Alle titler (571)
Tilpas udvalg
Vælg kategori
Tilpas dit valg:

Vælg klassetrin

Alle

Vælg pris

Se alle kategorier
Tilpas udvalg
IndlæserVent venligst…
Indlæser
Serie
Fagkluber Alineas nye serie af fagbøger til børn fra 6 år. Bøgerne handler om alt fra popstjerner, fodboldhelte og YouTube-stjerner til drabelige dyr,...

Fagkluber Alineas nye serie af fagbøger til børn fra 6 år. Bøgerne handler om alt fra popstjerner, fodboldhelte og YouTube-stjerner til drabelige dyr, kæledyr og klodens ekstreme vejr.

Fagbøgerne følger principperne for den gode fagbog og indeholder både overskrifter, underoverskrifter, begrebsafklaringer, billeder, billedtekster og faktabokse. Bøgerne er læsepædagogisk bearbejdede og findes i fire sværhedsgrader:

Grøn er til de nye læsere i indskolingen

Blå er til de letøvede læsere i indskolingen og på mellemtrinnet

Rød er til de øvede læsere på mellemtrinnet

Sort er til de trænede læsere i udskolingen.

Nemt at huske - som pisterne på fjeldet.

0.-9. klasse
Serie
Gyserserie til piger og drengeKoldt blod er en serie lette gyserbøger med uhygge og gru til børn fra 10 år. Seriens gennemgående hove...

Gyserserie til piger og drenge
Koldt blod er en serie lette gyserbøger med uhygge og gru til børn fra 10 år. Seriens gennemgående hovedpersoner, Tobias og Simone, oplever de mest hårrejsende ting, der fænger ikke mindst drengene.
Teksten er opdelt i kapitler og med læsevenlig sats samt god luft mellem linjerne.

Serien Koldt blod er bøger til såvel frilæsning som læsekurser og læsetræning.

I lektørudtalelserne står blandt andet:
”Jørn Jensen har gjort det igen! Spændende og helstøbte fortællinger med en stigende konfliktoptrapning, der bevirker, at læseren holdes fanget fra bogens 1. linje til slut.”

"Bøgerne er særdeles spændende og handlingsmættede. De gysertørstende 10-12-årige vil næppe lade bøgerne samle støv på hylderne."

"Bogslugerprisen 2006 gik til Jørn Jensen og bogen På Flugt. Der var til det sidste et tæt opløb, men På Flugt blev en klar vinder. ..."

4.-7. klasse
Serie
LOOP er vores kompetenceserie til mellemtrinnet. Hvert hæfte i serien folder et specifikt kompetenceområde ud. De rummer begge et forløb med en spænde...

LOOP er vores kompetenceserie til mellemtrinnet. Hvert hæfte i serien folder et specifikt kompetenceområde ud. De rummer begge et forløb med en spændende udfordring, to faglige loops til danskfaglig fordybelse samt støtte til den afsluttende del, hvor eleverne selv skal være producerende. De to faglige loops har fokus på processer og metoder relateret til kompetenceområdet. 

LOOP er en serie, der tager afsæt i danskfagets kompetenceområder Læsning, Fremstilling og Fortolkning, og hvor Kommunikation spiller en væsentlig rolle. Den enkelte bog rummer et spændende emneforløb, hvor et kompetenceområde sættes i spil vha. faglige loops, som er koncentrerede nedslag i danskfaglige elementer. Et loop kan være læsestrategier, respons, skrivestrategier m.m.

3.-6. klasse
Serie
Læs Lydret er en serie læsepædagogisk bearbejdede lette og lydrette bøger, som er inddelt i fire niveauer: Trin 0, 1, 2 og 3. Serien henvender sig til...

Læs Lydret er en serie læsepædagogisk bearbejdede lette og lydrette bøger, som er inddelt i fire niveauer: Trin 0, 1, 2 og 3. Serien henvender sig til elever, der er i gang med den allerførste læseindlæring og afkodning i indskolingen, men er også målrettet ordblinde elever og elever med fonologiske vanskeligheder.

Bøgerne på trin 0 indeholder lydrette ord og 24 af de 120 almindelige ord. Der er kun enstavelsesord på 1-2 bogstaver med én konsonant i for- og udlyd. Der er 1-2 linjer pr. side.

Bøgerne på trin 1 indeholder lydrette ord og 64 af de 120 almindelige ord. Der er kun enstavelsesord på 1-3 bogstaver og med én konsonant i for- og udlyd. Der er 1-3 linjer pr. side.

Bøgerne på trin 2 indeholder lydrette ord på 1-5 bogstaver, 1-2 stavelser og 85 af de 120 almindelige ord. Få af ordene har to konsonanter i for- og udlyd, e-lyden [Ə] i udlyd og blødt d. Der er 2-3 linjer pr. side.

Bøgerne på trin 3 indeholder lydrette ord på 1-6 bogstaver og de 120 almindelige ord. Ordene er på 1-3 stavelser, flere af dem med konsonantklynger i for- og udlyd og betingede udtaler af g, t og d. Der er 3-5 linjer pr. side.

Gratis læseforståelsesopgaver findes på læslydret.alinea.dk.

