med hinanden og med læreren.

Logskrivning indgår som en naturlig del af denne proces, hvor eleverne løbende bruger læselog, arbejds- og læringslog.

Læsning og skrivning følges ad, og Tid til dansk er tilrettelagt, så eleverne læser og arbejder med mange forskellige genrer samt ældre og nyere tekster, også kanontekster.
Der arbejdes systematisk med både skønlitterære genrer og sagprosagenrer. De enkelte genrer er nøje udvalgt og har ofte helt tydelige kendetegn, så eleverne kan bruge dem som forbilleder, når de selv skal skrive.

Læs mere >

< Læs mindre

Hvorfor vælge Tid til dansk?

  • Tid til dansk lægger vægt på den gode historie gennem fascinerende og udfordrende tekster.
  • Elevernes kreativitet i danskundervisningen styrkes, og alle eleverne får samtidig flere faglige udfordringer.
  • Par- og gruppearbejde har en central placering i bøgerne, ligesom der også lægges op til alene-arbejde, hvor eleven kan fordybe sig.

Læs mere >

< Læs mindre

Tid til dansk til indskolingen, 0.-2. klasse

Allerede i børnehaveklassen skal man skærpe børnenes interesse for fortællinger og historier, da en tidlig interesse lægger grobunden for de større børns læselyst.

Her kommer jeg består af en kæmpebog, som bl.a. illustrerer ni forskellige historier, men som også indeholder kunstbilleder, rim og remser. Den tilhørende elevbog indeholder opgaver til opslagene i kæmpebogen, og i vejledningen finder man bl.a. historierne i deres fulde længde samt figurer til arbejdet med historierne i kæmpebogen.

Gennem arbejdet med Her kommer jeg udvikles elevernes fornemmelse for, hvilke elementer der indgår i en historie, og hvordan den er opbygget. Sideløbende arbejdes der med bogstaver, lyde og meget, meget mere. Dermed bygges der bro mellem bogstavtræning, læsning, skrivning og børnenes kreativitet.

I Tid til dansk 1. klasse er udgangspunktet for litteraturundervisningen og læseindlæringen lærerens oplæsning af den gode historie. Oplæsningen er med til at give eleverne lyst til at lære at læse. De møder det gode sprog, og det giver en fælles forståelse, inden klassen sammen går i gang med teksterne i læsebogen. Eleverne møder litteratur i forskellige genrer, som kan inspirere og danne forbillede for deres skrivning af ord og tekster.

Læsebogen Dig og mig og vi to formidler kulturstof og traditioner gennem et varieret udvalg af tekster og kunstbilleder. Billeder bliver en integreret del af det mundtlige sprogarbejde knyttet til arbejdet med bogstav og lyd og til opbygning af motivation og forståelse for tekstarbejdet.

Teksterne i Dig og mig og vi to giver mulighed for oplevelse, fordybelse og samtale. Læsning handler om tilegnelse af tekster og om at arbejde med og samtale om det læste. Derfor må litteraturarbejdet og læsetilegnelsen arbejde sammen i begynderundervisningen.

ABC Sprogbog 1 og 2 (engangsbøger) udfordrer eleverne til og sender dem på opdagelse i sproget. De tilegner sig mange færdigheder til brug i den første læsning, og de får ekstra læsetekster. Ved bogstavgennemgangen følges et fast bogstavprogram med differentierede opgaver. Arbejdet med bogstavernes form, lyd og navn i ABC Sprogbog 1 og 2 er knyttet til de enkelte kapitler i læsebogen. Endvidere er alfabetet trykt på alle sider i læsebogen for at signalere, at eleven har mulighed for at arbejde med hele alfabetet, uanset hvilket bogstav der netop er i fokus. Bogstavprogrammet afsluttes med elevernes egen valgside. Opgaverne her relaterer sig til den oplæste historie, læsebogssiderne og bogstavarbejdet.

Tid til dansk 2. klasse lægger vægt på at udvikle de fire sprogfærdigheder lytte, tale, skrive og læse. Eleverne skal gennem leg og sprogligt samvær være aktive sprogbrugere og tilegne sig nye færdigheder.

Læsebogen Fart på formidler kulturstof og traditioner gennem et udvalg af tekster, illustrationer og kunstbilleder. Billederne er en integreret del af det mundtlige sprogarbejde og er med til at opbygge motivation og forforståelse for tekstarbejdet. Eleverne møder varierede genremæssige forbilleder, som kan inspirere til og danne mønster for deres egen tekstskabning. I Tid til dansk går læsning og skrivning altid hånd i hånd.

