Dansk læseundervisning (120)
Filtre
Vælg kategori
Tilpas dit valg:

Vælg klassetrin

Alle

Vælg pris

Se alle kategorier
Tilpas udvalg
System

Lær dine elever at læse og skrive
Alle har fortjent en god læsestart. Med Ina Borstrøm og Dorthe Klint Petersens grundbogssystem Den første læsning kommer eleverne godt i gang med at læse og skrive.

Den første læsning bygger på et grundigt arbejde med sprogets lydside, som leder eleverne sikkert på vej fra lydforståelse til ordgenkendelse over i læsning af sammenhængende tekst på egen hånd. Universet er bygget op omkring humoristiske karakterer, flotte illustrationer og vedkommende historier. 

Den første læsning er sammensat af både trykte bøger og digitale læremidler. Bøgerne giver mulighed for fælles gennemgang i klassen, mens eleverne med det digitale materiale kan arbejde i eget tempo og på eget faglige niveau. Det digitale materiale tager afsæt i samme læsemetode og læringssyn som det trykte, og der sikres på den måde en sammenhængende læring. 

 

0.-2. klasse
System

Til den målrettede læseundervisning
Den sikre læsning er en serie børneromaner og arbejdsbøger til de lærere, der arbejder målrettet med læseundervisningen på mellemtrinnet. Den sikre læsning er en selvstændig fortsættelse af materialet i Den første læsning. Den sikre læsning lærer eleverne at læse sammenhængende historier på egen hånd.

3.-4. klasse
System


Teoretisk velfunderet – på den sjove måde
Bogslottet er ikke blot et system med et solidt teoretisk grundlag for undervisningen og klare instruktioner til læreren om, hvordan systemet realiseres. Det er også et system, der er fleksibelt og sjovt at arbejde med for både elever og lærere.

0.-2. klasse
System

Flere generationers første læseoplevelse
"Søren og Mette". Få andre ord kan på et splitsekund vække så mange detaljerede barndomsminder hos de fleste danskere. Skolebogen Søren og Mette er nemlig flere generationers første læseoplevelse og søskendeparret har fejret deres 60 års fødselsdag, som et af Danmarks mest effektive og populære læsesystemer.

Hvad er det Søren og Mette kan? Knud Hermansen og Ejvind Jensen har, med deres legende tilgang til læsning og fokus på lydrette ord, udviklet bøger, der får de fleste til at knække læsekoden og blive stærke læsere. Bøgerne er udviklet op igennem 1970’erne og 1980’erne og genudgivet i den nuværende form i 2014.

I 2015 udkom de første nye bøger om Søren og Mette bygget på de samme pædagogiske principper. Bøgerne er skrevet af læsekonsulent Kirsten Koch Jensen og nytegnet af Birgitte Ahlmann.

0.-5. klasse
Serie

Det ikoniske materiale – opdateret til eleven anno 2018
Læs og forstå er det populære læseforståelsesmateriale, som har eksisteret siden begyndelsen af 1950’erne, og som vi nu har givet et flot design og gennemrevideret med tidssvarende tekster og nye, farverige illustrationer af Mette-Kirstine Bak.

Læs og forstå egner sig til elevens selvstændige arbejde – både i undervisningen, i lektiecafeen og derhjemme.

Forfattere: Lavra Enevoldsen, Anton Nielsen og Cecilie Bogh

1.-7. klasse
Serie

Læs! og Læs til!
Læsetræning og læseteknik på mellemtrinnet – på tværs af fagene.
 
I Læs! og Læs til! træner eleverne forståelses- og husketeknikker, der gør dem bedre til at arbejde med og lære af de tekster, de læser i skolen. Materialet lægger op til, at udviklingen af elevernes læseforståelse er et fælles anliggende for klassens team – med dansklæreren som igangsætter.

Læs! henvender sig til 3. klasse, mens Læs til! er til både 4. og 5. klasse.

Læs! og Læs til! består af:
• Elevbog med introduktioner og opgaver
• Tekstbog med differentierede tekster til elevbogens opgaver
• Lærervejledning + cd med indlæste tekster

Om forfatterne
Hanne Fabrin og Lissie Munk-Jensen har tidligere sammen med Birthe Post udgivet læsetræningsmaterialer til mellemtrinnet og overbygningen, Læs med! og Læs på!

 

3.-5. klasse
Digital

Læseprøven klæder dig og dine elever på til den digitale prøve i læsning efter 9. klasse. Den kan både bruges til at teste elevernes læsefærdigheder og som led i din undervisning. 

Læseprøven indeholder otte læseprøver, og ligesom den digitale 9. klasseprøve består hver prøve af et tekstsæt, der skal læses på papir, og opgaver som skal løses digitalt.

7.-10. klasse
Serie

Læsekursus - Billy i bogen er til læsekurser i 2.-3. klasse og til intensive læsekurser i specialundervisningen.

Læsekursus - Billy i bogen

Den bange bille Billy finder en bog at gnave sig ind i og kommer ud for eventyrlige oplevelser. Opgaverne i elevhæftet tager udgangspunkt i bogens tekst og illustration. De er delt i "før du læser", "mens du læser" og "efter du har læst". Gennem opgaverne øver eleverne sig i at iagttage sproglige detaljer og forstå meningssammenhænge - og udvikler derved bl.a. deres syntaktiske og semantiske bevidsthed. Til materialet hører en lærervejledning med metodisk vejledning og flere elevopgaver.

Til materialet hører en serie af selvlæsningsbøger med tilhørende lærervejledning.

