IndlæserVent venligst…
Indlæser
Del af forlagshuset Lindhardt og Ringhof

Forlagshuset Lindhardt og Ringhof
Forlagshuset Lindhardt og Ringhof består af forlagene Lindhardt og Ringhof, Carlsen, undervisningsforlagene Alinea, Akademisk Forlag og Alfabeta samt det internationale, digitale forlag Saga. Besøg vores forlag herunder.
Læs mere om forlaget

https://www.alinea.dk
Medieugen Løs det

Læs mere >

< Læs mindre

 

Læs mere >

< Læs mindre

Nært & svært

 

Unge har mange muligheder, men også meget at håndtere, lige fra venskaber, kærlighed og seksualitet til mere svære emner som karakterræs, klimaangst, konkurrencesamfund og coronakrise.

Men hvordan oplever de unge alt dette selv? Hvordan vil de beskrive de ting, som mange voksne ser som problemer? Og hvad mener de selv, at løsningen kunne være?

Det handler årets Medieugen Løs det om. Det foregår i ugerne 38 – 43, og der er gode præmier til hele klassen for de bedste webaviser.

Læs mere >

< Læs mindre

Eleverne skal producere en webavis
 

Klassen skal i fællesskab producere en webavis med et eller flere emner, som I selv vælger, og som tager udgangspunkt i konkurrencens nært og svært-tema. Det vil sige, at eleverne skal undersøge emner, hvor de selv har noget på spil, og hvor de både kan arbejde med problemer og løsninger.

 

Hvad får eleverne ud af det?
 

Ved at arbejde som konstruktive journalister bliver klassen ikke kun klogere på de svære ting i dagligdagen, men også på hvordan man håndterer dem.

Eleverne får vendt blikket udad, de får indsigt i, hvad andre på deres egen alder går og slås med, de arbejder med virkelige problemstillinger, og så får de erfaring med at researche, interviewe og ikke mindst formidle i enten skrift, lyd eller med fotos eller illustrationer.

Læs mere >

< Læs mindre

Vi kickstarter med et liveshow
 

Vi sparker det hele i gang 14. september 2020 kl. 10-10.45 med et brag af et kickoff-show, som live-streames på Alineas YouTube og Facebook. Vi har spændende gæster i studiet, der fortæller om konstruktiv journalistik og inspirerer jer til, hvordan I kan gribe arbejdet an.

Alle deltagende skoler er med virtuelt og kan stemme og stille spørgsmål undervejs. Det bliver sjovt!

Alle tilmeldte skoler får tilsendt program og link, når tiden nærmer sig.

 

Hvor meget tid skal I sætte af?


Det er oplagt, at I arbejder med webavisen i en tema- eller projektuge. En anden mulighed er at bruge dansklektionerne hen over 2-3 uger. Vi anbefaler, at I afsætter minimum 12 lektioner til arbejdet.

DOWNLOAD LÆRERVEJLEDNING

Læs mere >

< Læs mindre

Sådan arbejder klassen med temaet

 

Først skal klassen i fællesskab beslutte hvilke nære og svære-temaer, I vil arbejde med. Webavisen må meget gerne dække flere temaer. Her beskriver vi fem temaer, som forhåbentlig kan give inspiration til jeres arbejde:

 

1. Lad os tale om racisme
Sommerens antiracistiske protester har spredt sig fra USA til hele verden. Det er oplagt at tale om racisme i multietniske Danmark. Hvad betyder racisme-begrebet egentlig? Hvad betyder vores kultur for vores forståelse af race? Hvad gør man på jeres skole, i jeres by eller i Folketinget for at bekæmpe racisme? 

2.  Når presset stiger 
Vi ved at mange unge er under pres fra uddannelsessystemet og de sociale medier. Nogle oplever også et indre pres for at være glad, dygtig, smuk og succesfuld. Jeres webavis kan undersøge, hvem der er under pres, og hvorfor? Hvad gør unge og organisationer for at hjælpe unge med at kæmpe imod presset? Kan man bruge kunst, kultur og natur i kampen for en mindre presset hverdag?  
 
3. Ensom i mængden 
Nogle unge er ensomme, måske på grund af mobning i klassen eller på nettet. Hvad er ensomhed? Og hvordan kommer det til udtryk? Hvad skyldes ensomhed, og hvordan kan den bekæmpes?

