Grammatik og sprog (61)
Filtre
Vælg kategori
Tilpas dit valg:

Vælg klassetrin

Alle

Vælg pris

Se alle kategorier
Tilpas udvalg
System

Helheds- og oplevelsespræget danskundervisning
Alle Tiders Dansk bygger på tradition, kvalitet og fornyelse. Det giver en helheds- og oplevelsespræget danskundervisning, der tager udgangspunkt i elevernes sprog og begreber, som udvikles i arbejdet med fagets forskellige discipliner.

0.-2. klasse
System

Lær dansk med den gode litteratur
d’dansk er et grundsystem til indskolingen og mellemtrinnet, hvor alle fagets områder indgår i en meningsfuld og konsekvent pædagogisk og didaktisk helhed. I d’dansk er den gode litteratur i centrum og teksterne er nøje valgt ud, så de engagerer og motiverer eleverne. Materialet er bygget op, så læreren kan plukke og sammensætte undervisningen efter sine egne og sine elevers behov.

d’dansk er det nyeste grundsystem på markedet til dansk i indskolingen og mellemtrinnet og lever op til Fælles Mål.

0.-6. klasse
Serie

I Gang i grammatik – med CL er elevernes læring sat i centrum i en varieret grammatikundervisning, der indeholder tydelige læringsmål, bevægelse, dialog, refleksion samt løbende og afsluttende evaluering.

Opgaverne i materialet sigter mod at udvikle elevernes selvregulerende strategier og sætte dem i stand til både at anvende og kommunikere om den viden og de færdigheder, de tilegner sig i de enkelte kapitler. Det sker fx når eleverne undersøger deres svar med en makker, og når de løser opgaver, der er tilrettelagt efter fem samarbejdsstrukturer fra Jette Stenlev og Spencer Kagans Cooperative Learning.

Serie

Lær at skrive dansk, grammatikhæfterne a-e er grundlæggende sprogarbejde for indskolingen og begyndelsen af mellemtrinnet og egner sig fint til specialundervisning på begge niveauer. Hæfte a beskæftiger sig med navneord og vokaler/konsonanter.

Hæfte b beskæftiger sig med udsagnsord og vokaler/konsonanter.

Hæfte c beskæftiger sig med navneord, udsagnsord, tillægsord, sætninger og vokaler/konsonanter.

Hæfte d beskæftiger sig med navneord, udsagnsord, tillægsord, egennavne, sætninger, alfabetisk orden og vokaler/konsonanter.

Hæfte e beskæftiger sig med navneord, udsagnsord, tillægsord, egennavne, sætninger, alfabetisk orden og vokaler/konsonanter.

 

System

Den røde tråd i undervisningen
Grundsystemet Plot til mellemtrinnet er den røde tråd i lærerens undervisning og elevernes danskfaglige udvikling. Eleverne får litterære og danskfaglige oplevelser og erkendelser gennem analyse og fortolkning, samtidig med at de udvikler sig personligt ved at udtrykke deres egne holdninger og meninger.

Plot lægger op til, at eleverne eksperimenterer med at udtrykke sig i forskellige produktioner, og tydelige læringsmål og evalueringspunkter giver eleverne retning i arbejdet.

3.-6. klasse
Serie

0.-6. klasse • Af Marianne og Mogens Brandt Jensen

Skrivevejen er et varieret og gennemarbejdet materiale til skriftlig dansk i 0.-6. klasse. Materialet er tilpasset Fælles Mål og indeholder tydelige, elevhenvendte læringsmål.

Hvad er Skrivevejen?
I Skrivevejen arbejder eleverne med skrivning og sprogligt arbejde, herunder det vigtige ordforrådsarbejde. Eleverne bliver fortrolige med de forskellige skrivegenrer, og de lærer at styre skriveprocessen fra idé til færdig tekst. Materialet indeholder en lang række modeltekster og eleverne stilladseres hele vejen gennem skriveprocessen.

I indskolingen er eleverne godt i gang med at skrive allerede fra første skoledag. Materialet bygger på nyere forskningsresultater, der peger på vigtigheden af tidlig skrivning som støtte til læseindlæringen.

Skrivevejen består af:

  • Elevhæfter med oplæg til skrivning og sprogligt arbejde
  • I-bøger, som er online udgaver af elevhæfterne
  • Hæfter med øvelser i håndskrift
  • Lærervejledninger med tankerne bag materialet, kommentarer til de enkelte opgaver i elevhæfterne, arbejdsforslag m.m.

