IndlæserVent venligst…
Indlæser
Del af forlagshuset Lindhardt og Ringhof

https://www.alinea.dk
Ind i historien, 6.-9. kl.

Ind i historien, 6.-9. kl.

6.-9. klasse | Historiesystem


Livet og menneskene: den konkrete historie
Det historiske forløb beskrives på en lettilgængelig og letlæselig måde, og systemet går tæt på mennesker og tilværelsen, som den har formet sig. Denne konkrete tilgang til historien understreges af flotte illustrationer.

Læs mere >

< Læs mindre

Hvorfor vælge Ind i historien?

  • Eleverne får et kronologisk overblik over de vigtigste begivenheder i både Danmark og verden.
  • Der fokuseres på det historiske menneskes liv og livsvilkår, så eleverne lettere kan identificere sig med fortiden.
  • At udtrykke sig kreativt og fantasifuldt er bare nogle af de mange indgange til historien, som bøgernes aktivitetsforslag lægger op til.

Læs mere >

< Læs mindre

Udskoling, 6.-9. klasse

Ind i historien, 6.-9. kl., bygger videre på de færdigheder og metoder, som Ind i historien, 3.-5. kl., har grundlagt.

Materialet til 6.-8. klasse er et sammenhængende system, der blandt meget andet omhandler emner som "Danmark og hansestæderne", "Danske regenter og deres tid", "Det sorte guld – Danmark og slaveriet", "Kongemagt og folkestyre – Glücksborgerne på Danmarks trone".

I 9. klasse er der to temaudgivelser, som passer til udskolingens højere niveau: Korset og halvmånen handler om religiøse konflikter og fredelig sameksistens mellem den vestlige og den muslimske verden. Den anden udgivelse, Censur og ytringsfrihed, handler om ytringsfrihedens historie og dens vilkår i Danmark i dag, fra Struensee til Muhammedkrisen.

Brud og store forandringer i det kronologiske, historiske forløb er den røde tråd i alle bøgerne. Eleverne får et kronologisk overblik over de vigtigste historiske begivenheder, der giver dem viden om, og forståelse af, historiske sammenhænge. Menneskers liv og livsvilkår kommer i fokus med konkrete beskrivelser af forskellige samfund. I systemet arbejdes der med både danske og verdenshistoriske emner, så eleverne oplever, at den verden, de selv lever i, er resultatet af en lang proces. Danmarks historie handler i høj grad om kontakt og udveksling af viden og erfaringer, tekniske og materielle opdagelser samt sociale og kulturelle nybrud.

Faglige færdigheder
Ind i Historien lægger vægt på, at eleverne erhverver sig historisk viden og udvikler færdigheder på en spændende måde. De skal opleve, at fortidens mennesker stod over for krav og muligheder, de var nødt til at forholde sig til og finde løsninger på. Eleverne skal vide, hvad der skete, og få indsigt i, at mennesker til alle tider har handlet både rationelt og logisk i lyset af deres egen tid. En af de væsentligste faglige færdigheder er at lære eleverne at stille en række principielle spørgsmål for at nærme sig den fortidige virkelighed. Denne viden om, og færdighed i, at arbejde med det historiske stof sætter eleverne i stand til at bruge denne forståelse i deres eget hverdags- og samfundsliv.

Ind i historien, 6.-9. kl., består af:

  • Flergangsbøger
  • Emnehæfter
  • Cd med lydbilleder.

Læs mere >

< Læs mindre