Dansk læseundervisning (73)
Tilpas udvalg
Vælg kategori
Tilpas dit valg:

Vælg klassetrin

Alle

Vælg pris

Se alle kategorier
Tilpas udvalg
IndlæserVent venligst…
Indlæser
System

Til den målrettede læseundervisning
Den sikre læsning er en serie børneromaner og arbejdsbøger til de lærere, der arbejder målrettet med læseundervisningen på mellemtrinnet. Den sikre læsning er en selvstændig fortsættelse af materialet i Den første læsning. Den sikre læsning lærer eleverne at læse sammenhængende historier på egen hånd.

3.-4. klasse
System


Teoretisk velfunderet – på den sjove måde
Bogslottet er ikke blot et system med et solidt teoretisk grundlag for undervisningen og klare instruktioner til læreren om, hvordan systemet realiseres. Det er også et system, der er fleksibelt og sjovt at arbejde med for både elever og lærere.

0.-2. klasse
System

Flere generationers første læseoplevelse
"Søren og Mette". Få andre ord kan på et splitsekund vække så mange detaljerede barndomsminder hos de fleste danskere. Skolebogen Søren og Mette er nemlig flere generationers første læseoplevelse og søskendeparret har fejret deres 60 års fødselsdag, som et af Danmarks mest effektive og populære læsesystemer.

Hvad er det Søren og Mette kan? Knud Hermansen og Ejvind Jensen har, med deres legende tilgang til læsning og fokus på lydrette ord, udviklet bøger, der får de fleste til at knække læsekoden og blive stærke læsere. Bøgerne er udviklet op igennem 1970’erne og 1980’erne og genudgivet i den nuværende form i 2014.

I 2015 udkom de første nye bøger om Søren og Mette bygget på de samme pædagogiske principper. Bøgerne er skrevet af læsekonsulent Kirsten Koch Jensen og nytegnet af Birgitte Ahlmann.

0.-5. klasse
Serie
LOOP er vores kompetenceserie til mellemtrinnet. Hvert hæfte i serien folder et specifikt kompetenceområde ud. De rummer begge et forløb med en sp...

LOOP er vores kompetenceserie til mellemtrinnet. Hvert hæfte i serien folder et specifikt kompetenceområde ud. De rummer begge et forløb med en spændende udfordring, to faglige loops til danskfaglig fordybelse samt støtte til den afsluttende del, hvor eleverne selv skal være producerende. De to faglige loops har fokus på processer og metoder relateret til kompetenceområdet. 

LOOP er en serie, der tager afsæt i danskfagets kompetenceområder Læsning, Fremstilling og Fortolkning, og hvor Kommunikation spiller en væsentlig rolle. Den enkelte bog rummer et spændende emneforløb, hvor et kompetenceområde sættes i spil vha. faglige loops, som er koncentrerede nedslag i danskfaglige elementer. Et loop kan være læsestrategier, respons, skrivestrategier m.m.

3.-6. klasse
Serie
Det ikoniske materiale – opdateret til eleven anno 2018Læs og forstå er det populære læseforståelsesmateriale, som har eksist...

Det ikoniske materiale – opdateret til eleven anno 2018
Læs og forstå er det populære læseforståelsesmateriale, som har eksisteret siden begyndelsen af 1950’erne, og som vi nu har givet et flot design og gennemrevideret med tidssvarende tekster og nye, farverige illustrationer af Mette-Kirstine Bak.

Læs og forstå egner sig til elevens selvstændige arbejde – både i undervisningen, i lektiecafeen og derhjemme.

Forfattere: Lavra Enevoldsen, Anton Nielsen og Cecilie Bogh

1.-7. klasse
Serie
Disse 29 flotte bogstavkort knytter sig ikke til noget specifikt dansksystem. De er illustreret af Jeanette Brandt. Billederne er tidligere brugt i Sy...

Disse 29 flotte bogstavkort knytter sig ikke til noget specifikt dansksystem. De er illustreret af Jeanette Brandt. Billederne er tidligere brugt i Syngebetet og kan meget vel bruges sammen med denne alfabetbog til bogstavindlæring.

