Skriveundervisning (skriftlighed) (60)
Tilpas udvalg
Serie

- At skrive er en proces
Mens du skriver er et undervisningsmateriale til skriftlig dansk på mellemtrinnet. Det bygger på hovedideerne i procesorienteret skrivepædagogik, der lægger vægt på både processen og produktet. Eleverne lærer at ændre og forbedre teksten mens den bliver til. Indføringen i den procesorienterede arbejdsform sker gennem korte, overskuelige genrer, og grammatik, sproglig viden og bevidsthed ses i en helhed.

Mens du skriver omfatter for hvert klassetrin:
• en elevbog, flergangsbog
• en lærervejledning.

Formålet med Mens du skriver er:
• At udvikle elevernes sprog, både mundtligt og skriftligt.
• At give eleverne en arbejdsmetode.
• At give eleverne gode skrivevaner fra starten.
• At styrke elevernes sproglige opmærksomhed.
• At styrke elevernes lyst til at skrive.

Mens du skriver er udviklet for 3.-6. klasse.

Serie

Dansk i udskolingen – Samtaler og redskaber
I Mig og dansk-serien er afstanden mellem teori og praksis kort: eleverne introduceres for redskaber og får erfaringer med disse gennem praksisøvelser. Bøgerne udstyrer eleverne med konkrete redskaber, som de kan gribe til ved selvstændigt arbejde, til prøven og i livet uden for skoletid.

Mig og dansk-serien er til dansklæreren der vil ”slippe eleverne løs”, så de arbejder på det niveau og i det tempo, der passer den enkelte. Bøgernes tekster og opgaver er formuleret, så eleverne kan arbejde selvstændigt, og læreren kan hjælpe hvor der er behov.

Mig og dansk-serien udvikler elevernes fag- og fiktionskompetencer, hvilket ”smitter af” på klassesamtaler om tekst og genre. Både erfarne og nyuddannede dansklærere vil kunne finde rammer og udfordringer til deres undervisning i disse materialer. Bøgerne rummer mange forskellige undervisningsforløb, der kan afsluttes og perspektiveres hver for sig, og som via et inspirerende visuelt udtryk kan overskues af eleverne.

Synlig struktur på de faglige emner
Serien dækker litteratur- og genrearbejde, sprog, genre og skriftlighed, litteraturhistorisk læsning og IT. Alle bøger har en varieret mængde af stof og en synlig struktur, som også giver plads til lærerens egen tilrettelægning.

Serie

0.-6. klasse • Af Marianne og Mogens Brandt Jensen

Skrivevejen er et varieret og gennemarbejdet materiale til skriftlig dansk i 0.-6. klasse. Materialet er tilpasset Fælles Mål og indeholder tydelige, elevhenvendte læringsmål.

Hvad er Skrivevejen?
I Skrivevejen arbejder eleverne med skrivning og sprogligt arbejde, herunder det vigtige ordforrådsarbejde. Eleverne bliver fortrolige med de forskellige skrivegenrer, og de lærer at styre skriveprocessen fra idé til færdig tekst. Materialet indeholder en lang række modeltekster og eleverne stilladseres hele vejen gennem skriveprocessen.

I indskolingen er eleverne godt i gang med at skrive allerede fra første skoledag. Materialet bygger på nyere forskningsresultater, der peger på vigtigheden af tidlig skrivning som støtte til læseindlæringen.

Skrivevejen består af:

  • Elevhæfter med oplæg til skrivning og sprogligt arbejde
  • I-bøger, som er online udgaver af elevhæfterne
  • Hæfter med øvelser i håndskrift
  • Lærervejledninger med tankerne bag materialet, kommentarer til de enkelte opgaver i elevhæfterne, arbejdsforslag m.m.

Desuden kan du tilkøbe en række supplerende materialer.

Serie

Tid til at skrive er en serie, som udvikler elevernes skrive- og læsekompetence gennem en systematisk og stilladseret skriveundervisning.

Hvert kapitel i bøgerne er bygget op på samme måde: Eleverne LÆSER en modeltekst, herefter STUDERER de den nærmere, så FÅR DE IDEER til, hvad de vil skrive om, og til sidst SKRIVER og forbedrer de deres tekster.

Undervejs får eleverne støtte af

  • en klar skriveordre, som tydeliggør, hvad der forventes af dem
  • skriverammer, som hjælper dem med at planlægge og skrive deres tekst
  • elev/elev-feedback, der tager udgangspunkt i det, eleverne har lært, og stiller konkrete spørgsmål til teksten.

Til bøgerne hører webressourcer, hvor eleverne kan finde skriverammer, som de skal bruge, når de forbereder de forskellige skrivemåder.

3.-4. klasse
Serie

I Øjne på dansk, Tekst og tanke kommer eleverne i 6.-7. klasse til at kaste blikke og lægge ører til mange forskellige tekster. De lytter, læser, diskuterer, skriver og får genrekendskab gennem udfordringer, der giver højt engagement.

Eleverne får med Øjne på dansk fagligheden ‘under neglene’. Når de læser, diskuterer, arbejder med sprog, skriver og præsenterer tekster, får de konkrete redskaber inden for danskfagets kerneområder.

Tekst og Tanke har fokus på skriveprocesser og appellerer til engagement, selvstændighed, samarbejde og kreativitet. Skriveprocessen gennemgås – fra ide til udkast til færdig tekst. Omdrejningspunktet er høj faglighed med en legende og fantasifuld tilgang til undervisningen. Eleverne kommer igennem mange forskellige genrer som reklamer, artikler, lyrik, scrapbog, ligesom den første del af bogen guider eleverne gennem at tale og lytte, at læse og at skrive. Den sidste del af bogen er dedikeret til planlægning og udførelse af projektarbejde. Tekst og tanke henvender sig til elever i 6.-7. klasse.

6.-7. klasse

Sider