Faktura
Spørgsmål og svar
Den samme faktura er betalt to gange. Hvordan får jeg pengene tilbage?
Send os en mail, hvor du vedhæfter fakturanummeret og skolens kontonummer, så behandler vores økonomiafdeling din forespørgsel.
Har du modtaget en faktura på 73,25 kr. inkl moms?
Vores system udsender desværre faktura på ekspeditionsgebyr, når der åbnes for en digital adgang. Din ordre indeholder sandsynligvis en Lærervejledning med tavlebog, som udløser en licens.
Du kan se på den udstedte faktura, at der ud for ekspeditionsgebyr står 1, mens der ud for de bestilte bøger ikke står et tal. Faktura på bøgerne kommer særskilt. Du kan se på fakturaen, hvor mange bøger, der leveres, ved at se på tallet ud for de enkelte titler.
Begge fakturaer skal betales.
Vi arbejder på at få lavet en løsning, så der sendes én samlet faktura.
Hvordan får jeg en kopi af en faktura eller kreditnota?
Du kan til enhver tid finde dine eller skolens fakturaer og kreditnotaer under "Mine ordrer", når du er logget ind her på webshoppen. Du kan også kontakte Kundeservice og oplyse, hvilket faktura-/kreditnotanummer det drejer sig om.
Hvordan vælger jeg fakturabetaling?
Du skal logge ind med dit UNI-login her på siden. Herefter vil systemet selv finde skolens konto og sende en faktura. Hvis du ikke får mulighed for at vælge fakturabetaling, skal du muligvis opdatere dine personlige oplysninger under ”min profil”. Hvis din profil står som ”privat”, skal du ændre den til ”institution”. Kontrollér herefter, at leverings- og faktureringsoplysningerne er korrekte. Hvis du stadigvæk ikke får lov til at vælge fakturabetaling, kontakt da Kundeservice.
Husk at trykke ”opdater profil” nederst på siden, når du har ændret dine oplysninger.
Som privatperson kan du kun betale med betalingskort.
Hvorfor har jeg modtaget den samme faktura flere gange?
Er der tale om en folkeskolen, sender vi til information en kopi af fakturaen på mail. Denne er markeret ”dette er en kopi” og skal ikke betales, da den også bliver sendt elektronisk over skolens EAN-nummer.
Er der tale om en privat- eller friskole, modtager skolen kun en faktura på mail.
Bestiller du som privatperson med betalingskort, modtager du også kun en faktura på mail.
Jeg ønsker at få faktura uden moms, da jeg bor i udlandet. Hvad gør jeg?
Alle ordrer som er bestilt her på webshoppen pålægges 25% dansk moms.
I øvrigt gælder:
Indenfor EU:
Virksomheder inden for EU kan få faktura uden moms, hvis de oplyser et gyldigt VAT- eller virksomhedsnummer. Vi forbeholder os retten til at få verificeret det oplyste nummer, før godkendelse til momsfritagelse. Private inden for EU skal betale dansk moms, og det refunderes ikke.
Udenfor EU:
Virksomheder og private uden for EU, herunder Grønland og Færøerne:
Der opkræves ikke moms på faktura for varer leveret uden for EU, med mindre ordren er bestilt på vores webshop.
Alinea refunderer momsen, hvis varerne er udført til et land uden for EU inden for kort tid, og den originale faktura er blevet toldstemplet i lufthavnen ved udførelse. Hvis varerne er leveret til et land uden for EU, skal du som kunde henvende dig på det respektive lands toldkontor og få toldstemplet den originale faktura. Den toldstemplede faktura skal herefter indsendes pr. mail eller brev til:
Alinea Salgssupport
Vognmagergade 11, 2.sal
1148 København K.
Vi udsteder herefter en kreditnota og refunderer momsen.
Kan jeg som privatperson betale med faktura?
Nej, som privatperson kan du kun betale med betalingskort.
Kan man som virksomhed vælge fakturabetaling?
Ja, du opretter sig som kunde og vælger ”virksomhed” som profiltype.
Derefter skal du ud over navn, adresse etc. også oplyse CVR-nummer, så vil du få mulighed for at vælge fakturabetaling.
Køber du digitale materialer, skal du også oplyse et institutionsnummer (UVM-ID). Har du ikke institutionsnummer, vil fysiske varer med webdel (Har du bog, har du web!) blive leveret uden webadgang.