Sprogbogen Det fille, det falle (engangsbog) er velforsynet med opgaver. Det er ikke hensigten at alle elever hver gang skal arbejde sig igennem hele opgavesættet. Det må være i en dialog mellem den enkelte elev og læreren, at man afgør, hvilke opgaver eleven skal arbejde med, og hvilke mål der skal stiles imod. Afkrydsningssystemet på valgopgavesiden er med til at synliggøre de enkelte elevers valg af opgaver.

Læs mere >

< Læs mindre

Tid til dansk til mellemtrinnet, 3.-6. klasse

På mellemtrinnet arbejdes systematisk med læsning, skrivning, sprogarbejde og genrer inden for sammenhænge og opgaver, der giver udfordringer og muligheder for mestring til alle elever i klassen.
I Tid til dansk er elevernes læreproces i centrum. Tid til dansk udfordrer eleverne, og de oplever, forundres, udforsker sproget og får ny viden. Eleverne går i dialog både med teksterne, med hinanden og med læreren. Logskrivning indgår som en naturlig del af denne proces, hvor eleverne løbende bruger læselog, arbejds- og læringslog.
Læsning og skrivning følges ad, og Tid til dansk er tilrettelagt, så eleverne læser og arbejder med mange forskellige genrer samt ældre og nyere tekster, også kanontekster. Der arbejdes systematisk med både skønlitterære genrer og sagprosagenrer. De enkelte genrer er nøje udvalgt og har ofte helt tydelige kendetegn, så eleverne kan bruge dem som forbilleder, når de selv skal skrive.

Til mellemtrinnet indeholder systemet:

  • Læsebog 
  • Sprogbog 
  • Lærervejledning.


Supplerende materialer: 

  • At tænke som en stjerne
  • Kan træer tale?
  • Tid til norsk og svensk
  • Tid til stavning
  • Tid til grammatik.

Læs mere >

< Læs mindre

Tid til dansk til udskolingen, 7.-10. klasse

Tid til dansk til udskolingen tilbyder en bred vifte af muligheder for fagligt velfunderet, engagerende og reflekterende undervisning i de ældste klasser.


I Tid til dansk er elevernes læreproces i centrum. Tid til dansk udfordrer eleverne, og de oplever, forundres, udforsker sproget og får ny viden. Eleverne går i dialog både med teksterne, med hinanden og med læreren. Logskrivning indgår som en naturlig del af denne proces, hvor eleverne løbende bruger læselog, arbejds- og læringslog.
Læsning og skrivning følges ad, og Tid til dansk er tilrettelagt, så eleverne læser og arbejder med mange forskellige genrer samt ældre og nyere tekster, også kanontekster. Der arbejdes systematisk med både skønlitterære genrer og sagprosagenrer. De enkelte genrer er nøje udvalgt og har ofte helt tydelige kendetegn, så eleverne kan bruge dem som forbilleder, når de selv skal skrive.

Tid til dansk til udskolingen indeholder: 

  • Læsebog 
  • Sprogbog 
  • Lærervejledning med cd

Supplerende materialer:

  • Tid til stavning
  • Tid til grammatik

Læs mere >

< Læs mindre

Titler i systemet (50)
Tilpas udvalg
Filtre
Nulstil valg

Tid til at skrive er en ny serie, som udvikler elevernes skrive- og læsekompetence gennem en systematisk og stilladseret skriveundervisning.Hvert kapitel er bygget op på ...

Flergangsbog
Tid til at skrive er en ny serie, som udvikler elevernes skrive- og læsekompetence gennem en systematisk og stilladseret skriveundervisning.Hvert kapitel er bygget op på samme måde: Eleverne skal LÆSE en modeltekst, bagefter STUDERE den nærmere, så F...
139 , 00 kr.
173 , 75 kr.
139 , 00 kr.
173 , 75 kr.
På lager
56 sider
Udg. dato:
21. apr. 2017

Denne bog er en engangsbog til undervisning i dansk i 1. klasse. Med reviderede udgaver af ABC Sprogbog 1 og 2 til 1. klasse sætter Tid til dansk nu endnu mere fokus på l...

