Dansk litteraturundervisning (72)
Tilpas udvalg
System


Teoretisk velfunderet – på den sjove måde
Bogslottet er ikke blot et system med et solidt teoretisk grundlag for undervisningen og klare instruktioner til læreren om, hvordan systemet realiseres. Det er også et system, der er fleksibelt og sjovt at arbejde med for både elever og lærere.

0.-2. klasse
Serie

Filmskole er filmglæde, filminteresse og filmundervisning.

Filmskole præsenterer skæve, sære og sjove novellefilm, der mestrer den korte fortælleform med en velplaceret pointe. Alle filmene er udvalgte fra Odense Internationale Film Festival.

Disse film er alle egnede til undervisning. Filmene er oplagte at bruge i dansk, sprog- og medieundervisningen. Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Judith og Ulrich Breuning og kan downloades på www.alinea.dk under Filmskole.

Alle film har danske undertekster, der kan slås til og fra efter behov.

Filmskole indeholder film og undervisningsmateriale, der spænder fra indskoling over mellemtrin til overbygning.

Opgaver til filmene kan hentes under Downloads.

 

Serie

Kender du historierne om Frøken Ignora i vandtårnet?

Frøken Ignora i vandtårnet er en serie poetiske og billedrige fortællinger om pigen Ignora. Sammen med sine venner sætter den lille pige ord på nogle af livets store temaer: venskab, død, følelser og drømme. 

Bøgerne om Ignora er ikke helt almindelige. Det er bøger, der giver unikke læseoplevelser og får eleverne til at gå i dialog med sig selv, hinanden og med historien.

Ignora-bøgerne er velegnede til litteraturundervisning i 2. til 4. klasse.

Serie

Kanon i folkeskolen – Dansk dækker indskoling, mellemtrin og overbygning. Her præsenteres tekster af samtlige forfattere fra ministeriets kanonliste.

Der er to elevbøger med forskellige tekster til hvert trin og til 1.-3. klasse en omfattende vejledning med en redegørelse for det litteraturpædagogiske arbejde omkring læsning af kanonforfattere på de første klassetrin samt opgaver, aktiviteter og ideer til undervisningen.

Indskoling
De to bind til 1.-3. klasse er klar til brug i undervisningen. Kanon i folkeskolen – Dansk 1.-3. klasse i to bind rummer tilsammen alle forfatterne og genrer fra ministeriets obligatoriske kanonliste samt de anbefalede forfattere fra den supplerende liste for folkeskolen.

Tekstudvalget er tilrettelagt i forløb efter tema, motiv, genre eller forfatterskab. Dermed læses tekster af klassiske kanonforfattere sammen med nyere tekster. Bøgerne kan fungere som introduktion til litteraturlæsning af ældre tekster suppleret med rim, remser, sanglege og øvelse i oplæsning. Tilsammen rummer bøgerne forfatterne og genrerne fra ministeriets kanonliste.

• Lærervejledningen har indledninger til elevbøgernes afsnit, introduktioner til teksterne og forfatterne, digterbiografier og opgaveforslag til samtlige tekster og til en række billeder. Bagest kopiark med tekster til læseteater mv. Elevmaterialet er udarbejdet af Dorthe Eriksen, Jørgen Kurth, Ester Larsen og Leif Olsen.

• Gennemillustreret med klassisk dansk kunst og samtidige illustrationer samt nye tegninger og fotos, som inddrages i opgaverne og kan bruges til arbejdet med forforståelse.

Mellemtrin
De to bind til mellemtrinnet er klar til brug i undervisningen. Tekstudvalget er tilrettelagt i forløb efter tema, motiv, genre eller forfatterskab. Dermed læses tekster af klassiske kanonforfattere sammen med nyere tekster. Bøgerne kan fungere som rygraden i litteraturundervisningen. Tilsammen rummer de forfatterne og genrerne fra ministeriets kanonliste – på nær en billedbogsforfatter.

