Molevitten
0.-2. klasse | Grundsystem
Dansksystemet, der får alle med!
Molevitten består af to spor til indskolingen: Et læsespor og et litteraturspor.
Du kan vælge det ene spor og selv supplere yderligere. Du kan også vælge begge spor og dermed få et fuldt dækkende indskolingssystem for 0.-2. klasse
Læsesporet rummer et struktureret og gennemprøvet læseprogram med arbejdsbøger og differentierede læsebøger fra 100 % lydrethed til normalprosa.
Litteratursporet gør litteraturundervisningen nærværende. Det tager afsæt i lærerens oplæsning af en mangfoldighed af tekster, fællesskab, leg og oplevelser samt elevernes aktive møde med teksterne.
Læsesporet:
Molevittens læsespor sikrer, at alle elever bliver dygtige læsere. Det sker gennem systematik, træning og differentiering. Baseret på et gennemprøvet og effektivt læseprogram går læsesporet nye veje, når det kommer til at tage højde for elevernes forskellige niveauer.
Læsebøgerne er individuelle, så den enkelte elev får en bog, der er lige tilpas udfordrende for netop dem. Elevhæfterne med sprog- og skriveopgaver arbejder eleverne med i fællesskab.
Både i læsebøger og elevhæftet er der lagt stor vægt på, at alle elever mestrer det grundlæggende, før de bevæger sig videre til det næste.
Til de hurtige elever er der mulighed for at sætte speederen i bund i Molevittens Spurtebøger.
Det skal du bruge:
- Elevhæfte/Web
- Læsebøger
- Lærervejledning
- Molevitten kortspil, 0. Klasse
- Villa Vakkelvorn, 0. kl.
- Molevitten bogstavkort til ophængning i klassen, 0.-2. kl.
- Molevitten plakater
- Aktivitetshæfte/Spurtebøger
Indkøb af Molevittens læsebøger
Den differentierede tilgang betyder, at et vejledende indkøb til en skole med gennemsnitligt 25 elever i 0.-2. klasse (i alt 75 elever) kan se ud som følger:
Min allerførste læsebog med lytteord: ca. 15-20 stk.
Sampak med Min læsebog 1-4: ca. 20 pakker med i alt 80 bøger
Sampak med Min læsebog 5-8: ca. 20 pakker med i alt 80 bøger
Det bliver omkring 180 bøger i alt til de tre klasser.
Køber du kun til ét klassetrin, kan du kontakte vores kundeservice for købsvejledning.
Tilgang:
- En pædagogik med fokus på mestring og tryghed før nye udfordringer.
- En metode der sikrer at eleverne udvikler et bogstavkendskab, der er vejen til automatiseret og selvstændig læsning.
- En differentieret tilgang til læseundervisning.
I praksis:
- Et struktureret læseprogram til tre års læse- og skriveudvikling fra børnehaveklassen til og med 2. klasse.
- Et elevhæfte, der både har fokus på fonologisk opmærksomhed og stavemønstre på ordniveau samt træner elevernes håndskrift.
- Ni differentierede læsebøger med fokus på afkodning og læseforståelse og med sproglig progression fra 100 % lydrethed til normalprosa.
- Løbende evaluering og opfølgning for alle elever.
Miniforløb til læsesporet:
- Miniforløb – Modsætninger
- Miniforløb – Efterlysningsplakat
Litteratursporet:
Litteratur skal være vedkommende og styrke læseglæden, og det er lige netop dét, som Molevittens litteraturspor kan. Humor, sanselighed og leg spiller nemlig hovedrollen.
I Molevittens litteraturspor møder eleverne blandt andet Ruth-Viola med bindestreg. Hun er en sej, sjov og viljestærk pige, som eleverne følger fra skolestart til 2. klasse.
Eleverne arbejder med en mangfoldighed af tekster, blandt andet nye fortællinger af Stian Hole og Kim Fupz Aakeson, som er skrevet til Molevitten.
I litteratursporet er lærerens oplæsning en særligt fællesskabende aktivitet, fordi den bidrager til børns forståelse af hinanden og verden omkring dem.
Det skal du bruge:
- Oplæsningsbog
- Elevhæfte/Web
- Lærervejledning/Web
- Elevhæfte/Web
- Lærervejledning/Web
- Ruth-Viola med bindestreg – seks billedbøger til oplæsning
- Ruth-Violas jul – en kalenderfortælling fyldt med overraskelser
- Ruth-Viola sælger sin lillebror, Ruth-Viola går til sport og Ruth-Viola keder sig – selvlæsningsbøger til elever i 1. og 2. klasse, som har knækket læsekoden
Tilgang:
- En æstetisk tilgang til undervisningen
- Forløb hvor sociale og faglige mål går hånd i hånd
- Fokus på fortolkning, fremstilling og kommunikation
- En mangfoldighed af tekster – både alvorlige, sjove, skæve og multimodale
I praksis:
- Introduktion til forskellige genrer.
- Fælles oplæsning i klassen og fokus på elevernes kreative og aktive møde med tekster.
- Motiverende og engagerende opgaver med fokus på analyse og fortolkning.
- Opgaver, hvor eleven skal forholde sig til sig selv og sin omverden.
Miniforløb til litteratursporet:
- Miniforløb – Det store edderkoppespind
- Miniforløb – Tag på Tingfindertur
Molevitten er et nyt dansksystem til indskolingen fra 0. klasse til 2. klasse, som består af to spor: et læsespor og et litteraturspor.
Relateret indhold:
God skolestart med Ruth-Viola med bindestreg
En god skolestart er rigtig vigtig, og der er mange forhold der har indflydelse på, om eleverne kommer godt i gang i deres nye klasser.
Miniforløb til Molevitten
Gå på opdagelse i Molevitten med korte videobaserede forløb, du kan prøve med din klasse.