Dette er en fagbog til læseundervisning af børn i daginstitutioner og indskolingen.
Når børn har et godt sprog, er der mange ting i deres liv, som bliver lettere. Dialogisk læsning er en af de bedste aktiviteter til at støtte den sproglige udvikling ikke bare i daginstitutioner, men også i skolen. Det er ikke nok at læse en bog for børnene. Vi skal følge op med aktiviteter, hvor børnene deltager aktivt i dialogen.
Vejledningen er fuld af tips og idéer til at udvikle:
- Et godt ordforråd
- Lydlig opmærksomhed
- Gode dialog-færdigheder
- Bogstavkendskab
Vejledningen lægger op til at arbejde med flere af aktiviteterne i læreplanerne:
- Barnets alsidige personlige udvikling
- Sociale kompetencer
- Sproglige kompetencer
- Krop og bevægelse
- Naturen og naturfænomener
- Kulturelle udtryksformer og værdier.
Principperne i dialogisk læsning tilgodeser de børn, der har behov for flere læringsstile ud fra den enkeltes læringspotentiale.
Share this page