Engangsbog
Denne bog er en engangsbog til undervisning i dansk i 1. klasse. Med reviderede udgaver af ABC Sprogbog 1 og 2 til 1. klasse sætter Tid til dansk nu endnu mere fokus på læsning af lette tekster. Begge sprogbøger er udvidet med 12 sider. De nye sider ...
62 , 00 kr.
77 , 50 kr.
62 , 00 kr.
77 , 50 kr.
På lager
96 sider
Udg. dato:
25. jun. 2009

Dig og mig og vi to formidler kulturstof og traditioner gennem et varieret udvalg af tekster og kunstbilleder. Teksterne i bogen giver mulighed for oplevelse, fordybelse ...

Flergangsbog
Dig og mig og vi to formidler kulturstof og traditioner gennem et varieret udvalg af tekster og kunstbilleder. Teksterne i bogen giver mulighed for oplevelse, fordybelse og samtale. Læsning handler om tilegnelse af tekster og om at arbejde med og sam...
217 , 00 kr.
271 , 25 kr.
217 , 00 kr.
271 , 25 kr.
På lager
144 sider
Udg. dato:
27. apr. 2009

Denne bog er en lærervejledning til danskundervisningen i 1. klasse. Lærervejledning til Dig og mig og vi to - læsebog og ABC sprogbogen 1 og 2 indeholder bl.a.: Metodis...

PDF-fil
Denne bog er en lærervejledning til danskundervisningen i 1. klasse. Lærervejledning til Dig og mig og vi to - læsebog og ABC sprogbogen 1 og 2 indeholder bl.a.: Metodisk vejledning Side for side henvisning til læsebog og sprogbøger Kopisider Lærere...
521 , 00 kr.
651 , 25 kr.
521 , 00 kr.
651 , 25 kr.
Hent
Udg. dato:
21. sep. 2013

Det fille, det falle udfordrer eleverne til og sender dem på opdagelse i sproget. Eleverne tilegner sig mange færdigheder til brug for læsning. Der indgår sproglige aktiv...

Engangsbog
Det fille, det falle udfordrer eleverne til og sender dem på opdagelse i sproget. Eleverne tilegner sig mange færdigheder til brug for læsning. Der indgår sproglige aktiviteter, der tager udgangspunkt i teksterne i læsebogen Fart på! ...
69 , 00 kr.
86 , 25 kr.
69 , 00 kr.
86 , 25 kr.
På lager
88 sider
Udg. dato:
27. apr. 2009

Denne bog er en flergangsbog til undervisning i dansk i 2. klasse. Fart på formidler kulturstof og traditioner gennem et varieret udvalg af tekster og kunstbilleder. Bill...

Flergangsbog
Denne bog er en flergangsbog til undervisning i dansk i 2. klasse. Fart på formidler kulturstof og traditioner gennem et varieret udvalg af tekster og kunstbilleder. Billeder bliver en integreret del af det mundtlige sprogarbejde til opbygning af mot...
217 , 00 kr.
271 , 25 kr.
217 , 00 kr.
271 , 25 kr.
På lager
228 sider
Udg. dato:
27. apr. 2009

Denne bog er en lærervejledning til danskundervisningen i 2. klasse. Lærervejledningen indeholder: Generel vejledning Side for side henvisninger til læsebogen og sprog...

Lærervejledning
Denne bog er en lærervejledning til danskundervisningen i 2. klasse. Lærervejledningen indeholder: Generel vejledning Side for side henvisninger til læsebogen og sprogbogen Lærerens oplæsningshistorier Kopisider. ...
521 , 00 kr.
651 , 25 kr.
521 , 00 kr.
651 , 25 kr.
På lager
104 sider
Udg. dato:
20. sep. 2009

Ej sikke lej tager i sprogarbejdet afsæt i genrer som rim og remser, gækkebreve, eventyr og sagprosa, og der arbejdes samtidig praktisk og funktionelt med ordklasser. Hov...

Flergangsbog
Ej sikke lej tager i sprogarbejdet afsæt i genrer som rim og remser, gækkebreve, eventyr og sagprosa, og der arbejdes samtidig praktisk og funktionelt med ordklasser. Hovedmetodikken i sprogbogen er udforskning og eksperimentering med sproget, hvor e...
136 , 00 kr.
170 , 00 kr.
136 , 00 kr.
170 , 00 kr.
På lager
120 sider
Udg. dato:
27. apr. 2009