IndlæserVent venligst…
Indlæser
Del af forlagshuset Lindhardt og Ringhof

https://www.alinea.dk
Medieugen Løs det

Medieugen – Løs det er en ny, årlig konkurrence for elever i 7. til 10. klasse.

Eleverne skal konkurrere om at lave den bedste webavis med udgangspunkt
i løsningsorienteret journalistik.

Årets tema for 2019 er Klimakrisens udveje

Konkurrencen foregår i ugerne 38 – 42.

Tilmeld jer konkurrencen

Læs mere >

< Læs mindre

Årets tema 2019: Klimakrisens udveje

Skolestrejker, klimavenlige ferier og kødfrie dage. De seneste år er klimadebatten blevet et mere og mere centralt emne blandt politikere og eksperter, på sociale medier og ved spisebordet derhjemme.

Mange unge viser meget tydeligt, at de tager klimaproblemerne alvorligt. Og de mener ikke, at de voksne rykker hurtigt nok. Derfor er tiden moden til at give de unge en mulighed for at gøre en forskel.


Hvordan skal eleverne arbejde med temaet?

Hvor stort CO2-aftryk har vores tøjforbrug? Hvordan holder man en klimavenlig ferie? Og hvorfor er det bedre for klimaet at spise majs end majskylling?

Med dette års tema skal de unge bruge en uge på at arbejde som undersøgende, kritiske og løsningsorienterede journalister. Ved hjælp af research og interviews skal de blive klogere på klimaproblemerne og deres mulige løsninger.

Og det er værd at tænke på, at klimaproblemer kan være både store og små - lokale og globale. Det kan altså både være den lokale å, som er ved at udtørre og derfor skaber problemer for dyr og insekter. Eller det kan være globale problemer skildret i et større perspektiv.


Hvad er løsningsorienteret journalistik?

Løsningsorienteret journalistik – eller ‘konstruktiv journalistik’ – har fokus på at løse vigtige samfundsmæssige problemer, det kan være vold, misbrug, fattigdom, eller klimaproblemer, som i det her tilfælde.

Det løsningsorienterede betyder, at eleverne i deres webavis både skal beskrive problemet og vise, hvordan man kan arbejde med at løse det.

Det betyder, at eleverne skal hente viden og ekspertise uden for skolen, hvilket er et af konkurrencens vigtigste greb: At eleverne vender blikket udad, arbejder med virkelige problemstillinger og får erfaring med at researche, interviewe, være kritiske og ikke mindst sortere fra.

Resultatet af de unges journalistiske arbejde er en digital multimodal webavis, der produceres i Skoletubes Webavis.

VIDEO 1:
Hvad er konstruktiv journalistik?

VIDEO 2:
Hvordan skal klassen arbejde med konstruktiv journalistik?


Hvordan foregår det?

Alle tilmeldte klasser får fri adgang til Alineas danskportal til udskolingen, det digitale ungdomsmedie Koncentrat samt Skoletube.

Det hele bliver frit tilgængeligt i perioden fra 1. september til 21. oktober 2019.

Vejledning til, hvordan I tilrettelægger arbejdet

Skoletube

Elevernes webavis skal produceres i Skoletubes Webavis.

Som skole får I gratis adgang til Skoletube, som er skolernes digitale værktøjskasse med et væld af muligheder for at producere multimodale produkter.

Læs mere her

Se demoavis her


Sådan afleverer I

Deadline er 21. oktober 2019 kl. 18.00.

Send avisens link til Koncentrats chefredaktør Sven på sven@koncentrat.dk

Husk at skrive skole og klasse i emnefeltet.


Dommerpanelet

Aviserne vurderes først af et dommerpanel af journaliststuderende på Vallekilde Højskole, som udvælger de bedste af aviserne, der derefter gennemgås af et dommerpanel bestående af kapaciteter inden for konstruktiv journalistik og klimaforskning.


Kategorier og præmier

Bedste webavis 7.-8. klasse
Bedste webavis 9.-10. klasse

Herudover uddeles fire særpriser:

særpris: Bedste artikel
særpris: Bedste podcast/lydindslag
særpris: Bedste videoindslag
særpris: Bedste illustration/foto/satiretegning


Præmier

De to hovedpræmier er en klimavenlig fest på skolen. Det vil sige lækre klimavenlige råvarer og en kok, som laver maden sammen med eleverne.

De øvrige fire vinderklasser får hjælp til at holde en klimavenlig fest – de får råvarer til at kreere et klimavenligt festmåltid.

Alle vindere får et års gratis adgang til ungdomsmediet Koncentrat. 


Kriterier

Hvad skal der så til for at lave en god webavis?

Dommerpanelet vil lægge vægt på, at:

1. Eleverne har anvendt journalistiske metoder – såsom research, vinkling og interviewteknik – samt udforsket de journalistiske genrer – som nyheden, reportagen og portrættet.

2. Der er brugt forskellige kildetyper såsom erfaringskilder, ekspertkilder og partskilder.

3. Eleverne har dækket emnet ud fra en undersøgende og konstruktiv tilgang. Det betyder, at man ikke kun fortæller om problemerne, men også beskriver konkrete forslag til løsninger (se evt. beskrivelse under ”hvad er løsningsorienteret journalistik?”).

4. Eleverne har hentet viden og ekspertise uden for skolen, dvs. har inddraget verden udenfor. Det kan være fx klimaeksperter, biologer, aktivister, politikere eller måske nogle, som på egen krop har oplevet en klimakrise?

5. Den digitale webavis er multimodal, dvs. blandet formidlingsformer som tekst, video, lyd, foto og interaktiv grafik.

6. Man generelt får en oplevelse af, at eleverne har været ude i virkeligheden og forsøgt at forstå den.

7. Sproget er godt, og mængden af stavefejl er minimal.


Hold øje med sitet – vi poster løbende relevant indhold

Fra 19. august 2019 kan du fx få vejledning til, hvordan I griber konkurrencen an, ligesom du får direkte adgang til en masse spændende digitale forløb, der forbereder dine elever på at skulle arbejde som kritiske og løsningsorienterede klimajournalister.


Vigtige deadlines

1. september: Sidste dag for tilmelding.

21. oktober: Deadline for aflevering af webavis.

14. november: Vinderne kåres

 

Hvem står bag konkurrencen?

Bag konkurrencen står Alinea, ungdomsmediet Koncentrat, Constructive Institute og LærIT.

 

Tilmeld jer konkurrencen

 


 

6 spændende forløb, der forbereder dine elever til Medieugen

Læs mere >

< Læs mindre

7.-10. klasse
Konstruktiv journalistik

CA. 2 LEKTIONER

Gå til forløb

Læs mere >

< Læs mindre

5.-6. klasse
Skriv en nyhedsartikel

CA. 8,5 LEKTIONER

Gå til forløb

Læs mere >

< Læs mindre

7.-9. klasse
Skriv en baggrundsartikel

CA. 6,5 LEKTIONER

Gå til forløb

Læs mere >

< Læs mindre

7.-9. klasse
Giv teksten din stemme

CA. 11,5 LEKTIONER

Gå til forløb

Læs mere >

< Læs mindre

7.-10. klasse
Skriv en reportage

CA. 6,5 LEKTIONER

Gå til forløb

Læs mere >

< Læs mindre

7.-10. klasse
Skriv en klumme

CA. 6 LEKTIONER

Gå til forløb

Læs mere >

< Læs mindre