På hvert kort er der samtidig et bogstavhus, så man kan se bogstavets placering i forhold til skrivelinjerne. Typografien er hentet hos Christian Clemens’ Bedre håndskrivning.

0.-2. klasse
Serie
I serien Læselyst og læseforståelse på mellemtrinnet er der fokus på at gøre eleverne i 3.-6. klasse til gode eller endnu bedre læsere. Udgang...

I serien Læselyst og læseforståelse på mellemtrinnet er der fokus på at gøre eleverne i 3.-6. klasse til gode eller endnu bedre læsere. Udgangspunktet er arbejdet med mange læseforståelsesstrategier i forhold til skønlitterære tekster.

Eleverne bliver præsenteret for: Tanker om teksten før læsningen, Læs med lup, Tæt på sproget, Tæt på personerne, Saml trådene, Fortællingsleksikon og meget mere …

Lærervejledninger og opgavemateriale til fortællingerne er udarbejdet af Merete Brudholm på baggrund af den pædagogiske bog Læseforståelse – hvorfor og hvordan? i serien Læringsarenaer

I serien foreligger:
Helge der ik’ ku’ vælge – og andre nye fortællinger er til 3.-4. klasse. Fortællingerne spænder over folkeeventyr, rap og realistisk og fantastisk fortælling med humor og spænding. Bogen rummer folkeeventyret ‘Drengen med guldhåret’ og nye fortællinger skrevet af: Tina Schmidt, Per Vers AND; Michael Lee Burgess, Sissel-Jo Gazan, Søren Jessen og Kåre Bluitgen. Til fortællingerne er der mange illustrationer, som bruges i elevopgaverne.

I Helge der ik’ ku’ vælge – og andre nye fortællinger er der fokus på at gøre eleverne i 3.-4. klasse til gode eller endnu bedre læsere. Udgangspunktet er arbejdet med mange læseforståelsesstrategier i forhold til skønlitterære tekster.

Eleverne bliver præsenteret for:
• Tanker om teksten
• Læs med lup
• Tæt på sproget
• Tæt på personerne
• Saml trådene
• Fortællingsleksikon og meget mere …

De tilhørende lærervejledninger og opgavematerialer i elevbøgerne er udarbejdet af Merete Brudholm på baggrund af hendes lærerhenvendte bog Læseforståelse – hvorfor og hvordan? i serien Læringsarenaer.

3.-7. klasse
Serie
Læsepaletten er et læseforståelsesmateriale til mellemtrinnet. Med udgangspunkt i fiktive tekster arbejder eleverne systematisk med læsestrategier...

Læsepaletten er et læseforståelsesmateriale til mellemtrinnet. Med udgangspunkt i fiktive tekster arbejder eleverne systematisk med læsestrategier. Arbejdet med strategierne er med til at udvikle eleverne til at blive opm-ae-rksomme, reflekterede og kompetente læsere, som aktivt tilegner sig de fiktionstekster, de møder i skolen og hjemme.

Materialet er struktureret omkring 11 læsestrategier:
• Førlæsningsstrategi (at gætte på tekstens indhold ud fra billeder og overskrift)
• Personstrategi (personkarakteristik)
• Handlingsstrategi (handlingsforløb)
• Ordforklaringsstrategi (udvidelse af ordforråd og aktiv udpegning af ord, som eleven ikke forstår)
• Spørgsmålsstrategi (at stille spørgsmål til teksten)
• Miljøstrategi (miljøbeskrivelse)
• Overskriftsstrategi (at give hver afsnit i teksten overskrift mhp. at finde frem til det væsentlige)
• Brillestrategi (at læse med forskellige optikker /at læse efter noget bestemt i en tekst)
• Nøgleordsstrategi (udpegning af centrale ord i teksten mhp. at kunne huske teksten)
• Sammenligningsstrategi (udpegning af forskellige og ligheder mellem tekster)
• Brostrategi (genfortælling og udpegning af begyndelse, midte og slutning i en tekst)

Læsepaletten 3.-4. klasse indeholder:
• Tekstbog 1 med præsentation af hver strategi og tekster
• Arbejdsbog 1 med opgaver til hver strategi
• Værkstedsopgaver
• Lærervejledning.

