IndlæserVent venligst…
Indlæser

Et grundsystem fra Alinea er ikke bare et læremiddel ...

Hør redaktionschef Rikke Bay fortælle om grundsystemer til dansk.

Læs mere >

< Læs mindre

Læs mere >

< Læs mindre

Grundsystemer til Dansk (12)
Tilpas udvalg
System

Scenariebaseret danskundervisning
Kaliber er et progressivt dansksystem til udskolingens 7-9. klasse, der gør det nemt at arbejde læringsmålstyret. Udgangspunktet er scenariebaseret undervisning, hvor eleverne skal leve sig ind i en række virkelighedsnære problemstillinger, diskutere og lytte til andres synspunkter. Og de skal sammen udvikle digitale produkter - alt sammen inden for en danskfaglig ramme.

Et grundigt og alsidigt dansksystem, der understøtter multimodale produktioner og har fokus på det 21. århundredes kompetencer. 

Hvem henvender Kaliber sig til?
Kaliber henvender sig til lærere, der ønsker at udvikle elevernes danskfaglige kompetencer ved at vise dem et moderne danskfag, der tager afsæt i elevernes hverdag og de kompetencer, som efterlyses i det 21. århundrede. 

Få en forsmag
Download kapitlet ”Ta’ mig” fra elevbogen til 7. klasse.

Øvrige titler i systemet
Kaliber til 8. klasse udkommer til skolestart 2017.
Kaliber til 9. klasse udkommer til skolestart 2018.

7.-9. klasse
System

Lær dansk med den gode litteratur
d’dansk er et grundsystem til indskolingen og mellemtrinnet, hvor alle fagets områder indgår i en meningsfuld og konsekvent pædagogisk og didaktisk helhed. I d’dansk er den gode litteratur i centrum og teksterne er nøje valgt ud, så de engagerer og motiverer eleverne. Materialet er bygget op, så læreren kan plukke og sammensætte undervisningen efter sine egne og sine elevers behov.

d’dansk er det nyeste grundsystem på markedet til dansk i indskolingen og mellemtrinnet og lever op til Fælles Mål.

0.-6. klasse
System

Lær dine elever at læse og skrive
Alle har fortjent en god læsestart. Med Ina Borstrøm og Dorthe Klint Petersens grundbogssystem Den første læsning kommer eleverne godt i gang med at læse og skrive.

Den første læsning bygger på et grundigt arbejde med sprogets lydside, som leder eleverne sikkert på vej fra lydforståelse til ordgenkendelse over i læsning af sammenhængende tekst på egen hånd. Universet er bygget op omkring humoristiske karakterer, flotte illustrationer og vedkommende historier. 

Den første læsning er sammensat af både trykte bøger og digitale læremidler. Bøgerne giver mulighed for fælles gennemgang i klassen, mens eleverne med det digitale materiale kan arbejde i eget tempo og på eget faglige niveau. Det digitale materiale tager afsæt i samme læsemetode og læringssyn som det trykte, og der sikres på den måde en sammenhængende læring. 

 

0.-2. klasse
System

Til den målrettede læseundervisning
Den sikre læsning er en serie børneromaner og arbejdsbøger til de lærere, der arbejder målrettet med læseundervisningen på mellemtrinnet. Den sikre læsning er en selvstændig fortsættelse af materialet i Den første læsning. Den sikre læsning lærer eleverne at læse sammenhængende historier på egen hånd.

3.-4. klasse
System

Den røde tråd i undervisningen
Grundsystemet Plot til mellemtrinnet er den røde tråd i lærerens undervisning og elevernes danskfaglige udvikling. Eleverne får litterære og danskfaglige oplevelser og erkendelser gennem analyse og fortolkning, samtidig med at de udvikler sig personligt ved at udtrykke deres egne holdninger og meninger.

Plot lægger op til, at eleverne eksperimenterer med at udtrykke sig i forskellige produktioner, og tydelige læringsmål og evalueringspunkter giver eleverne retning i arbejdet.

3.-6. klasse
System

Helheds- og oplevelsespræget danskundervisning
Alle Tiders Dansk bygger på tradition, kvalitet og fornyelse. Det giver en helheds- og oplevelsespræget danskundervisning, der tager udgangspunkt i elevernes sprog og begreber, som udvikles i arbejdet med fagets forskellige discipliner.

0.-2. klasse
System


Teoretisk velfunderet – på den sjove måde
Bogslottet er ikke blot et system med et solidt teoretisk grundlag for undervisningen og klare instruktioner til læreren om, hvordan systemet realiseres. Det er også et system, der er fleksibelt og sjovt at arbejde med for både elever og lærere.

0.-2. klasse
System

Flere generationers første læseoplevelse
"Søren og Mette". Få andre ord kan på et splitsekund vække så mange detaljerede barndomsminder hos de fleste danskere. Skolebogen Søren og Mette er nemlig flere generationers første læseoplevelse og søskendeparret har fejret deres 60 års fødselsdag, som et af Danmarks mest effektive og populære læsesystemer.