Desuden kan du tilkøbe en række supplerende materialer.

Serie

Sæt punktum og komma er et tegnsætningsmateriale om de ændrede kommaregler der blev vedtaget i 2004.

Reglerne bliver gennemgået, og der er masser af opgaver og test undervejs så reglerne skulle komme på plads én gang for alle. Til slut i hæftet er der en stribe opsamlende opgaver hvor forståelsen skal stå sin prøve.

Til hæftet er desuden udgivet et svarhæfte til læreren.

Sæt punktum og komma kan anvendes uanset om man vil sætte startkomma eller ej, og i det tilhørende svarhæfte er også startkommaernes placering vist i alle opgaver.

Hæftet kan bruges af elever fra 7. klasse i folkeskolen men også i voksen- og ungdomsuddannelserne.

 

System

Hvad er Tid til dansk?

I Tid til dansk er elevernes læreproces i centrum. Tid til dansk udfordrer eleverne, og de oplever, forundres, udforsker sproget og får ny viden. Eleverne går i dialog både med teksterne, med hinanden og med læreren.

Logskrivning indgår som en naturlig del af denne proces, hvor eleverne løbende bruger læselog, arbejds- og læringslog.

Læsning og skrivning følges ad, og Tid til dansk er tilrettelagt, så eleverne læser og arbejder med mange forskellige genrer samt ældre og nyere tekster, også kanontekster.
Der arbejdes systematisk med både skønlitterære genrer og sagprosagenrer. De enkelte genrer er nøje udvalgt og har ofte helt tydelige kendetegn, så eleverne kan bruge dem som forbilleder, når de selv skal skrive.

0.-10. klasse
Serie

Tid til grammatik er til danskundervisningen i 6.-9. klasse. Materialet bygger på tankegangen bag Tid til stavning.

Tid til grammatik lægger op til induktivt arbejde med sproget. Ud fra autentiske teksteksempler i forskellige genrer og varianter udleder eleverne selv de grammatiske regler.

Indholdet er den elementære danske grammatik, og det er sammensat ud fra et praktisk princip. Det betyder bl.a. at der også er taget hensyn til hvilke sproglige redskaber eleven har brug for ved indlæring af andre sprog.

Serie

Ord, tekst og forståelse for de yngste elever
0.-1. klasse

Verden fuld af ord bidrager til at udvikle elevernes ordforråd og lærer dem at bruge enkle redskaber til at kunne forstå, huske og genfortælle både faktatekster og fiktion. Formålet med materialet er på sigt at skabe gode og bevidste læsere.

I Verden fuld af ord læser børnehaveklasselederen/læreren teksterne op for eleverne flere gange. Gennem samtale, forståelsesstrategier, tegning og evt. skrivning arbejder klassen systematisk med både udvalgte ord og med forståelse af hele teksten.

Verden fuld af ord består på hvert klassetrin af:
• Elevhæfte, hvor eleverne arbejder med ord og indhold fra teksterne.
• Billedplancher med illustrationer fra teksterne. Plancherne støtter børnehaveklasselederens/lærerens oplæsning. I æsken med plancher ligger en cd med en digital version, så de kan vises i stort format.
• Antologi og vejledning med oplæsningstekster.

Serie

I Øjne på dansk, Tekst og tanke kommer eleverne i 6.-7. klasse til at kaste blikke og lægge ører til mange forskellige tekster. De lytter, læser, diskuterer, skriver og får genrekendskab gennem udfordringer, der giver højt engagement.

Eleverne får med Øjne på dansk fagligheden ‘under neglene’. Når de læser, diskuterer, arbejder med sprog, skriver og præsenterer tekster, får de konkrete redskaber inden for danskfagets kerneområder.

Tekst og Tanke har fokus på skriveprocesser og appellerer til engagement, selvstændighed, samarbejde og kreativitet. Skriveprocessen gennemgås – fra ide til udkast til færdig tekst. Omdrejningspunktet er høj faglighed med en legende og fantasifuld tilgang til undervisningen. Eleverne kommer igennem mange forskellige genrer som reklamer, artikler, lyrik, scrapbog, ligesom den første del af bogen guider eleverne gennem at tale og lytte, at læse og at skrive. Den sidste del af bogen er dedikeret til planlægning og udførelse af projektarbejde. Tekst og tanke henvender sig til elever i 6.-7. klasse.

6.-7. klasse

Sider