• Med indledninger til afsnittene, introduktioner til teksterne og forfatterne, digterbiografier og opgaveforslag til samtlige tekster og til en række billeder. Bagest tidstavle til eleverne og efterord til læreren. Elevmaterialet er udarbejdet af Jørgen Kurth, Ester Larsen og Leif Olsen.

• Gennemillustreret med klassisk dansk kunst og samtidige illustrationer samt nye tegninger og fotos, som inddrages i opgaverne og kan bruges til arbejdet med forforståelse.

• Teksterne er gengivet med nutidig retskrivning. Ordforklaringer og noter til svære udtryk letter læsningen af de gamle tekster.

Bøgerne indeholder:
Folkeviser
Folkeeventyr
Grønlandsk myte

Tekster af:
Ludvig Holberg
Johan Herman Wessel
Adam Oehlenschläger
B.S. Ingemann
N.F.S. Grundtvig
Christian Winther
St. St. Blicher
H.C. Andersen
Herman Bang
Henrik Pontoppidan
Johannes V. Jensen
Martin Andersen Nexø
Jeppe Aakjær
Thøger Larsen
Karen Blixen
Tom Kristensen
H.C. Branner
Martin A. Hansen
Tove Ditlevsen
Halfdan Rasmussen
Peter Seeberg
Cecil Bødker
Benny Andersen
Klaus Rifbjerg
Ole Lund Kirkegaard.

Overbygning
Her er de kanoniserede forfattere i to kompakte bind med et repræsentativt udvalg af genrer og tekster med tilhørende opgaver – lige til at bruge i undervisningen. De to bøger er beregnet til dansk i 7.-10. klasse og præsenterer tilsammen litteraturen fra folkeviserne til vor tid.

• Med introduktioner til perioderne, mange ordforklaringer, noter og pædagogisk tilrettelagte opgaver udarbejdet af Jørgen Kurth, Ester Larsen og Leif Olsen.

• Teksterne er rigt illustreret med samtidig kunst, som inddrages i elevopgaverne.

• De ældre tekster gengives med moderne retskrivning.

Bøgerne indeholder:
Folkeviser
Folkeeventyr

Tekster af:
Ludvig Holberg
Johan Herman Wessel
Adam Oehlenschläger
B.S. Ingemann
N.F.S. Grundtvig
Christian Winther
St. St. Blicher
H.C. Andersen
Herman Bang
Henrik Pontoppidan
Johannes V. Jensen
Martin Andersen Nexø
Jeppe Aakjær
Thøger Larsen
Karen Blixen
Tom Kristensen
H.C. Branner
Martin A. Hansen
Tove Ditlevsen
Halfdan Rasmussen
Peter Seeberg
Cecil Bødker
Benny Andersen
Klaus Rifbjerg.

Serie

Litteraturhistorie med tekster henvender sig til elever i folkeskolens ældste klasser.

Med en række klassiske tekster fra forskellige tidsperioder belyses den litterære udvikling og tænkemåde. Bøgerne er illustreret med nye og gamle billeder som sætter teksterne i perspektiv.

De udvalgte tekster er forsynet med pædagogisk tilrettelagte opgavetyper, således at eleverne både ser teksterne i deres periodiske sammenhæng og oplever dem aktuelle og vedkommende. Bøgerne tilgodeser undervisningsplanernes krav om klassikerlæsning og historisk perspektiv.

Serien består af 5 litteraturhistoriske hæfter:
Bind 1: Imellem runer og romantik 1000-1800
Bind 2: Guld og grønne skove 1800-1870
Bind 3: Realiteternes verden 1870-1920
Bind 4: Moderne sider 1920-1970
Bind 5: Virkeligheden eksploderer – moderne sider 1970-2001

Desuden Danske digtere 1900-2000 – tekstsamling udarbejdet til DR TVs otte udsendelser af samme navn.

På elevunivers.dk findes en lang række korte og velformidlede opslag a la litteraturhistorisk netleksikon. Eleverne guides rundt i verdenslitteraturen og kan læse om perioder, forfattere og hovedværker - såvel danske som nordiske og internationale.

