Dansk skriveundervisning (skriftlighed) (3)
Tilpas udvalg
Serie

- At skrive er en proces
Mens du skriver er et undervisningsmateriale til skriftlig dansk på mellemtrinnet. Det bygger på hovedideerne i procesorienteret skrivepædagogik, der lægger vægt på både processen og produktet. Eleverne lærer at ændre og forbedre teksten mens den bliver til. Indføringen i den procesorienterede arbejdsform sker gennem korte, overskuelige genrer, og grammatik, sproglig viden og bevidsthed ses i en helhed.

Mens du skriver omfatter for hvert klassetrin:
• en elevbog, flergangsbog
• en lærervejledning.

Formålet med Mens du skriver er:
• At udvikle elevernes sprog, både mundtligt og skriftligt.
• At give eleverne en arbejdsmetode.
• At give eleverne gode skrivevaner fra starten.
• At styrke elevernes sproglige opmærksomhed.
• At styrke elevernes lyst til at skrive.

Mens du skriver er udviklet for 3.-6. klasse.

Serie

Dansk i udskolingen – Samtaler og redskaber
I Mig og dansk-serien er afstanden mellem teori og praksis kort: eleverne introduceres for redskaber og får erfaringer med disse gennem praksisøvelser. Bøgerne udstyrer eleverne med konkrete redskaber, som de kan gribe til ved selvstændigt arbejde, til prøven og i livet uden for skoletid.

Mig og dansk-serien er til dansklæreren der vil ”slippe eleverne løs”, så de arbejder på det niveau og i det tempo, der passer den enkelte. Bøgernes tekster og opgaver er formuleret, så eleverne kan arbejde selvstændigt, og læreren kan hjælpe hvor der er behov.

Mig og dansk-serien udvikler elevernes fag- og fiktionskompetencer, hvilket ”smitter af” på klassesamtaler om tekst og genre. Både erfarne og nyuddannede dansklærere vil kunne finde rammer og udfordringer til deres undervisning i disse materialer. Bøgerne rummer mange forskellige undervisningsforløb, der kan afsluttes og perspektiveres hver for sig, og som via et inspirerende visuelt udtryk kan overskues af eleverne.

Synlig struktur på de faglige emner
Serien dækker litteratur- og genrearbejde, sprog, genre og skriftlighed, litteraturhistorisk læsning og IT. Alle bøger har en varieret mængde af stof og en synlig struktur, som også giver plads til lærerens egen tilrettelægning.

Sider