Serie
Bøgerne er spændende historier til elever fra 0.-9. klasse. Find læseforståelsesopgaver til alle bøger i serien på læseklub.alinea.dk. Bøgerne er læ...

Bøgerne er spændende historier til elever fra 0.-9. klasse.

Find læseforståelsesopgaver til alle bøger i serien på læseklub.alinea.dk.

Bøgerne er læsepædagogisk bearbejdet og findes i fire niveauer med stigende sværhedsgrad:

Grøn er til de nye læsere i indskolingen

Blå er til de letøvede læsere i indskolingen og på mellemtrinnet

Rød er til de øvede læsere på mellemtrinnet

Sort er til de trænede læsere i udskolingen.

Nemt at huske - som pisterne på fjeldet.

Alle bøger er angivet med både lix og let-tal.

 
0.-9. klasse
Serie
I serien Læselyst og læseforståelse på mellemtrinnet er der fokus på at gøre eleverne i 3.-6. klasse til gode eller endnu bedre læsere. Udgangspunktet...

I serien Læselyst og læseforståelse på mellemtrinnet er der fokus på at gøre eleverne i 3.-6. klasse til gode eller endnu bedre læsere. Udgangspunktet er arbejdet med mange læseforståelsesstrategier i forhold til skønlitterære tekster.

Eleverne bliver præsenteret for: Tanker om teksten før læsningen, Læs med lup, Tæt på sproget, Tæt på personerne, Saml trådene, Fortællingsleksikon og meget mere …

Lærervejledninger og opgavemateriale til fortællingerne er udarbejdet af Merete Brudholm på baggrund af den pædagogiske bog Læseforståelse – hvorfor og hvordan? i serien Læringsarenaer

I serien foreligger:
Helge der ik’ ku’ vælge – og andre nye fortællinger er til 3.-4. klasse. Fortællingerne spænder over folkeeventyr, rap og realistisk og fantastisk fortælling med humor og spænding. Bogen rummer folkeeventyret ‘Drengen med guldhåret’ og nye fortællinger skrevet af: Tina Schmidt, Per Vers AND; Michael Lee Burgess, Sissel-Jo Gazan, Søren Jessen og Kåre Bluitgen. Til fortællingerne er der mange illustrationer, som bruges i elevopgaverne.

I Helge der ik’ ku’ vælge – og andre nye fortællinger er der fokus på at gøre eleverne i 3.-4. klasse til gode eller endnu bedre læsere. Udgangspunktet er arbejdet med mange læseforståelsesstrategier i forhold til skønlitterære tekster.

Eleverne bliver præsenteret for:
• Tanker om teksten
• Læs med lup
• Tæt på sproget
• Tæt på personerne
• Saml trådene
• Fortællingsleksikon og meget mere …

De tilhørende lærervejledninger og opgavematerialer i elevbøgerne er udarbejdet af Merete Brudholm på baggrund af hendes lærerhenvendte bog Læseforståelse – hvorfor og hvordan? i serien Læringsarenaer.

3.-7. klasse
Serie
Læsepaletten er et læseforståelsesmateriale til mellemtrinnet. Med udgangspunkt i fiktive tekster arbejder eleverne systematisk med læsestrategier. Ar...

Læsepaletten er et læseforståelsesmateriale til mellemtrinnet. Med udgangspunkt i fiktive tekster arbejder eleverne systematisk med læsestrategier. Arbejdet med strategierne er med til at udvikle eleverne til at blive opm-ae-rksomme, reflekterede og kompetente læsere, som aktivt tilegner sig de fiktionstekster, de møder i skolen og hjemme.

Materialet er struktureret omkring 11 læsestrategier:
• Førlæsningsstrategi (at gætte på tekstens indhold ud fra billeder og overskrift)
• Personstrategi (personkarakteristik)
• Handlingsstrategi (handlingsforløb)
• Ordforklaringsstrategi (udvidelse af ordforråd og aktiv udpegning af ord, som eleven ikke forstår)
• Spørgsmålsstrategi (at stille spørgsmål til teksten)
• Miljøstrategi (miljøbeskrivelse)
• Overskriftsstrategi (at give hver afsnit i teksten overskrift mhp. at finde frem til det væsentlige)
• Brillestrategi (at læse med forskellige optikker /at læse efter noget bestemt i en tekst)
• Nøgleordsstrategi (udpegning af centrale ord i teksten mhp. at kunne huske teksten)
• Sammenligningsstrategi (udpegning af forskellige og ligheder mellem tekster)
• Brostrategi (genfortælling og udpegning af begyndelse, midte og slutning i en tekst)

Læsepaletten 3.-4. klasse indeholder:
• Tekstbog 1 med præsentation af hver strategi og tekster
• Arbejdsbog 1 med opgaver til hver strategi
• Værkstedsopgaver
• Lærervejledning.

5.-6. klasse indeholder:
• Tekstbog 2, med præsentation af hver strategi og tekster
• Arbejdsbog 2, med opgaver til hver strategi
• Lærervejledning
• Værkstedsopgaver.

