IndlæserVent venligst…
Indlæser
Del af forlagshuset Lindhardt og Ringhof

www.alinea.dk/
Læsningens landskab

Læsningens landskab

Den fortsatte læseundervisning
Materialet lægger op til en systematisk undervisning i strategier til læseforståelse. De læse- og læringsstrategier, som eleverne møder og arbejder med i dette materiale kan overføres og bruges i mødet med de tekster, de i øvrigt læser, både i dansk og i andre fag.

Skønlitteratur og fagtekster
Eleverne præsenteres for og arbejder med en række forskellige læseforståelses- og læringsstrategier, når de skal læse tekster - såvel skønlitterære tekster som fagtekster. Det vil sige, at eleverne lærer at anvende forskellige strategier på flere skønlitterære genrer som digte, eventyr, fabler og fortællinger og på fagtekster om forskellige emner som gymnastik, månen, landkort og farver.

Principperne bag materialet
• At elevernes baggrundskundskaber er vigtige for læseforståelsen
• At eleverne skal lære at læse og lytte aktivt
• At eleverne skal blive metakognitive læsere, dvs. at de ved, hvordan de skal gribe en tekst an for at få mening ud af den
• At eleverne skal have mulighed for at synliggøre, hvad de lærer
• At læreren som tekstlæser må være tydelig model, så eleverne kan lære at tænke strategisk.

Læs mere >

< Læs mindre

Titler fra samme Serie
Ingen resultater