Hvad er det Søren og Mette kan? Knud Hermansen og Ejvind Jensen har, med deres legende tilgang til læsning og fokus på lydrette ord, udviklet bøger, der får de fleste til at knække læsekoden og blive stærke læsere. Bøgerne er udviklet op igennem 1970’erne og 1980’erne og genudgivet i den nuværende form i 2014.

I 2015 udkom de første nye bøger om Søren og Mette bygget på de samme pædagogiske principper. Bøgerne er skrevet af læsekonsulent Kirsten Koch Jensen og nytegnet af Birgitte Ahlmann.

0.-5. klasse
System

Fleksibelt dansksystem til mellemtrinnet

Øjne på dansk er et fleksibelt dansksystem til mellemtrinnet, som du kan bruge samlet, eller som du kan plukke fra og nemt kombinere med andre materialer.

I Øjne på dansk kommer eleverne i 3.-7. klasse til at kaste blikke og lægge ører til mange forskellige tekster. De lytter, læser, diskuterer, skriver og får genrekendskab gennem udfordringer, der giver højt engagement.

Eleverne får med Øjne på dansk fagligheden ‘under neglene’. Når de læser, diskuterer, arbejder med sprog, skriver og præsenterer tekster, får de konkrete redskaber inden for danskfagets kerneområder.

Hvad består Øjne på dansk af?

Øjne på dansk består af:

Tekst og Tanke (elevbøger og lærervejledninger til 4., 5. og 6.-7. klasse)
Tæt på - genrer og sprog (elevbøger til 4.-5. klasse og 6.-7. klasse)
Læs og skriv fagtekster (fordybelseshæfte til 3.-4. klasse)
Tænk før du taler (fordybelseshæfte til 5.-6. klasse).

Elevbøger

Tekst og Tanke har fokus på skriveprocesser og appellerer til engagement, selvstændighed, samarbejde og kreativitet. Skriveprocessen gennemgås – fra ide til udkast til færdig tekst. Omdrejningspunktet er høj faglighed med en legende og fantasifuld tilgang til undervisningen. Tekst og tanke henvender sig til elever i 4., 5. og 6.-7. klasse.

Tæt på – genrer og sprog forener læsningen af skøn- og faglitterære genrer med sprogarbejdet. Bogen henter inspiration fra funktionel grammatik/tekstlingvistik, og den inddrager eleverne i en spændende og meget tekstnær måde at læse og tolke litteratur på. Eleverne finder spor i teksterne, aktiverer deres sproglige bevidsthed og lærer af forfatterne. Tæt på – genrer og sprog henvender sig til elever i 4.-5. klasse og 6.-7. klasse.

Lærervejledninger

Lærervejledningerne gennemgår elevbogens kapitler, så læreren ved, hvilke mål der arbejdes med, kender teori og tanker bag aktiviteterne og kan hente inspiration til fordybelse og progression.

Fordybelseshæfter

Læs og skriv fagtekster. Gennem arbejdet med bogen lærer eleverne at orientere sig i sagprosaens mange teksttyper. De lærer at sortere og vurdere den viden, de præsenteres for, så de kan udvælge relevante oplysninger i forhold til læseformålet. Læs og skriv fagtekster 1 henvender sig til elever i 3.-4. klasse.

Tænk før du taler fokuserer på mundtlighed, og hvordan man formidler, så andre forstår, hvad man siger. Eleverne lærer bl.a. at lave mundtlige oplæg med et klart budskab og at formidle informationer, så andre har lyst til at lytte. Tænk før du taler henvender sig til elever i 5.-6. klasse.

Hvem henvender Øjne på dansk sig til?

Øjne på dansk henvender sig både til de lærere, der ønsker at bruge systemet samlet, og til de lærere, som ønsker at plukke fra systemet og kombinere det med andre materialer.

3.-7. klasse
System

Hvad er Tid til dansk?

I Tid til dansk er elevernes læreproces i centrum. Tid til dansk udfordrer eleverne, og de oplever, forundres, udforsker sproget og får ny viden. Eleverne går i dialog både med teksterne, med hinanden og med læreren.

Logskrivning indgår som en naturlig del af denne proces, hvor eleverne løbende bruger læselog, arbejds- og læringslog.

Læsning og skrivning følges ad, og Tid til dansk er tilrettelagt, så eleverne læser og arbejder med mange forskellige genrer samt ældre og nyere tekster, også kanontekster.
Der arbejdes systematisk med både skønlitterære genrer og sagprosagenrer. De enkelte genrer er nøje udvalgt og har ofte helt tydelige kendetegn, så eleverne kan bruge dem som forbilleder, når de selv skal skrive.

0.-10. klasse

Sider