3.-7. klasse
Serie
Frøken Ignora har fået en lillebror!Per Prik er en serie af super let litteratur skrevet af forfatteren til Ignora-bøgerne, Katrine M...

Frøken Ignora har fået en lillebror!
Per Prik er en serie af super let litteratur skrevet af forfatteren til Ignora-bøgerne, Katrine Marie Guldager. Bøgerne handler om drengen Per Prik, og de udfordringer han møder i skolen. Men Per Prik er ikke en helt almindelig skoledreng, han kan nemlig forvandle sig ...

Litteratursamtaler og læseoplevelser i de yngste klasser
Serien om Per Prik er velegnet både til selvstændig læsning og til litteratursamtaler. Bøgerne er så lette at læse, at de kan anvendes i de yngste klasser. De har en læsevenlig typografi og er gennemillustreret i farver af Dorte Karrebæk.

Per Prik-serien består af 6 bøger:
1. Per Prik skal lære at læse
2. Per Prik forvandler sig til en nål
3. Per Prik lærer at regne
4. Per Prik forvandler sig til en abe
5. Per Prik vil være med
6. Per Prik og tiden der går.

1.-4. klasse
Serie
Reading Recovery er et særligt undervisningsprogram til børn, der har brug for mere hjælp til at lære at læse og skrive, end det er muligt at give dem...

Reading Recovery er et særligt undervisningsprogram til børn, der har brug for mere hjælp til at lære at læse og skrive, end det er muligt at give dem i klassen.

Børns fornemmelse for skriftsprog er det første materiale på dansk fra Reading Recovery programmet. Et læsefagligt evalueringsmateriale, som hjælper læreren til at se, hvilken form for støtte det enkelte barn har brug for, så det kommer godt fra start med at lære at læse.

Materialet består af tre bøger:
Lærervejledningen rummer en redegørelse for Marie M. Clays ideer, instruktion til prøvetagningen og registreringsark, så man kan følge børnenes skriftsproglige udvikling. Hertil hører to små billed-/testbøger, som læreren læser sammen med eleven.

Børns fornemmelse for skriftsprog anvendes i indskolingen, både selvstændigt i almenundervisningen og som en del af Reading Recovery-programmet. Bøgerne kan bruges allerede fra starten i børnehaveklassen, i 1. og 2. klasse.

Materialet er udarbejdet af Marie M. Clay, newzealandsk læseforsker og psykolog, og bearbejdet til danske skoleforhold af Kirsten Wangebo.

Serie
Scoop er en serie antologier, målrettet danskundervisningen i folkeskolens ældste klasser, ungdomsuddannelserne og voksenundervisningen. Kort...

Scoop er en serie antologier, målrettet danskundervisningen i folkeskolens ældste klasser, ungdomsuddannelserne og voksenundervisningen.

Kort og godt
Scoop giver en inspirerende tilgang til litteratur- og tekstforståelse
Scoop styrker dialogen og den åbne tekstforståelse
Scoop er rigt illustreret med fotos og tegninger
• Sammenbindende tekster indeholder fælles basisviden for elever og lærer
• Oplæg og opgaver står før og efter de enkelte tekster
• Indeholder mundtlige, skriftlige, kreative og formelle opgaver
• På omslagets flapper findes nyttige modeller og stikord til tekstarbejdet.

Vejledning og kommentarer udgives til hver enkelt bog og indeholder en gennemgang af mål og litteratursyn i Scoop-bøgerne, bogens opbygning og udformning, eksempler på undervisningsforløb og forslag til dybdearbejde med litterære begreber.

Overbygning
Til serien er udarbejdet Vejledning og kommentarer til hver enkelt Scoop-bog.

Vejledningen til Scoop-bøgerne består af en elektronisk udgave, Scoops elektroniske Værktøjskasse og en trykt udgave Vejledning og kommentarer.

Vejledning og kommentarer udgives til hver enkelt bog og indeholder en gennemgang af mål og litteratursyn i Scoop-bøgerne, bogens opbygning og udformning, eksempler på undervisningsforløb og forslag til dybdearbejde med litterære begreber.

 

7.-10. klasse
Serie
Tid til at skrive er en serie, som udvikler elevernes skrive- og læsekompetence gennem en systematisk og stilladseret skriveundervisning. Hvert kapit...

Tid til at skrive er en serie, som udvikler elevernes skrive- og læsekompetence gennem en systematisk og stilladseret skriveundervisning.

Hvert kapitel i bøgerne er bygget op på samme måde: Eleverne LÆSER en modeltekst, herefter STUDERER de den nærmere, så FÅR DE IDEER til, hvad de vil skrive om, og til sidst SKRIVER og forbedrer de deres tekster.

Undervejs får eleverne støtte af

  • en klar skriveordre, som tydeliggør, hvad der forventes af dem
  • skriverammer, som hjælper dem med at planlægge og skrive deres tekst
  • elev/elev-feedback, der tager udgangspunkt i det, eleverne har lært, og stiller konkrete spørgsmål til teksten.

Til bøgerne hører webressourcer, hvor eleverne kan finde skriverammer, som de skal bruge, når de forbereder de forskellige skrivemåder.

3.-6. klasse

Sider

Side 1 af 2