Det gode skriveforløb
I Det gode skriveforløb får læreren konkrete værktøjer til at kortlægge, støtte og stimulere det enkelte barns skriveudvikling i de første skoleår. Som i sin tidligere bog, Det gode læseforløb, beskriver sprog- og læseforsker Ingvar Lundberg udviklingen ud fra fem dimensioner:
- Stavning
- Sætningskonstruktion og tekstform
- Funktionel skrivning
- Tekstskabende skrivning
- Interesse og motivation for skrivning.
De fem dimensioner udvikles mere eller mindre parallelt, men ikke nødvendigvis lineært og i samme takt hos alle børn. Derfor er det relevant at kunne vurdere og understøtte det enkelte barns udvikling.
Det gode skriveforløb rummer illustrative eksempler på børnetekster og kopisider til kortlægning af alle trinene i de fem dimensioner. Dimensionerne illustreres med teksteksempler fra elever på forskellige niveauer i deres skriveudvikling.
Bogen er et grundigt og konkret materiale om skriveudvikling og et sikkert diagnosticeringsmateriale. Materialet er bearbejdet til dansk af Lena Bülow-Olsen og Susanne Kjær Harms.