4. Den første forelskelse i flere former
Hvad gør man, når krop og sjæl bobler, syder og ryger af forelskelse? Hvad sker der helt konkret i en forelsket hjerne? Og hvordan håndterer man at ens seksualitet og forelskelse ikke lige er den samme som flertallets? I jeres webavis kan I dykke ned i de fysiske, personlige og kulturelle aspekter af den første forelskelse.     

5. Når hjemmefronten er en kampzone
Overraskende mange unge vokser op i hjem med for meget alkohol og for lidt omsorg. Flere end man tror, bliver udsat for vold eller andre overgreb. Atter andre unge tilhører gruppen på flere end 60.000 børn, der lever under fattigdomsgrænsen. Det er voldsomme, svære og nære emner, som ikke desto mindre er oplagte at behandle journalistisk. Hvor store er problemerne i jeres område? Hvordan rammer de? Og hvem er de mange initiativer og ildsjæle, der hver dag kæmper for at hjælpe unge til at få et trygt hjem?

Læs mere >

< Læs mindre

Hvad er konstruktiv journalistik?

 

Konstruktiv og løsningsorienteret journalistik er en nyere journalistisk retning, der skal inspirere mediebrugere til at engagere sig i deres omverden.
 


 
 

Når eleverne producerer indhold til deres avis, er det vigtigt at de:
 

  • Tager udgangspunkt i et selvvalgt emne eller en problemstilling.

  • Bruger tid på også at undersøge og formidle, hvad der kan gøres for at tage hånd om eller arbejde med problemet. Altså det, der hedder at arbejde konstruktivt med sin journalistik. 

  • Beslutter sig for om de vil skrive (og i hvilken genre), om de vil arbejde med video, fotos, illustrationer eller lyd. Det er rigtig godt, at webavisen i sidste ende indeholder lidt af hvert.

  • Arbejder journalistisk med research, interview, vinkling osv. 

  • Er nysgerrige efter at indhente viden og erfaringer udefra.

Læs mere >

< Læs mindre

 

Alt dette får I adgang til

 

Alle tilmeldte klasser får fri adgang til Alineas danskportal til udskolingen, til ungdomsmediet Alinea Koncentrat samt til Skoletube. Nederst på siden kan I se de udvalgte forløb, som er særligt relevante.

Det hele bliver frit tilgængeligt i perioden fra 31. august til 23. oktober 2020. I alt 10 uger.

Læs mere >

< Læs mindre

Læs mere >

< Læs mindre

Hvad skal der så til for at lave en god webavis?


Dommerpanelet vil lægge vægt på, at:

  • Eleverne har anvendt journalistiske metoder – såsom research, vinkling og interviewteknik – samt udforsket de journalistiske genrer – som nyheden, reportagen og portrættet.

  • Der er brugt forskellige kildetyper såsom erfaringskilder, ekspertkilder og partskilder.

  • Emnet er belyst fra konstruktiv tilgang, hvor man ikke kun viser problemerne, men også bud på forskellige løsninger.

  • Eleverne har hentet viden og ekspertise uden for skolen.

  • Den digitale webavis er multimodal og rummer elementerne tekst, video, lyd, foto og interaktiv grafik.

  • Avisen er flot sat op, sproget er godt, og mængden af stavefejl er minimal.

Læs mere >

< Læs mindre

Vi kårer to vindere i disse kategorier:


Bedste webavis 7.-8. klasse
Bedste webavis 9.-10. klasse

De to klasser får hver et diplom + 3.000 kroner til klassekassen.
 

Herudover uddeles fire særpriser:


Særpris: Bedste artikel
Særpris: Bedste podcast/lydindslag
Særpris: Bedste videoindslag
Særpris: Bedste illustration/foto/satiretegning

Klasserne modtager hver et diplom.
Alle deltagende elever får en lille gave fra Ungdommens Røde Kors. 

 

Læs mere >

< Læs mindre

 



Læs mere >

< Læs mindre

Vigtige deadlines efteråret 2020


14. september: Vi kickstarter med liveshow og spændende gæster.

1. oktober: Sidste dag for tilmelding.

23. oktober: Deadline for aflevering af webavis.

14. november: Vinderne kåres.

Læs mere >

< Læs mindre

Læs mere >

< Læs mindre

Læs mere >

< Læs mindre

Læs mere >

< Læs mindre

Læs mere >

< Læs mindre

Læs mere >

< Læs mindre

Læs mere >

< Læs mindre

Læs mere >

< Læs mindre

Læs mere >

< Læs mindre

Læs mere >

< Læs mindre

Læs mere >

< Læs mindre