Metodebøger (27)
Tilpas udvalg
IndlæserVent venligst…
Indlæser
Serie
Dansk lyd- og bogstavkendskab i børnehaveklassen er udviklet af Dansk Videnscenter for Ordblindhed. Det er et iagttagelsesmateriale, der tager udgangs...

Dansk lyd- og bogstavkendskab i børnehaveklassen er udviklet af Dansk Videnscenter for Ordblindhed. Det er et iagttagelsesmateriale, der tager udgangspunkt i en gruppeprøve, som børnehaveklasselederen står for. Gruppeprøven tages første gang i begyndelse af skoleåret, så børnehaveklasselederen tidligt får indsigt i det enkelte barns lyd- og bogstavkendskab samt skriftsproglige udvikling. Prøven gentages i slutningen af skoleåret med deltagelse af den kommende dansklærer, der således får indsigt i det enkelte barns sproglige udvikling, der har betydning for læseindlæringen.

DLB-kendskab lægger op til en fremadrettet pædagogisk proces, der inddrager leg med sproglyd, bogstaver, legeskrivning og legelæsning, så børnene i børnehaveklassen tilegner sig et godt fundament for læsning og skrivning. Materialet bygger på tanken om koordineret, tidlig indsats.

Serie
Hit med... er en række materialer, som stimulerer børns sproglige udvikling. Materialerne er målrettet børn i daginstitutioner og elever i indskolinge...

Hit med... er en række materialer, som stimulerer børns sproglige udvikling. Materialerne er målrettet børn i daginstitutioner og elever i indskolingen.

Gennem samtale, højtlæsning og lege trænes og stimuleres børnenes sproglige opmærksomhed, og på den måde styrkes de færdigheder, der bl.a. fremmer læseindlæringen.

Serie
Børn i alderen 2-5 år omgives af, udforsker og bruger matematik i mange af deres aktiviteter. MIO er et observationsmateriale, som hjælper pædagogen m...

Børn i alderen 2-5 år omgives af, udforsker og bruger matematik i mange af deres aktiviteter. MIO er et observationsmateriale, som hjælper pædagogen med at kortlægge det enkelte barns matematiske opmærksomhed og synliggøre, hvilke tiltag der kan være gavnlige for at støtte barnets matematiske udvikling. I materialet beskæftiger børnene sig ikke med skolematematik, men med førfaglige begreber, som de får erfaringer med gennem hverdagsaktiviteter og lege.

MIO består af observationsark og en vejledning.

Serie
Sprogudviklingen er afgørende for harmonien i et barns samlede udvikling. Både i småbørnsalderen og senere, når barnet begynder sin indlæring i skolen...

Sprogudviklingen er afgørende for harmonien i et barns samlede udvikling. Både i småbørnsalderen og senere, når barnet begynder sin indlæring i skolen, spiller de sproglige færdigheder en central rolle.

TRAS er udviklet ud fra et ønske om at give et let anvendeligt og effektivt redskab til professionelle voksne, som er med til at tage vare på sprogudviklingen hos børn. Materialet skaber et overblik over hvert enkelt barns udvikling og fremhæver det, der trænger til at blive styrket.

TRAS består af observationsskemaer, en vejledning og en håndbog.

Sider