Dansk staveundervisning (36)
Tilpas udvalg
Digital

Fængende univers med morfemmagikere, nutidsninjaer og tegntacklere!

iStavning er stavematerialet, som dine elever vil elske. Her får du alt, hvad du skal bruge til at give dine elever succes med stavning, tegnsætning og grammatik: et flot og motiverende univers med spilelementer, der gør det sjovt at lære at stave, og træning på elevens eget faglige niveau, så alle oplever at udvikle sig og få succes.

iStavning er målrettet elever i 3.-9. klasse og dækker den del af viden- og færdighedsmålene, der handler om sproglig viden, grammatik, stavning og tegnsætning. iStavning er udviklet af de erfarne forfattere til bl.a. stavematerialet Stavevejen, Marianne og Mogens Brandt Jensen.

3.-9. klasse
Serie

1.-9. klasse • Af Marianne og Mogens Brandt Jensen

De nye udgaver af Stavevejen er tilpasset forenklede Fælles Mål og tilrettelagt, så du som lærer nemt kan arbejde målstyret.

Nu med:

Stavevejen er en serie til danskundervisningen, der systematisk og målrettet giver den enkelte elev en effektiv staveundervisning. Stavevejen bygger på en procesorienteret stavepædagogik, der trin for trin lærer eleverne eleverne regler for, hvordan sammenhængen er mellem tale og skrift.

Stavevejen består på hvert klassetrin af:

Elevhæfte, hvor det faglige stof gennemgås, og de enkelte staveregler præsenteres og trænes i forskellige sammenhænge.

stavevejen.alinea.dk med over 100 spil og aktiviteter og 30 digital retskrivningsprøver med fejltypeanalyse. Eleverne kan træne videre på egen hånd – på et niveau, som er tilpasset den enkelte. 

Lærervejledninger med bl.a. diktater og retskrivningsprøver.

1.-9. klasse
Serie

Stavetrappen er et stavesystem til indskolingen. Stavetrappen tilgodeser principperne om:
• trinvis stavepædagogik
• løbende evaluering
• undervisningsdifferentiering.

Indholdet på Stavetrappen:
• Sproglig opmærksomhed (grundlæggende lydkursus)
• Fonologisk opmærksomhed (trappe 1)
• Lydret stavning (trappe 2)
• Sproglig bevidsthed (trappe 3)
• Lydfølgeregler
• Morfologisk opmærksomhed.

Stavetrappen består af tre trapper. Eleverne begynder typisk med Stavetrappen - Lyde og bogstaver i børnehaveklassen og fortsætter med Stavetrappen 1 i 1. klasse og så fremdeles.

 

Serie

Stav selv er ti hæfter med individuelt, selvkontrollerende stavemateriale, hvis arbejdsopgaver fordeler sig på fire hovedområder:

  • Generel stavehjælp
  • Ordenes bøjning
  • Arbejde med enkeltord
  • Ordlege.

Endvidere er der facitliste og ordliste i hvert hæfte.

Stav selv er udviklet til 1.-9. klasse og er velegnet til specialundervisning.

Serie

Staveregler har som mål at gøre eleverne til bedre stavere ved at give dem enkle huskeregler og træne disse via forskellige opgavetyper. Eleverne får et begrebsapparat, der gør dem i stand til at analysere sig frem til at finde mange af deres stavefejl, definere dem og rette dem. En fortrolighed med opslag i Retskrivningsordbogen opøves, således at eleverne står godt rustet ved retstavningsprøven.

Serie

Stavetræning med selvkontrol er et træningsmateriale til brug i en differentieret undervisning. Det kan anvendes selvstændigt eller i forbindelse med ethvert system.

Ved løsningen af en række varierede opgaver arbejder eleverne med ordlister med stavevanskelige ord, centreret om forskellige almene emner, ligesom de vænnes til at anvende ordbog i forbindelse med skriftligt arbejde.

Stavetræning med selvkontrol er udviklet til 3.-10. klasse.

Serie

Tid til skrivning 1-3 gør eleverne bedre til at udtrykke sig skriftligt. Elevbøgerne består af tekster og opgaver, fordelt på de fem grundlæggende måder at skrive på:

  • at skrive for at informere
  • at skrive for at beskrive
  • at skrive for at fortælle
  • at skrive for at argumentere
  • at skrive for at reflektere.

Tid til skrivning består af tre elevhæfter med stigende sværhedsgrad, hvor 1’eren er det letteste. Til serien hører også den fælles Tid til skrivning Lærervejledning.

Lærervejledningen til Tid til skrivning 1, 2 og 3 giver læreren en indføring i, hvordan elevbøgerne kan bruges i arbejdet med at udvikle den enkelte elevs skrivekompetence og redegør for, hvorfor opmærksomheden på skrivemåder er kvalificerende for elevernes arbejde med skriftlig dansk.

Konkrete forslag til vurderingspraksis og vurderingsfokus hjælper læreren med at vurdere elevteksterne, og samarbejdet med eleven omkring målsætning og evaluering bliver tydeligt gennem arbejdet med kopiarkene i vejledningen.

Tid til skrivning er en dansk oversættelse og bearbejdning af det anmelderroste materiale SKRIV. Bag materialet står bl.a. forskeren Kjell Lars Berge, som i sin forskning beskæftiger sig med kvalitetssikring af elevers skriftlige fremstilling samt udbytte af undervisningen.

 

Sider