Specialpædagogik - Ordblindeundervisning til dansk (86)
Tilpas udvalg
Vælg kategori
Tilpas dit valg:

Vælg klassetrin

Alle

Vælg pris

Se alle kategorier
Tilpas udvalg
IndlæserVent venligst…
Indlæser
Serie
Fingernemt er en serie læremidler til danskundervisningen i indskolingen. Materialet er særlig egnet til undervisning af elever, som er i risiko for o...

Fingernemt er en serie læremidler til danskundervisningen i indskolingen. Materialet er særlig egnet til undervisning af elever, som er i risiko for ordblindhed, og som derfor har behov for en ekstra, forebyggende fonologisk indsats. Materialet kan også anvendes i indskolingen som et introducerende læse-stave-kursus.

Fingernemt er opbygget med en systematisk fonologisk progression og har fokus på skriftens basale lydprincip. Eleven undervises i bogstavers navn, form og lyd samt koblingen af bogstavers lyde til lydrette ord. Det gøres blandt andet gennem den multisensoriske metode tapping, som giver eleven en taktil-kinæstetisk fornemmelse for lydsyntese. Tapping fungerer desuden som strategi til at fastholde opmærksomheden på rækkefølgen af bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen.

Serie
Lydretten er et diktatmateriale, hvor eleverne arbejder med lydrette og ikke-lydrette ord. De fire elevhæfter henvender sig til elever i indskolingen ...

Lydretten er et diktatmateriale, hvor eleverne arbejder med lydrette og ikke-lydrette ord.

De fire elevhæfter henvender sig til elever i indskolingen og på mellemtrinnet og er særligt egnet til undervisning af ordblinde elever og elever med fonologiske vanskeligheder.

Hvert hæfte indeholder ti diktater på tre niveauer med differentieret støtte. Hver diktat har tilknyttet to øvesider, hvor eleverne arbejder direkte med diktatordene.

Lydretten er bygget op omkring staveudviklingstrinnene 2-4. I de to første hæfter træner eleverne korte og længere lydrette ord. I hæfte 3 introduceres de ikke-lydrette ord, og i det sidste hæfte træner eleverne morfemer.

Serie
Ny Staveraket er en revideret og forenklet udgave af det kendte evalueringsmateriale Staveraketten, der indledningsvis kortlægger den enkelte elevs st...

Ny Staveraket er en revideret og forenklet udgave af det kendte evalueringsmateriale Staveraketten, der indledningsvis kortlægger den enkelte elevs stavefærdigheder med udgangspunkt i de fem staveudviklingstrin.

Ny Staveraket er opdateret med den nyeste forskning og udvidet med en ny fase 5, Retskrivning, så materialet dækker den samlede staveudvikling fra indskoling til udskoling.

Materialet kan benyttes i den almindelige staveundervisning, i den supplerende undervisning, på læsekurser, i specialundervisningsforløb og til ordblinde elever.

Ny Staveraket består af et kortlægningsmateriale, som nemt giver overblik over, hvor eleven befinder sig i staveudviklingen. Materialet består også af en lang række øvehæfter, som gør det muligt at sætte ind med opgaver netop dér, hvor den enkelte elev er nået til i sin staveudvikling.

Serie
Ord er et undervisningsmateriale til elever med ordblindhed eller fonologiske vanskeligheder. Med andre ord henvender materialet sig specifikt til ele...

Ord er et undervisningsmateriale til elever med ordblindhed eller fonologiske vanskeligheder. Med andre ord henvender materialet sig specifikt til elever, som er testet i enten ’gul’ eller ’rød’ kategori i Den tværgående ordblindetest.

I Ord undervises eleverne i tre relevante ordlæse- og stavestrategier med det formål at give dem solide og overskuelige strategier til at læse og stave ord.

En af de grundlæggende strategier i Ord er den multisensoriske teknik ’tapping’, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord.

Ord understøtter elevernes brug af læse-skriveteknologier som f.eks. ordforslagsprogrammer, fordi læse- og stavestrategierne i Ord gør det lettere for eleverne at vælge den rigtige bøjningsform eller den rigtige vokal.

Ord kan anvendes fra 3. klasse og fremefter. Materialet er også velegnet til OBU (ordblindeundervisning for voksne), fordi det arbejder systematisk med både skriftens principper for lyde og for morfemer.

Se også serien WORDS

3.-7. klasse
Serie
I Tryllestaven Læsekursus arbejder eleverne med træning af specifikke områder inden for læsning i ti hæfter. Materialet henvender sig til elever i ind...

I Tryllestaven Læsekursus arbejder eleverne med træning af specifikke områder inden for læsning i ti hæfter. Materialet henvender sig til elever i indskolingen og er særligt egnet til ordblinde elever og elever med fonologiske vanskeligheder. Progressionen er bygget op efter læseudviklingstrinnene.

Opgaver med stavelsesdeling, lydering og rimantologier er gennemgående i hæfterne, da brug af disse strategier er egnet til læseindlæring. Temaerne i hæfterne er derudover vokalglidning, morfemer, forvekslingsord og fremmedord.

Hæfterne leveres i sæt á fem stk. Hvert hæfte er på 16 sider.

Serie
Mange stavefejl skyldes manglende viden om de gældende staveregler. Derfor er det vigtigt, at eleverne tidligt begynder at arbejde med de vigtigste st...

Mange stavefejl skyldes manglende viden om de gældende staveregler. Derfor er det vigtigt, at eleverne tidligt begynder at arbejde med de vigtigste staveregler, så deres egne stavemåder ikke fæstner sig.

I Tryllestaven Stavekursus arbejder eleverne med udvalgte staveproblemer i 11 hæfter. Hæfterne er på 16 sider og behandler hver ét emne. Materialet henvender sig til elever i indskolingen og på mellemtrinnet, men kan med fordel også benyttes i specialundervisningen. Progressionen er bygget op efter staveudviklingstrinnene.

Opgaverne i de første fire hæfter bevæger sig fra korte lydrette ord til længere ikke-lydrette ord med to konsonanter i udlyd. I de følgende hæfter arbejder eleverne bl.a. med ordklasser, dobbeltkonsonanter og vokalforvekslinger.

Hæfterne leveres i sæt á fem stk.

Digital

Den bedste støtte til ordblinde elever og elever med fonologiske vanskeligheder

  • Direkte undervisning i solide strategier til at læse og stave ord
  • Tapping som støtte i arbejdet med at koble bogstavlyde til ord
  • Langsom progression og mulighed for overindlæring
  • Kan kombineres direkte med undervisningsmaterialet Ord

CampOrd er udviklet af Mikael Højbjerg og Thomas Mose fra Ordblindetræning.

3.-6. klasse

Sider