Tid til dansk til indskolingen, 0.-2. klasse
Allerede i børnehaveklassen skal man skærpe børnenes interesse for fortællinger og historier, da en tidlig interesse lægger grobunden for de større børns læselyst.
Her kommer jeg består af en kæmpebog, som bl.a. illustrerer ni forskellige historier, men som også indeholder kunstbilleder, rim og remser. Den tilhørende elevbog indeholder opgaver til opslagene i kæmpebogen, og i vejledningen finder man bl.a. historierne i deres fulde længde samt figurer til arbejdet med historierne i kæmpebogen.
Gennem arbejdet med Her kommer jeg udvikles elevernes fornemmelse for, hvilke elementer der indgår i en historie, og hvordan den er opbygget. Sideløbende arbejdes der med bogstaver, lyde og meget, meget mere. Dermed bygges der bro mellem bogstavtræning, læsning, skrivning og børnenes kreativitet.
I Tid til dansk 1. klasse er udgangspunktet for litteraturundervisningen og læseindlæringen lærerens oplæsning af den gode historie. Oplæsningen er med til at give eleverne lyst til at lære at læse. De møder det gode sprog, og det giver en fælles forståelse, inden klassen sammen går i gang med teksterne i læsebogen. Eleverne møder litteratur i forskellige genrer, som kan inspirere og danne forbillede for deres skrivning af ord og tekster.
Til indskolingen indeholder systemet:
- Læsebog
- Sprogbog
- Lærervejledning
Hvorfor vælge Tid til dansk?
- Tid til dansk lægger vægt på den gode historie gennem fascinerende og udfordrende tekster.
- Elevernes kreativitet i danskundervisningen styrkes, og alle eleverne får samtidig flere faglige udfordringer.
- Par- og gruppearbejde har en central placering i bøgerne, ligesom der også lægges op til alene-arbejde, hvor eleven kan fordybe sig.