5.-6. klasse indeholder:
• Tekstbog 2, med præsentation af hver strategi og tekster
• Arbejdsbog 2, med opgaver til hver strategi
• Lærervejledning
• Værkstedsopgaver.

3.-7. klasse
Serie
Bogstavkursus - Noas Ark er udarbejdet af læsekonsulenterne på Fyn og illustreret af Dorte Karrebæk. I løbet af sidste halvdel af 1. klasse vil d...

Bogstavkursus - Noas Ark er udarbejdet af læsekonsulenterne på Fyn og illustreret af Dorte Karrebæk.

I løbet af sidste halvdel af 1. klasse vil de fleste børn være sikre i bogstavernes navne og lyde - og være godt i gang med at sætte lyde på bogstaverne når de skal læse.

For 2-4 børn i en klasse volder sammenkædningen af bogstavtegn og lyd dog store vanskeligheder. De har ikke opnået en tilstrækkelig færdighed i at kunne anvende bogstaverne som et redskab for den videre læseindlæring.

Bogstavkursus - Noas Ark er derfor tænkt som et repetitionskursus i bogstaver m.m. for disse børn. Det er udarbejdet med det formål at undgå at en læseudvikling bliver til egentlige læsevanskeligheder.

Udgangspunktet for bogstavkurset er de seneste års læseforskning, der har påvist at opmærksomhed over for den enkelte lyd i sproget er en kritisk forudsætning for, at barnet bliver bevidst om at ord i talesproget kan opdeles i enkeltlyd, og at disse svarer til bogstavtegnene.

Bogstavkursus er bygget op omkring historien om gamle Noa der skal fejre fødselsdag på sit skib, Noas Ark.

Vennerne, de 9 vokaler og 15 konsonanter, bidrager til festen ved at sætte skibet i stand eller fortælle en god historie.

I Læse- skrivebogen fortsættes og udvides arbejdet med læsning og skrivning af bogstaver, ord og sætninger ud fra lette læsetekster om dyrene fra Bogstavkursus.

Serie
Reading Recovery er et særligt undervisningsprogram til børn, der har brug for mere hjælp til at lære at læse og skrive, end det er muligt at giv...

Reading Recovery er et særligt undervisningsprogram til børn, der har brug for mere hjælp til at lære at læse og skrive, end det er muligt at give dem i klassen.

Børns fornemmelse for skriftsprog er det første materiale på dansk fra Reading Recovery programmet. Et læsefagligt evalueringsmateriale, som hjælper læreren til at se, hvilken form for støtte det enkelte barn har brug for, så det kommer godt fra start med at lære at læse.

Materialet består af tre bøger:
Lærervejledningen rummer en redegørelse for Marie M. Clays ideer, instruktion til prøvetagningen og registreringsark, så man kan følge børnenes skriftsproglige udvikling. Hertil hører to små billed-/testbøger, som læreren læser sammen med eleven.

Børns fornemmelse for skriftsprog anvendes i indskolingen, både selvstændigt i almenundervisningen og som en del af Reading Recovery-programmet. Bøgerne kan bruges allerede fra starten i børnehaveklassen, i 1. og 2. klasse.

Materialet er udarbejdet af Marie M. Clay, newzealandsk læseforsker og psykolog, og bearbejdet til danske skoleforhold af Kirsten Wangebo.

System

Hvad er Tid til dansk?

I Tid til dansk er elevernes læreproces i centrum. Tid til dansk udfordrer eleverne, og de oplever, forundres, udforsker sproget og får ny viden. Eleverne går i dialog både med teksterne, med hinanden og med læreren.

Logskrivning indgår som en naturlig del af denne proces, hvor eleverne løbende bruger læselog, arbejds- og læringslog.

Læsning og skrivning følges ad, og Tid til dansk er tilrettelagt, så eleverne læser og arbejder med mange forskellige genrer samt ældre og nyere tekster, også kanontekster.
Der arbejdes systematisk med både skønlitterære genrer og sagprosagenrer. De enkelte genrer er nøje udvalgt og har ofte helt tydelige kendetegn, så eleverne kan bruge dem som forbilleder, når de selv skal skrive.

0.-10. klasse

Sider

Side 1 af 2