IndlæserVent venligst…
Indlæser
436 , 00 kr.
545 , 00 kr.
Læselyst og læseforståelse, Helge der ik' ku' vælge, Lærervejledning

Læselyst og læseforståelse, Helge der ik' ku' vælge, Lærervejledning

Bogen er udgivet i serien Læselyst & læseforståelse på mellemtrinnet.
Fortællingerne spænder over folkeeventyr, rap og realistisk og fantastisk fortælling med humor og spænding.

Lærervejledningen rummer en generel del om litteraturpædagogik på mellemtrinnet og gennemgang af opgaverne til de enkelte tekster med ideer til undervisningen.Den er udarbejdet af Merete Brudholm på baggrund af den pædagogiske bog Læseforståelse – hvorfor og hvordan? i serien Læringsarenaer.

Læs mere >

< Læs mindre

På lager
ISBN:
9788723029119
72 sider
Niveau: Mellemtrin-7. klasse Fag: Dansk 1. udg. Forlag: Alinea Redaktør: Claus Sylvest
545 , 00 kr.
436 , 00 kr.
Prisen er inkl. moms
Prisen er ekskl. moms
    Det er et sublimt materiale der (gen)vækker og vedligeholder såvel læselyst som glæde hos eleverne Materialet består af en elevbog samt en lærervejledning. Elevbogen indeholder nye tekster, der er skrevet af danske forfattere - Tina Schmidt, Per Vers og Michael Lee Burgess, Sissel-Jo Gaza'n, Søren Jessen og Kåre Bluitgen. Teksterne er i forskellige genrer. Materialet henvender sig til 3.-4. klasse, og dermed er serien komplet, da der tidligere i serien Læselyst & læseforståelse er udkommet følgende materialer til 5. -6. klassetrin - Gid du brækker benene og Pigen uden arme til 4.-5. klasse. Endvidere er Læseforståelse -hvorfor og hvordan? af Merete Brudholm den grundlæggende pædagogik bag systemet. Teksterne i elevbogen lever fint op til materialets intention om at bidrage til stimulering af elevernes lyst og glæde til at læse! Fortællingerne er en sand fryd at læse, og de giver bestemt anledning til mange tanker og følelser. Temaerne i flere af teksterne er meget genkendelige for eleverne, dog bliver ingen af fortællingerne illoyale over for hverken børn eller voksne. De voksne kan sikkert også lære noget af fortællingerne. Opgaverne i elevbogen er bygget over samme læst som i de to tidligere materialer. Der er taget afsæt i den læseorienterede litteraturpædagogik, hvor der er vægt på samspillet mellem den fortællende tekst og læseren. Opgaverne giver eleverne redskaber til at forstå det, de læser, samt en dybde i litteraturarbejdet. Arbejdet med teksten er bygget op i fire faser: 1) Tanker om teksten. 2) Læsfortællingen. 3) Læs med lup samt 4) Saml trådene. Der er masser af kød på opgaverne i elevbogen, som kan medvirke til fordybelse, dybde og glæde ved bearbejdningen af teksterne. Elevbogens illustrationer er meget indbydende, hvor der også kan tages et afsæt i forhold til det analytiskearbejde. Der er desuden et fortællingsleksikon bagerst i elevbogen, hvor eleverne kan slå forskelligebegreber op og få dem forklaret fx 'genre', 'handle om' osv. Lærervejledningener en fantastisk støtte for læreren. Vejledningen tager afsæt i Fælles Mål II med klare henvisninger til faghæftet med stikord i margen, hvilket gør det meget nemt at slå ned relevante steder. Lærervejledningen er bygget op med et afsnit om »Den anvendte litteraturpædagogik«, hvor man som lærer får en hurtig men præcis indføring  i litteraturen og pædagogikken. Herefter er der en gennemgang af de enkelte tekster fra elevbogen samt forslag til opgaver. Bagerst er der modeller til fri kopiering. Disse findes også på . Bøgerne kan hver for sig sagtens stå alene, men det er klart, at materialet står stærkest sammen. Det er et sublimt materiale der (gen)vækker og vedligeholder såvel læselyst som glæde hos eleverne. Tekster og opgaver går hånd i hånd og er bestemt i børnehøjde. Jeg håber, rigtig mange danske skolebørn vil møde dette materiale og bevare læselyst og læseglæde.
    Læsepædagogen
    Feltgruppe