Se den elevhenvendte hjemmeside til Litteraturhistorie her

Serie

Scoop er en serie antologier, målrettet danskundervisningen i folkeskolens ældste klasser, ungdomsuddannelserne og voksenundervisningen.

Kort og godt
Scoop giver en inspirerende tilgang til litteratur- og tekstforståelse
Scoop styrker dialogen og den åbne tekstforståelse
Scoop er rigt illustreret med fotos og tegninger
• Sammenbindende tekster indeholder fælles basisviden for elever og lærer
• Oplæg og opgaver står før og efter de enkelte tekster
• Indeholder mundtlige, skriftlige, kreative og formelle opgaver
• På omslagets flapper findes nyttige modeller og stikord til tekstarbejdet.

Vejledning og kommentarer udgives til hver enkelt bog og indeholder en gennemgang af mål og litteratursyn i Scoop-bøgerne, bogens opbygning og udformning, eksempler på undervisningsforløb og forslag til dybdearbejde med litterære begreber.

Scoops elektroniske værktøjskasse
Gratis elektronisk værktøjskasse på elevunivers.dk. Begreber og modeller fra Scoop-bøgernes flapper bliver uddybet, og der er forslag til arbejdsskabeloner til prøveform A og B og meget mere.

Overbygning
Til serien er udarbejdet Vejledning og kommentarer til hver enkelt Scoop-bog.

Vejledningen til Scoop-bøgerne består af en elektronisk udgave, Scoops elektroniske Værktøjskasse og en trykt udgave Vejledning og kommentarer.

Vejledning og kommentarer udgives til hver enkelt bog og indeholder en gennemgang af mål og litteratursyn i Scoop-bøgerne, bogens opbygning og udformning, eksempler på undervisningsforløb og forslag til dybdearbejde med litterære begreber.

 

Serie

Ord, tekst og forståelse for de yngste elever
0.-1. klasse

Verden fuld af ord bidrager til at udvikle elevernes ordforråd og lærer dem at bruge enkle redskaber til at kunne forstå, huske og genfortælle både faktatekster og fiktion. Formålet med materialet er på sigt at skabe gode og bevidste læsere.

I Verden fuld af ord læser børnehaveklasselederen/læreren teksterne op for eleverne flere gange. Gennem samtale, forståelsesstrategier, tegning og evt. skrivning arbejder klassen systematisk med både udvalgte ord og med forståelse af hele teksten.

Verden fuld af ord består på hvert klassetrin af:
• Elevhæfte, hvor eleverne arbejder med ord og indhold fra teksterne.
• Billedplancher med illustrationer fra teksterne. Plancherne støtter børnehaveklasselederens/lærerens oplæsning. I æsken med plancher ligger en cd med en digital version, så de kan vises i stort format.
• Antologi og vejledning med oplæsningstekster.

Serie

I Øjne på dansk, Tekst og tanke kommer eleverne i 6.-7. klasse til at kaste blikke og lægge ører til mange forskellige tekster. De lytter, læser, diskuterer, skriver og får genrekendskab gennem udfordringer, der giver højt engagement.

Eleverne får med Øjne på dansk fagligheden ‘under neglene’. Når de læser, diskuterer, arbejder med sprog, skriver og præsenterer tekster, får de konkrete redskaber inden for danskfagets kerneområder.

Tekst og Tanke har fokus på skriveprocesser og appellerer til engagement, selvstændighed, samarbejde og kreativitet. Skriveprocessen gennemgås – fra ide til udkast til færdig tekst. Omdrejningspunktet er høj faglighed med en legende og fantasifuld tilgang til undervisningen. Eleverne kommer igennem mange forskellige genrer som reklamer, artikler, lyrik, scrapbog, ligesom den første del af bogen guider eleverne gennem at tale og lytte, at læse og at skrive. Den sidste del af bogen er dedikeret til planlægning og udførelse af projektarbejde. Tekst og tanke henvender sig til elever i 6.-7. klasse.

6.-7. klasse

Sider