IndlæserVent venligst…
Indlæser
Del af forlagshuset Lindhardt og Ringhof

https://www.alinea.dk

Et grundsystem fra Alinea er ikke bare et læremiddel ...

Hør redaktionschef Rikke Bay fortælle om grundsystemer til dansk.

Læs mere >

< Læs mindre

Læs mere >

< Læs mindre

Grundsystemer til Dansk (11)
Filtre
Vælg kategori
Tilpas dit valg:

Vælg klassetrin

Alle

Vælg pris

Se alle kategorier
Tilpas udvalg
System
Molevitten er et dansksystem til indskolingen, som består af to spor. Det ene spor er et struktureret og gennemprøvet læseprogram, som består af en systematisk og lydbaseret tilgang til læseundervisningen med dertilhørende individuelle læsebøger.

Det andet spor er en sprudlende litteraturdel med en legende og en sansemæssig tilgang til litteraturarbejdet, og hvor dannelse er i højsædet.

Tilsammen kommer de to spor omkring alle danskfagets mål, og arbejdsdelingen mellem de to spor er klar og struktureret, så du kan bruge systemet fleksibelt.
0.-2. klasse
System

Lær dansk med den gode litteratur
d’dansk er et grundsystem til indskolingen og mellemtrinnet, hvor alle fagets områder indgår i en meningsfuld og konsekvent pædagogisk og didaktisk helhed. I d’dansk er den gode litteratur i centrum og teksterne er nøje valgt ud, så de engagerer og motiverer eleverne. Materialet er bygget op, så læreren kan plukke og sammensætte undervisningen efter sine egne og sine elevers behov.

d’dansk er det nyeste grundsystem på markedet til dansk i indskolingen og mellemtrinnet og lever op til Fælles Mål.

0.-6. klasse
System

Scenariebaseret danskundervisning
Kaliber er et alsidigt dansksystem, der præsenterer eleverne for et moderne danskfag i form af scenariebaserede forløb. Eleverne skal leve sig ind i og arbejde i virkelighedsnære problemstillinger. De skal drøfte deres holdninger til dem og lytte til andres synspunkter og tanker. Og så skal de sammen producere digitale produkter – alt sammen inden for en danskfaglig ramme. Der er fokus på multimodale produktioner, hvor eleverne oparbejder det 21. århundredes kompetencer: sociale, fortolkningsmæssige og kommunikative kompetencer sat i en danskfaglig kontekst.

Få en forsmag
Download kapitlet ”Ta’ mig” fra elevbogen til 7. klasse.

7.-9. klasse
System

Lær dine elever at læse og skrive
Alle har fortjent en god læsestart. Med Ina Borstrøm og Dorthe Klint Petersens grundbogssystem Den første læsning kommer eleverne godt i gang med at læse og skrive.

Den første læsning bygger på et grundigt arbejde med sprogets lydside, som leder eleverne sikkert på vej fra lydforståelse til ordgenkendelse over i læsning af sammenhængende tekst på egen hånd. Universet er bygget op omkring humoristiske karakterer, flotte illustrationer og vedkommende historier. 

Den første læsning er sammensat af både trykte bøger og digitale læremidler. Bøgerne giver mulighed for fælles gennemgang i klassen, mens eleverne med det digitale materiale kan arbejde i eget tempo og på eget faglige niveau. Det digitale materiale tager afsæt i samme læsemetode og læringssyn som det trykte, og der sikres på den måde en sammenhængende læring. 

 

0.-2. klasse
System

Til den målrettede læseundervisning
Den sikre læsning er en serie børneromaner og arbejdsbøger til de lærere, der arbejder målrettet med læseundervisningen på mellemtrinnet. Den sikre læsning er en selvstændig fortsættelse af materialet i Den første læsning. Den sikre læsning lærer eleverne at læse sammenhængende historier på egen hånd.

3.-4. klasse
System

Den røde tråd i undervisningen
Grundsystemet Plot til mellemtrinnet er den røde tråd i lærerens undervisning og elevernes danskfaglige udvikling. Eleverne får litterære og danskfaglige oplevelser og erkendelser gennem analyse og fortolkning, samtidig med at de udvikler sig personligt ved at udtrykke deres egne holdninger og meninger.

Plot lægger op til, at eleverne eksperimenterer med at udtrykke sig i forskellige produktioner, og tydelige læringsmål og evalueringspunkter giver eleverne retning i arbejdet.

3.-6. klasse
System

Helheds- og oplevelsespræget danskundervisning
Alle Tiders Dansk bygger på tradition, kvalitet og fornyelse. Det giver en helheds- og oplevelsespræget danskundervisning, der tager udgangspunkt i elevernes sprog og begreber, som udvikles i arbejdet med fagets forskellige discipliner.

0.-2. klasse
System


Teoretisk velfunderet – på den sjove måde
Bogslottet er ikke blot et system med et solidt teoretisk grundlag for undervisningen og klare instruktioner til læreren om, hvordan systemet realiseres. Det er også et system, der er fleksibelt og sjovt at arbejde med for både elever og lærere.

0.-2. klasse
System

Flere generationers første læseoplevelse
"Søren og Mette". Få andre ord kan på et splitsekund vække så mange detaljerede barndomsminder hos de fleste danskere. Skolebogen Søren og Mette er nemlig flere generationers første læseoplevelse og søskendeparret har fejret deres 60 års fødselsdag, som et af Danmarks mest effektive og populære læsesystemer.

Hvad er det Søren og Mette kan? Knud Hermansen og Ejvind Jensen har, med deres legende tilgang til læsning og fokus på lydrette ord, udviklet bøger, der får de fleste til at knække læsekoden og blive stærke læsere. Bøgerne er udviklet op igennem 1970’erne og 1980’erne og genudgivet i den nuværende form i 2014.

I 2015 udkom de første nye bøger om Søren og Mette bygget på de samme pædagogiske principper. Bøgerne er skrevet af læsekonsulent Kirsten Koch Jensen og nytegnet af Birgitte Ahlmann.

0.-5. klasse
System

Hvad er Tid til dansk?

I Tid til dansk er elevernes læreproces i centrum. Tid til dansk udfordrer eleverne, og de oplever, forundres, udforsker sproget og får ny viden. Eleverne går i dialog både med teksterne, med hinanden og med læreren.

Logskrivning indgår som en naturlig del af denne proces, hvor eleverne løbende bruger læselog, arbejds- og læringslog.

Læsning og skrivning følges ad, og Tid til dansk er tilrettelagt, så eleverne læser og arbejder med mange forskellige genrer samt ældre og nyere tekster, også kanontekster.
Der arbejdes systematisk med både skønlitterære genrer og sagprosagenrer. De enkelte genrer er nøje udvalgt og har ofte helt tydelige kendetegn, så eleverne kan bruge dem som forbilleder, når de selv skal skrive.

0.-10. klasse

Sider