2.-3. klasse
Serie

Disse 29 flotte bogstavkort knytter sig ikke til noget specifikt dansksystem. De er illustreret af Jeanette Brandt. Billederne er tidligere brugt i Syngebetet og kan meget vel bruges sammen med denne alfabetbog til bogstavindlæring.

På hvert kort er der samtidig et bogstavhus, så man kan se bogstavets placering i forhold til skrivelinjerne. Typografien er hentet hos Christian Clemens’ Bedre håndskrivning.

0.-2. klasse
Serie

Lær dine elever at læse mellem linjerne gennem tydelige læseforståelsesstrategier, og træn dem i at læse og skrive i hverdagsgenrer.

Hvad er Freddy finder vej …?
Freddy finder vej … er en serie hæfter til danskundervisningen i indskolingen, der tager udgangspunkt i læseforståelsesstrategier.

Eleverne bliver præsenteret for forskellige typer tekster med klare instruktioner i, hvordan man læser en tekst, og hvilke spørgsmål man skal stille sig selv for at forstå en tekst. I hvert hæfte er der klare og vedkommende opgaver.

Eleverne lærer at anvende fem forståelsesstrategier til læsning mellem linjerne: at forudsige, at stille spørgsmål, at opklare spørgsmål, at sammenfatte og se det for sig.

I Freddy finder vej … er læsning og skrivning to sider af samme sag. Derfor både læser og skriver eleverne i kendte hverdagsgenrer som fx kontaktbog, brev, sms, opskrift og portræt.

Materialet lægger op til at eleverne arbejder i makkerpar og er i dialog om, hvad de gør.

Hvem henvender Freddy finder vej … sig til?
Freddy finder vej … henvender sig til dig, der ønsker at bruge læseforståelsesstrategier i dit arbejde med læsning og skrivning i indskolingen.

Materialet kan bruges til gruppe- og klasseundervisning, men også til specialundervisningen.

1.-3. klasse
Serie

I serien Læselyst og læseforståelse på mellemtrinnet er der fokus på at gøre eleverne i 3.-6. klasse til gode eller endnu bedre læsere. Udgangspunktet er arbejdet med mange læseforståelsesstrategier i forhold til skønlitterære tekster.

Eleverne bliver præsenteret for: Tanker om teksten før læsningen, Læs med lup, Tæt på sproget, Tæt på personerne, Saml trådene, Fortællingsleksikon og meget mere …

Lærervejledninger og opgavemateriale til fortællingerne er udarbejdet af Merete Brudholm på baggrund af den pædagogiske bog Læseforståelse – hvorfor og hvordan? i serien Læringsarenaer

I serien foreligger:
Helge der ik’ ku’ vælge – og andre nye fortællinger er til 3.-4. klasse. Fortællingerne spænder over folkeeventyr, rap og realistisk og fantastisk fortælling med humor og spænding. Bogen rummer folkeeventyret ‘Drengen med guldhåret’ og nye fortællinger skrevet af: Tina Schmidt, Per Vers AND; Michael Lee Burgess, Sissel-Jo Gazan, Søren Jessen og Kåre Bluitgen. Til fortællingerne er der mange illustrationer, som bruges i elevopgaverne.

I Helge der ik’ ku’ vælge – og andre nye fortællinger er der fokus på at gøre eleverne i 3.-4. klasse til gode eller endnu bedre læsere. Udgangspunktet er arbejdet med mange læseforståelsesstrategier i forhold til skønlitterære tekster.

Eleverne bliver præsenteret for:
• Tanker om teksten
• Læs med lup
• Tæt på sproget
• Tæt på personerne
• Saml trådene
• Fortællingsleksikon og meget mere …
 
Pigen uden arme - og andre nye fortællinger er en antologi til eleverne i 4.-5. klasse med helt nye fortællinger. Bogen rummer kunsteventyr, realistisk og fantastisk fortælling, humor og spænding med bidrag fra: Cecilie Bogh, Daniel Zimakoff, Søren Jessen, Anne Lilmoes, Oscar K. og Bent Haller - samt folkeeventyret om Kong Frost.

Med fokus på læselyst og læseforståelse bliver eleverne præsenteret for:
• Mange læseforståelsesstrategier til brug før, under og efter læsning af skønlitterære tekster.
• Opgaver med fokus på bl.a. hændelsesforløb, sprog og personer.
• Et fortællingsleksikon med forklaringer til centrale danskfaglige begreber.

Det handler om at gøre eleverne på mellemtrinnet til gode eller endnu bedre læsere.
 
Gid du brækker benene! – og andre nye fortællinger er ligeledes en antologi til eleverne i 5.-6. klasse med helt nye fortællinger skrevet af Søren Jessen, Josefine Ottesen, Jens Peder Larsen, Kåre Bluitgen, Cecilie Eken og Peter Mouritzen samt et uddrag af Det hvide slot, skrevet af Tormod Haugen.

Bogen byder på fortællinger fra vidt forskellige genrer: eventyr, spænding, fantastisk fortælling og realistisk fortælling …
Med fokus på læselyst og læseforståelse bliver eleverne præsenteret for:
• Tanker om teksten
• Læs med lup
• Tæt på sproget
• Tæt på personerne
• Saml trådene
• Supplerende opgaver
• Fortællingsleksikon og meget, meget mere.

De tilhørende lærervejledninger og opgavematerialer i elevbøgerne er udarbejdet af Merete Brudholm på baggrund af hendes lærerhenvendte bog Læseforståelse – hvorfor og hvordan? i serien Læringsarenaer.

 

3.-7. klasse

Sider

Side 1 af 2