Faglig læsning i matematik, Lærervejledning
Faglig læsning – får styr på matematikkens sprog er et supplerende læremiddel, der giver mulighed for at arbejde systematisk med faglig læsning i matematikundervisningen i indskolingen.
Gennem 25 letlæselig historier introduceres eleverne til faglige og førfaglige begreber der knytter sig til emnerne:
- Plus og minus
- Vægt og rumfang
- Længde og tid
- Geometri og mønstre
- Statistik og sandsynlighed
Tilsammen dækker historierne alle kompetenceområder og dertilhørende faglige begreber, som eleverne bør kunne for at begå sig i faget efter 3. klasse. Dermed bidrager historierne til at sikre stærke kompetencer inden for matematikkens sprog, der er en vigtig forudsætning for i øvrigt at kunne lykkes med matematikken.
Historierne er letlæselige og kan læse af elever fra 1. klasse. Historierne kan også anvendes til højtlæsning.
I lærervejledningen introduceres faglig læsning kort og præcist, og man bliver som lærer klædt på med den nødvendige baggrundsviden for at kunne arbejde med faglig læsning i matematik. Lærervejledningen rummer bl.a.
- Teoretisk begrundelse for at arbejde med begrebstilegnelse
- Viden om læring og hukommelsesstrategier
- Lærermidlets anvendelsesmuligheder
- Aktivitetsbibliotek
Udover den teoretiske indledning rummer lærervejledningen en række aktiviteter, som kan anvendes som opfølgning på elevernes læsning. I lærervejledningen findes en kort beskrivelse af hver aktivitet samt eventuelle arbejdsark. Målet med aktiviteterne er at eleverne anvender begreberne og på den måde sikres det, at eleverne har forstået begreberne korrekt, og at de er i stand til at bruge dem i kontekst.