Lær med os

Du må gerne lave en scene

Du må gerne lave en scene

Iscenesættelse er et stærkt værktøj, når det handler om at vække elevernes nysgerrighed. Især inden for undersøgende matematik, fortæller Mads Kofod, forlagsredaktør hos Alinea. Om du laver den helt store scene – eller en mindre – er underordnet, for i bund og grund handler det om at give eleverne appetit på opgaven. 

5 pejlemærker til at arbejde med den barske ungdomslitteratur

5 pejlemærker til at arbejde med den barske ungdomslitteratur

De barske emner er - og har længe været - populære i udskolingens litteraturundervisning. Og med god grund: Det er stærke og virkningsfulde tekster, som trænger igennem mediebilledet og vækker de unges opmærksomhed. Men det stiller etiske krav til de rammer, vi som lærere præsenterer teksterne i. Det mener Marianne Holst Hundebøl, lærer og master i børns litteratur og medier. 

Vores syn på naturen afspejler sig i litteraturen

Vores syn på naturen afspejler sig i litteraturen

De seneste år har dyr, planter og træer fået en ny stemme i børne- og ungdomslitteraturen. Det bør dansklærere tage godt imod, da litteratur åbner naturen på en anden måde, end naturvidenskabelige tekster kan, mener DPU-lektor Anna Karlskov Skyggebjerg.

Modellering styrker M’et i STEM

Modellering styrker M’et i STEM

Hvordan sikrer man, at matematik får mere end en birolle i tværfaglige projekter med naturfag? Lektor Claus Auning viser i sin ph.d., hvordan lærere via modellering kan gøre faget virkelighedsnært for eleverne og styrke tværfagligheden.

Klasserummet, der får eleverne til at tænke

Klasserummet, der får eleverne til at tænke

Building Thinking Classrooms er ved at vinde fodfæste i Danmark. Ved at ændre på klasserummets indretning, gruppearbejdet og opgaverne, får man eleverne til at tænke selvstændigt i stedet for at kopiere læreren.

“Gentaget læsning har effekt på både kort og langt sigt”

“Gentaget læsning har effekt på både kort og langt sigt”

Sæt dine elever i gang med gentaget læsning fra læsestarten, indtil de afkoder flydende. Det gavner alle elever og forhindrer, at de mest usikre udvikler afkodningsvanskeligheder. Sådan lyder budskabet fra forfatter og læsekonsulent Pernille Frost.

Sproget er en barriere for mange elever

Sproget er en barriere for mange elever

Komprimeret, upersonligt og passivt sprog præger traditionelt set teksterne i matematik. Men eleverne lærer faget gennem sproget, og derfor er det alt­ afgørende, at de får hjælp til at forstå det, lyder det fra forfatter og lektor på læreruddannelsen Steffen Overgaard.

 

3 øvelser til at styrke fællesskabet

3 øvelser til at styrke fællesskabet

Lad os få skabt nogle sunde fællesskaber! Vi har udvalgt tre gratis øvelser, som du hurtigt og nemt kan afprøve med din klasse. Øvelserne kommer fra ”De gør det så godt de kan”, et materiale, der sætter fokus på trivsel i hverdagen og stærke klassefællesskaber.

Sider